5 474 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Installera Malmbergs MD-99
Hej,
Jag har tänkt installera Malmbergs MD-99 i mitt badrum som jag håller på renovera.
Hur installerar man Malmbergs MD 99 enklast? Sätter man LED enklast i varsin apparatdosa i taket?
Drivern, vart brukar ni sätta den ? Kan man sätta driven i angränsande rum i en apparatdosa? Vilken drive (från elbutik.se) rekommenderas?
Mvh
4fun
Jag har tänkt installera Malmbergs MD-99 i mitt badrum som jag håller på renovera.
Hur installerar man Malmbergs MD 99 enklast? Sätter man LED enklast i varsin apparatdosa i taket?
Drivern, vart brukar ni sätta den ? Kan man sätta driven i angränsande rum i en apparatdosa? Vilken drive (från elbutik.se) rekommenderas?
Mvh
4fun
Hej,
Det tror jag inte. Kanske finns i flera utföranden ?
https://www.elbutik.se/product.html...egory_id=834&gclid=CL70hrH92NQCFYfJsgod1TUAfQ
"kräver 500mA LED-driver och dimbar med ett drivdon avsett för dimring. "
Mvh
4fun
Det tror jag inte. Kanske finns i flera utföranden ?
https://www.elbutik.se/product.html...egory_id=834&gclid=CL70hrH92NQCFYfJsgod1TUAfQ
"kräver 500mA LED-driver och dimbar med ett drivdon avsett för dimring. "
Mvh
4fun
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Hej, jag har installerat 103 st md-99 och jag har satt alla i direkt i gipsen där det är 28 mm mellanrum mellan plasten och gipsen (på grund av läkten för undertaket). Har fungerat klockrent. Är det bara några stycken kan man nog ha apparatdosor för enkelgips, borde gå enkelt men är egentligen inget som behövs.
Jag satte mina drivers i elskåpet men skulle nog rekommendera jolly mini om du ska ha den i en dubbeldosa. Kom ihåg att varje spot har ganska högt spänningsfall (cirka 9v) så en driver kan köra 3-5 st spottar. Har man ett stort tak då kanske man måste köra 2-3 drivers så ta en variant man kan länka ihop i så fall. Tror jolly mini går bra även då men har inte kollat upp det.
För övrigt: jävligt bra kvalitet för billig peng med de spottarna. Riktigt bra dimmning och ljusbild!
Jag satte mina drivers i elskåpet men skulle nog rekommendera jolly mini om du ska ha den i en dubbeldosa. Kom ihåg att varje spot har ganska högt spänningsfall (cirka 9v) så en driver kan köra 3-5 st spottar. Har man ett stort tak då kanske man måste köra 2-3 drivers så ta en variant man kan länka ihop i så fall. Tror jolly mini går bra även då men har inte kollat upp det.
För övrigt: jävligt bra kvalitet för billig peng med de spottarna. Riktigt bra dimmning och ljusbild!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Apparatdosor med rör/slang mellan kan ju vara trevligt om belysningen behöver dras om innan badrummet är tänkt att rivas.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Att det blir enklare kan säkert variera från situation till situation men billigare får jag inte riktigt ihop. Räknat på 4 spottar så blir det för 230v cirka 1550kr med dimmer och för lågspänningsalternativet cirka 1000kr inklusive en återfjädrande tryckknapp för att dimma.E Emil_K skrev:
Om man ska ersätta en befintlig belysning och redan har en rc-dimmer så kanske det funkar? Iaf blir enklare...
Nej, det varierar inte. Kostnaden däremot kanske kan variera, men än så länge har jag inte stött på en belysningsinstallation där det blivit billigare (timmar+mtrl) med konstantströmsspottar, eller så pass mycket billigare att det motiverat en sådan installation.