Får krypa till korset och erkänna att man har tummen på annat ställe än man själv tror ibland...

Robotens batteri va inte dött, det var en kabel upp till displayen som dragits ur och gjorde att inget fungerade, men laddpipet hör jag inte längre.

Sen att jag inte fick utslag på mutimetern kan jag inte svara på, de fick jag först när jag mätte nya batteriet andra gången och den låg på 26V nått medans mitt gamla låg på 28V nått.

Såg också när jag öppnade förpackningen att batteriet var tillverkat 2014...

Gamla batteriet har iaf. laddats 750ggr. Har dock inte klockat klipptiden, men orkar till laddaren fortfarande iaf. och tillverkat 2013
 
noisek79 skrev:
Eftersom tråden fortfarande lever vill jag bara tillägga att jag nu HATAR min 127'a.

Har idag hägnat bort en bit av gräsmattan där han fastnade 6-7 gånger igår. Det firar han med sin speciella laddningsritual...

[video]https://youtu.be/p7iH64_XiIQ[/video]
Ursäkta men det ser faktiskt för himla kul ut, hahahahah:D
 
Det här inlägget hade förmodligen förtjänat en egen tråd men .. jag är ändå lite fäst vid denna. Avser du läsa hela inlägget - avboka kvällsmyset och hämta en öl ...

Jag börjar gilla Fido igen. Han behövde helt klart bara sällskap av ytterligare en teknisk pryl - och lite kärlek.

Just 127'an har ju dubbla batterier vilket ger lång klipptid. 2012 kanske. Även 2013 och möjligen 2014. Sen gick det utför. 2017 räckte det till 3-4 drag över gräsmattan och sedan in för att utöva laddritualen (tidigare inlägg). Total klipptid 16 minuter på dubbla batterier. Ett nytt batteri - dryga 3 000 kr ... Inte värt att lägga på en maskin som haltar och fastnar för minsta kotte (eller 45-gradig lutning ner mot avgränsningstråden).

Oj! Jag råkade visst öppna ett batteri. Det fanns ju skruvar!
Öppet batteripack med elektronik och ersatta 18650-celler under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad har vi här då? Elektronik! Det måste ju vara en laddkrets för ett lithium-batteri! Inte konstigt nya pjäser kostar som dom gör. Det här får vi titta lite närmre på.

Öppnat lithium-batteripaket med elektronik och mätinstrument som visar spänning på 2.82V, åtföljt av lösdetaljer och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De flesta cellerna mätte runt 4V frånsett ett som mätte 2.3. Det kan omöjligen vara gynnsamt. Efter att ha konstaterat att det sannolikt var 18650-celler beställde jag 8 st UltraFire 3000mAh á 79 kr paret. Det kan vara värt ett försök... Brinner det så brinner det.

Och här någonstans vill jag lägga in en friskrivningsklausul. Jag tar INTE ansvar för att någon annan id*ot försöker sig på samma sak. :)

En hemmagjord batteripack med röda och svarta 18650-batterier, anslutna med multicolorkablar, testas med två multimetrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyndiq hade snabb leverans. Provkör UltraFire-batterier mot laddstationen för att elda upp så lite som möjligt om något går fel. Det gjorde det inte. *weeiiii*

Nu uppstår dock problem.

Öppet litiumbatteri med elektronik och kablar, delvis monterade i svart plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orginalcellerna är svetsade med kontakter och kablar. Jag har ingen batterisvets och insåg att löda på batteripolerna var en dålig idé.

Det är ungefär här Fidos nya "sällskap" kommer in i bilden. En FlashForge Finder 3D-skrivare.

Batteripack med röda 18650-celler och en 3D-utskriven hållare med ledningar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.thingiverse.com/thing:456900
Modifierade batterihållaren på ovan länk för att få in 7 celler, sedan utskriven på 3D-skrivaren.
Här blandas bilderna lite eftersom jag sekunderna senare (nåja, några dagar / en vecka emellan) byggde ihop ett helt batteri av de bästa gamla cellerna dvs jag har nu ett UltraFire och ett "gamla celler"-batteri.

Elektronikkomponenter och röda 18650-battericeller på bord, bredvid multimeter och batteriladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redo för slutmontage!

Öppnat batteripaket med upplödda lithiumceller och elektronik, omgivet av verktyg och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan lika proffsig installation som orginalbatteriet. Något förlängda kablar men tempgivaren sitter där den satt tidigare. Dags att klappa ihop!

Ett egentillverkat lithiumbatteripack i en svart och blå låda med uppenbara svetskontakter och kablar, märkt "Lithium".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och klart! Lådan är version 2 där jag missat att jacka ur för kontakterna. Fick böja ut stiften något men det gick lika bra. FlashForge Finder skriver max 14 cm och lådan blev 14.6, därav skarven. Fick helt enkelt skriva ut lådan i 2 delar.

Detta batteriet (ver 2) var det som fick UltraFire-celler (ver 1 blev fel och gick aldrig till produktion). ;)
Provkörning med enbart UltraFire resulterade i 4 minuters klipptid och sedan stendöd. Släckt display och gick inte att få liv i. Min misstanke är att dessa UltraFire är lite strömsvaga och inte orkar mata lika bra som Sanoy orginalcellerna.

I kombination med de bästa av de gamla cellerna - klipper Fido runt strax över en timme! :)
Med hjälp av sina nya skor fastnar han heller inte alls lika mycket utan gräsmattan börjar bli fin igen.

Robotgräsklippare med gula detaljer på gräsmatta framför häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Version 3 av batterilådan. Verkar inte få ladda upp skp eller stl (om någon annan får samma galna idé).

3D-modell av modifierad batterilåda för robotgräsklippare klar för utskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja - det händer ju att jag hägnar om eller drar ny slinga och vad passar då inte bättre än att skriva ut lite egna trådpinnar? :)

3D-modellerad batterihållare för att ersätta robotgräsklipparens batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.thingiverse.com/thing:407483

Fido får nog stanna en säsong till ...
 
  • Gilla
backstuguson och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat :cool:
 
Snyggt jobbat. Kan bara tillägga att det är ganska vanligt att man löder direkt på polerna, men löd snabbt.
 
Hej
Har fått överta en Stiga Autoclip 125 med (troligtvis) dött batteri. Öppnade kåpan försiktigt för att kika hur klipparen såg ut inuti, men en flatkabel vars hona har 2*5 poler hoppade ur innan jag hann se hur den fäste på moderkortet. Likaså - finns det ngn markering som visar åt vilket håll kåpan ska sitta? :-|
Tacksam för hjälp
 
om det är samma kabel som hoppade ut på min 325a så ska kabeln till mitten av kretskortet (långt ner kändes det som)

Sen gör det ju inget om du får dit skalet åt fel håll tills du får igång den och du märker att den vill gå in/ur laddaren fel ;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
om det är samma kabel som hoppade ut på min 325a så ska kabeln till mitten av kretskortet (långt ner kändes det som)

Sen gör det ju inget om du får dit skalet åt fel håll tills du får igång den och du märker att den vill gå in/ur laddaren fel ;)
Tack för svar!

Ja, finns en kontakt som är vertikal jämfört med de 3 tre gröna kontakterna, men den kontakten är "naken" (saknar plasthållare som t.ex. honan till den stora flatkabeln sitter i). Kontakten har 4 pins på första raden och 8 pins på andra raden, finns många möjligheter att placera honan fel...

Som sagt, kåpan kan iaf bara sättas fel på ett sätt :)
 
B backstuguson skrev:
men den kontakten är "naken" (saknar plasthållare som t.ex. honan till den stora flatkabeln sitter i).
ok, min plattkabel hade svart plast i ändan, så du har hittat annan kabel att dra loss
 
var nog lite otydlig, plattkabeln har hona av plast men kontakten på moderkortet har ingen plasthållare, därför kan man sätta kabeln på flera olika sätt (om det ens är rätt kontakt). se bilder

ny fråga om batteri:
packade nyss upp batteriet jag köpt från (enligt egen utsago) Stigacertifierad åf på nätet. det saknar klisterlapp med serienummer och tillverkningsår/månad, sån klisterlapp finns på klipparens befintliga batteri. nyköpta batteriet har Zucchetti-dekaler som ser likadana ut som dem på originalbatteriet men också små rester av lim, som om ngn skrapat bort en klisterlapp...
hur blåst har jag blivit? :confused:
 
  • Flatkabel utan plasthållare ansluten till moderkort, omgivet av andra kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på plattkabel och moderkortsanslutning utan plasthållare, markerad med frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kabeln passar bara på ett ställe på ett håll, så leta tills du hittar rätt. Sitter otroligt löst i anslutningen som är rätt så mitt på moderkortet.
 
  • Gilla
Toviiis och 1 till
  • Laddar…
Den sitter horisontellt på kortet och inte vertikalt som den du visar på bilden förresten
 
  • Gilla
backstuguson
  • Laddar…
boltis boltis skrev:
Den sitter horisontellt på kortet och inte vertikalt som den du visar på bilden förresten
Tack! Lyfte ordentligt på moderkortet och då såg jag var kabeln passade.

(drog f.ö. förhastade slutsatser om batteriet. tydligen markerar Zucchetti tillverkningsdatum på annat sätt nu, även limrester på batterihöljet fick nöjsam förklaring från åf ifråga)

okynnesfråga - är det nödvändigt att låta batteriet ladda minst 4 h innan första användning som manualen säger. är nyfiken på om klipparen öht fungerar...
 
laddaren är väl smart nog att sköta laddningen själv, så bara sätt den på laddning över natten så slipper du undra.

Och mina stift på kretskortet var också vågräta
 
  • Gilla
backstuguson
  • Laddar…
Svaret är både ja och nej. Laddaren laddar=ja men roboten styr hyr mycket ström som släpps på via ett relä. Till exempel: Sätter du in roboten i stationen utan att starta densamma så tar den ström men ytterst lite. Först när du startar roboten öppnar ett relä och släpper på full strömstyrka. Viktigt då att sätta roboten I pausläge om du inte vill att den ska köra ur ur stationen dock.
Jag rekommenderar fulladdning först i pausläge för att kolla ordentligt. Annars är risken att batteriet ej är fulladdat efter 4 timmar. Över natten osv brukar vara ok men inte alltid.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.