Tomture61
Antikt skjutmått av metall med graderade skalindelningar på en vit mätyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Världens första skjutmått !
Undrar vad det är för skala här då ?
Kan inte vara Julas iaf.

Tomture61
Måttband och metallyta med synliga repor och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För så här ser ju Julas ut

Vilka fördomar ni har, kan ju lika gärna va det gula som är fel!

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Tomture61
CE kanske är ngt feltryck :confused:

CE = China Export, står på allt skräp från asien

P para skrev:
Det var min första tanke, men i orginalinlägget på facebook står det att ägaren jämfört med flera andra skjutmått, så det lutar nog åt att Jula gått till en lite för billig kopiatillverkare.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag är inte förvånad. Typisk billigprodukt av den sorten som hela världen översvämmas av. Jag har själv en gång blivit lurad att köpa en kinatillverkad stållinjal där skalan kastar ett par millimeter på en meter.

CE-märkningen innebär enbart att tillverkaren har ett kvalitetsövervakningssystem som sköts på pappret och att tillverkaren har betalat alla granskningsavgifter och byråkratiavgifter och fyllt i alla blanketter. Bara ett sätt att samla in pengar.
Den innebär inte att varan är användbar för sitt ändamål och inte heller att kvalitetsövervakaren någonsin får se den producerade varan. Om tillverkaren bestämmer att måttåleransen är +- 14 mm på skalan på ett skjutmått kan de helt lovligt CE-märka det fast det meter en centimeter fel.

P para skrev:
Nu går det inte utläsa om du är ironisk eller inte men på FB står det ju så här. (Ja, jag har dubbelkollat med flera riktiga skjutmått).

F
H heimlaga skrev:
Jag är inte förvånad. Typisk billigprodukt av den sorten som hela världen översvämmas av. Jag har själv en gång blivit lurad att köpa en kinatillverkad stållinjal där skalan kastar ett par millimeter på en meter.

CE-märkningen innebär enbart att tillverkaren har ett kvalitetsövervakningssystem som sköts på pappret och att tillverkaren har betalat alla granskningsavgifter och byråkratiavgifter och fyllt i alla blanketter. Bara ett sätt att samla in pengar.
Den innebär inte att varan är användbar för sitt ändamål och inte heller att kvalitetsövervakaren någonsin får se den producerade varan. Om tillverkaren bestämmer att måttåleransen är +- 14 mm på skalan på ett skjutmått kan de helt lovligt CE-märka det fast det meter en centimeter fel.
Nej, CE har inget med kvalitetsövervakningssystem att göra eller några direkta granskningsavgifter heller för den delen. Och så överdrivet mycket båråkratiavgifter är det inte heller. Däremor certifiering mot Kinas motsvarighet för den Kinesiska marknaden är byråkratiskt betungande.

F
P para skrev:
Ja absolut. Hultafors har ju knappast ett rykte och namn att försvara och leva upp till.... eller?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Var är CE Johansson när man behöver honom? En sådan CE-märkning vill jag ha...

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
I USA stiftade kongressen "The Metric Conversion Act" 1975.
Men inte ens Rom byggdes ju på en dag :)

Jag vet av egen erfarenhet att amerikanarna ofta räknar fel på sina måttenheter.
När de läser sina egna ritningar.

Och det var väl en rymdraket på väg till Mars som missade målet för att man hade blandat ihop mm och Inch i styrprogrammet :confused:

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Sist jag kollade körde Sverige med Frankrikes meter system
Kul om resten av Sverige gör likadant då ......
Inkl Jula mfl.

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, CE har inget med kvalitetsövervakningssystem att göra eller några direkta granskningsavgifter heller för den delen. Och så överdrivet mycket båråkratiavgifter är det inte heller. Däremor certifiering mot Kinas motsvarighet för den Kinesiska marknaden är byråkratiskt betungande.
Fel
Om jag till exempel vill förädla virke och sälja eller serietillverka fönster och sälja eller serietillverka någon maskin och sälja så blir det ohemult dyrt att få varan CE-märkt. Det kommer avgifter på avgifter på avgifter och massor av byråkrati. Helt omöjligt för ett småföretag.
Försök så får du se!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.