13 224 läst · 57 svar
13k läst
57 svar
Skjutmått från Jula !
Bästa svaret
Jag är inte förvånad. Typisk billigprodukt av den sorten som hela världen översvämmas av. Jag har själv en gång blivit lurad att köpa en kinatillverkad stållinjal där skalan kastar ett par millimeter på en meter.
CE-märkningen innebär enbart att tillverkaren har ett kvalitetsövervakningssystem som sköts på pappret och att tillverkaren har betalat alla granskningsavgifter och byråkratiavgifter och fyllt i alla blanketter. Bara ett sätt att samla in pengar.
Den innebär inte att varan är användbar för sitt ändamål och inte heller att kvalitetsövervakaren någonsin får se den producerade varan. Om tillverkaren bestämmer att måttåleransen är +- 14 mm på skalan på ett skjutmått kan de helt lovligt CE-märka det fast det meter en centimeter fel.
CE-märkningen innebär enbart att tillverkaren har ett kvalitetsövervakningssystem som sköts på pappret och att tillverkaren har betalat alla granskningsavgifter och byråkratiavgifter och fyllt i alla blanketter. Bara ett sätt att samla in pengar.
Den innebär inte att varan är användbar för sitt ändamål och inte heller att kvalitetsövervakaren någonsin får se den producerade varan. Om tillverkaren bestämmer att måttåleransen är +- 14 mm på skalan på ett skjutmått kan de helt lovligt CE-märka det fast det meter en centimeter fel.
Nej, CE har inget med kvalitetsövervakningssystem att göra eller några direkta granskningsavgifter heller för den delen. Och så överdrivet mycket båråkratiavgifter är det inte heller. Däremor certifiering mot Kinas motsvarighet för den Kinesiska marknaden är byråkratiskt betungande.H heimlaga skrev:Jag är inte förvånad. Typisk billigprodukt av den sorten som hela världen översvämmas av. Jag har själv en gång blivit lurad att köpa en kinatillverkad stållinjal där skalan kastar ett par millimeter på en meter.
Var är CE Johansson när man behöver honom? En sådan CE-märkning vill jag ha...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
I USA stiftade kongressen "The Metric Conversion Act" 1975.
Men inte ens Rom byggdes ju på en dag
Jag vet av egen erfarenhet att amerikanarna ofta räknar fel på sina måttenheter.
När de läser sina egna ritningar.
Och det var väl en rymdraket på väg till Mars som missade målet för att man hade blandat ihop mm och Inch i styrprogrammet
Men inte ens Rom byggdes ju på en dag
Jag vet av egen erfarenhet att amerikanarna ofta räknar fel på sina måttenheter.
När de läser sina egna ritningar.
Och det var väl en rymdraket på väg till Mars som missade målet för att man hade blandat ihop mm och Inch i styrprogrammet
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nä, nu rör jag ihop det:
Skälet till att Mars Climate Orbiter inte kom fram är ganska pinsamt. Ingenjörer på Lockheed Martin hade blandat ihop pound-force och newton och NASA hade hoppat över att kontrollera sådana detaljer vilket orsakade kursavvikelser under resan så att sonden brann upp i atmosfären.[8]
Det var alltså enheterna för kraft man blandade ihop.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utforskningen_av_Mars
Skälet till att Mars Climate Orbiter inte kom fram är ganska pinsamt. Ingenjörer på Lockheed Martin hade blandat ihop pound-force och newton och NASA hade hoppat över att kontrollera sådana detaljer vilket orsakade kursavvikelser under resan så att sonden brann upp i atmosfären.[8]
Det var alltså enheterna för kraft man blandade ihop.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Utforskningen_av_Mars
FelF fsn skrev:
Om jag till exempel vill förädla virke och sälja eller serietillverka fönster och sälja eller serietillverka någon maskin och sälja så blir det ohemult dyrt att få varan CE-märkt. Det kommer avgifter på avgifter på avgifter och massor av byråkrati. Helt omöjligt för ett småföretag.
Försök så får du se!