Har en stationär dränkbar pump ute i sjö för mitt hushållsvatten (fritidshus) och startar/stoppar när jag öppnar/stänger någon vattenkran i systemet. Eftersom pumpen ligger nere i sjöbotten har jag ingen möjlighet att "höra" eller se, som om/när pumpen arbetar. I värsta fall kan pumpen stå och då slå/på hela tiden, om det finns en liten läcka någonstans, utan att jag vet om det.

Nu min fråga. Finns det någon elmätare som man kan koppla till att vanligt 240v eluttag, som indikerar NÄR ström förbrukas (dvs inte endast mäter total energiförbrukning viss period). Den få MYCKET GÄRNA kommunicera med WiFi också.

Försökte googla fram sådan, men hittade ingen sådan produkt. Någon här som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Vi har ett wifi-uttag från biltema Neo är tillverkaren, verkar tyvärr vara slut på biltema.
Men på den kan man se aktuell förbrukning och även senaste användning.
Den hade nog passat dig,
Skärmbild av appen "Energi Info" som visar realtids elförbrukning och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av energiförbrukningsapp med graf över veckokonsumtion i kWh.
Skapa konto

Tack Peter & Cazet. Din elmätare Peter skulle faktiskt fungera tror jag. Får hålla koll på Biltema.
Tack för svar icon_smile.gif

Idealiskt hade jag hoppats att det går att se historik, t.ex hur många tillslag under en viss dag. Har precis också beställt min första riktiga smartphone - det blev en Sony Xperia (Android) icon_smile.gif Kanske man kan använda den att koppla upp sig på elmätaren på något sätt.

Vi var inte hemma i natt, när vi kom hem uptäckte jag att elementet i köket var på.
Styr det med en opålitlig nexamottagare, kan då enkelt se i energywatch hur hur länge det har varit på,
Skärmavbild av EnergyWatch med elanvändning för hushållsapparater över 24 timmar.
Skapa konto

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi var inte hemma i natt, när vi kom hem uptäckte jag att elementet i köket var på.
Styr det med en opålitlig nexamottagare, kan då enkelt se i energywatch hur hur länge det har varit på,
[bild]
Coolt! :)

Tack Peter! Den du länkade från Ankuoo är vad jag letat efter. Nu ska jag bara få tag på en. Verkar som ebay är ända lösningen =/

Ett sådant här uttag är det jag har,
[länk]
Var köpte du detta uttag? Kan inte hitta det någonstans...

Ett sådant här uttag är det jag har,
[länk]
Såg nu..biltema..sorry. Verkar inte säljas i Sverige längre iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.