B badtastex skrev:
Förberett för transport...
Har du gett upp tanken att få ordning på den?
 
Nejdå, den är i brukbart skick så nu ska den ner i verkstan. Det finns lite kvar att fixa men de viktigaste bitarna är lösta. Dessvärre fick jag plocka av justerbordet för att ha en chans att komma ner i källaren så det komer väl att gå åt en del tid för att få det parallellt och fint igen...
 
Va roligt, jag hade fått för mig att du redan fått ner den. Då kanske det blir en film om detta?;)
 
Nej den har fått stå i garaget och skämts ett tag, det är dessvärre en avsevärd arbetsinsats att få ner den i källaren. Ville därför vara helt säker på stt jag skulle få ordning på den innan jag tar ner den.

Film vill jag inte lova men en och annan bild kan nog ordnas...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Bankat
 
  • Stämjärn inslaget i ett trästycke för att "banka" och forma träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Hämtade 6st stämjärn tidigare ikväll som jag köpte lite på chans. Fotot var halvtaskigt men det liknade Bahco/Berg med röda handtag samt beskrivning "swedish steel".
4st är EA berg, en är ännu okänd men kanske franska Goldenberg och den sista är lite udda. Stålet är stämplat Sandvik made in Holland med ett EA BERG handtag men handtaget är snurrat ett halvt varv jämfört med de andra, dvs texten på handtaget är på den flata sidan av stålet medans de 4 andra har texten på handtaget på de fasade sidorna av stålet Stämjärn med rostigt blad och rött handtag, märkt "Sandvik made in Holland" och "EA BERG".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Planat sulorna på dessa fyra, värst var Stanley grundhyveln som hade en rejäl puckel runt stålet vilket gjorde att den rullade som en boll vid hyvling.
Fyra olika hyvlar upphängda på en trävägg, inklusive en Stanley grundhyvel och blå Record bänkhyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur tar man bort ytbehandlingen på handtagen utan att ta bort/förstöra Record etiketten på bänkhyvlarna?
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
man bort ytbehandlingen på handtagen utan att ta bort/förstöra Record etiketten på bänkhyvlarna
Skruva loss handtagen från hyvlarna (skruven ovanpå).
Vad blev det att du planade emot?
 
M
Ta loss inga problem, det har jag redan testat. Jag såg någon ( Paul Sellers?) skrapa handtaget med kanten av ett stämjärn....
Jag använde ett ganska tjockt hyllplan av glas som jag la på hyvelbänken, 40 korn där det behövdes sedan 120.
 
Är finishen på handtagen så dålig att den behöver bort? Lite mörkt på bilden men ser inte uppenbart dålig ut
 
M
Knoppen på 3:an och Grundhyvelns knoppar är det som är sämst. Annars ganska bra skick men det är mest för att göra dom "mina" som jag skulle vilja göra det.
 
M MathiasFr skrev:
som är sämst. Annars ganska bra skick men det är mest för att göra dom "mina" som jag skulle vilja göra det.
Ett lika gott skäl som något :)
Jag har använt sandpapper, t-röds-bad och skrapa. Brukar funka på det mesta. Vad som duger att skrapa med men sickel brukar vara lättast att komma åt med.
 
Vi har ett barnbarn som är 3 och ett halvt. (Född den 23:e dec.) Han håller på bli för stor att sitta i en barnstol, så jag gjorde några "benförlängare" till våra ordinarie köksstolar. Dom innehåller några bitar 8 mm. plywoodbitar som man kan plocka bort eftersom han blir större
Köksstol med hemgjorda benförlängare av plywood för att passa ett växande barnbarn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda benförlängare till köksstolar från 8 mm plywood, uppstaplade för anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Rensat fram ett utrymme i förrådet, tänkt att bli temporär snickarbod under första delen av sommaren medan jag förbereder den andra boden. Hurtsarna var en del av farmors gamla skrivbord, jag lade beslag på dem för man behöver väl alltid lådor i en snickarbod?

Rensat förrådsutrymme med träväggar och ett fönster, avsett att bli en snickarbod, med gamla hurtsar och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fyndade igår 70-80lpm virke hos en trevlig pensionär, mestadels bok men också björk och ek. Det blev en tungt lastad bil då han hittade mer än han tidigare trott när han väl lyfte ner det från vinden...

Bil lastad med en stor hög av sågat bok, björk och ek virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.