Har en Intex pool på 4500 liter, till denna har jag Intex sandfilter +pump (modell SF90220T) på 190W.
Köpte häromdagen en 24kW vedeldad kamin för uppvärmning.
Har eldat 2 kvällar men tycker inte jag får upp värmen i poolen nämnvärt. Funderar på om pumpen har för hög effekt, dvs om vattnet cirkulerar för fort genom kaminen så vattnet inte hinner värmas upp. Vad tror ni om det?

Tips på hur jag ska gå tillväga för att optimera uppvärmningen emottages tacksamt.

För att höja tempen 4 grader i timmen så behövs det en effekt på 21kW, det borde din vedpanna klara.
För högt flöde kan inte påverka uppvärmningen negativt snarare tvärtom, om det inte kyler elden så det brinner dåligt?
Vi håller 33 grader i vår spapool, lagom badtemp i alla väder.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Ok, så om flödet inte är för högt så är det kanske jag som eldar felaktigt. Det enda jag kan se att jag kan påverka är mängden ved jag petar in och att spjället på kaminen kan vara stängt/helt öppet. Hur ska jag tänka kring spjället/luftflöde för att få ut maxeffekt till vattnet?

Kaminen jag har köpt är följande:
https://www.pool-fritid.se/produkt/poolvarmare-20-kw/
(20kW anges i annonsen, i bif manual står det 24 kW)

igår kväll så provade jag att vicka på kaminen och det bubblade då ut en del luft ur kaminen. förstår ju att det inte har positiv effekt på uppvärmningen om kaminen inte är helt vattenfylld.
ska göra ett eldningstest i kväll igen så får vi se om det funkar bättre nu.

Så, ikväll har jag eldat för fullt och haft pumpen på fullt flöde (utan bypass). började kl 19.00 och hade då 23 grader i poolen, nu 3 timmar senare är det 27 grader, dvs 4 grader på 3 timmar.
Vad gör jag för fel, eller kan man inte förvänta sig en snabbare temp-ökning än så med vedeldning enl. min uppsättning med prylar?

Vet inte, tycker det verkar enklare med vår appstyrda elvärmare
Jag hade frågat där jag köpte kaminen, antingen gör du fel eller så är det fel på den.
Har du kollat hur stora förluster du har från poolen?
Om du mäter pool och utetemp över natten, så kan du enkelt räkna ut vilken effekt som krävs för att hålla en viss temp.

Under en natt så tappar poolen ca 2grader (27 till 25).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.