Tar några processinlägg också:
Byggtid och arbetsinsats
Verktyg och material
Budget och faktiska kostnader

Det sista behöver jag nog gräva lite för, men jag ska försöka.

Bastuplanen hade malt under våren och försommaren så jag visste ungefär vad jag behövde från brädgården och beställde det till vad vi kan kalla dag 1. Innan dag 1 tog jag bort den gamla plasttrallen och rensade sandgropen, så det här bygget kan väl sägas ha börjat efter markarbetena. Bastuugn o.dyl. beställdes också före byggstart.

Dag 1–3 hade jag hjälp av en kompis. Det var den mest produktiva tiden, då vi reglade upp golv, väggar och tak. Lade golv, satte upp hälften av väggpanelen samt lade råspont på taket och satte i ytterdörr.

Dag 4–5 hade jag också hjälp, men då överlämningen inkluderade en bättre grillmiddag var dag 4 en halvdag. Resten av väggpanelen sattes upp och underlagspapp kom upp på taket. Maskinstrul med pappspikpistolen sinkade oss rätt rejält, annars hade nog taket blivit klart.

Dag 6–9 jobbade jag själv. Taket lades klart, bastupanel och mellanvägg sattes upp liksom ett fönster i bastun.

Dag 10 hade jag lite hjälp igen och fixade till de sista tvåmannagrejerna: skorsten och vindskivor och lite annat smått.

Dag 11–12 blev det lavar, taklister inne i bastun och "duschvägg".

Någon dag gick bort pga. regn och när jag hade ett färdigt hus slog jag av på takten. Det var ju ändå semester. 15–18 arbetsdagar från sandgrop till klar bastu alltså, och då är vare sig jag eller någon av dem som hjälpt till yrkesmän, utan enkla kontorsråttor – om än utan tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
Murkenlurk och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt för mig att det snygga värmeskyddet du valt, inte fanns för några år sedan :(
Jag fick nöja mig med raka väggar runt kaminen. Dock visar det på att det trots allt går att klämma in kaminen ganska långt in i ett hörn och att lavarna kan komma lite närmare långsidorna än annars stipulerade 90 cm.
 
Provar att saxa in en fråga från en annan tråd som hör hit, får se om det funkar. @holmberg87
holmberg87 holmberg87 skrev:
/.../En fråga, hur har du avslutat taket i bakkant? Går papper bara ner och runt råsponten?
Nu minns jag inte 100-procentigt, men det är ett bleck längst ner, dock ingen hängränna, utan allt rinner rakt ut.

Såhär tror jag att det var:
Jag kapade en 10–15 cm remsa av underlagspappen, den satte jag längst ner och lade blecket med lite utskjut (5 cm?) ovanpå och sen första vanliga våden med underlagspapp överlappande över blecket.

Jag tror inte att jag vek den smala remsan runt råsponten, men jag minns inte säkert. Misstänker dock att jag skulle kommit ihåg det, för det är nog pilligt som fan att få den styva pappen runt på undersidan och fästa den där.

Hade du frågat för 6–7 timmar sen hade jag kunnat kolla...
 
Redigerat:
Fungerade fint att tagga. Ja det är nog svårt att vika runt, såg inte att du hade ett bleck där men som du beskriver verkar ju bra.
Är nog ovanligt med hängrännor på bastuar också, tror dom flesta små av detta slaget skickar vattnet rakt ut.
 
Har du Harvias skorstenspaket också? Klarade du dig med de delar som följde med där? Ser att du använt det oisolerade rökröret i början, klarar du väggen med avstånd ändå?

Tänkte beställa ett kitt från Harvia och såg att det följer med ett oisolerat rökrör men frågan om det räcker eller om jag får för tight mot väggen och rör
 
Sotaren har inte varit där än faktiskt, så oklart om jag får godkänt på det röret, ska fixa soterifrågan nu i sommar när det finns lite mer vardagar att boka in något på, givet att det finns en sotare som jobbar i semestertid
Men ja, det är Harvias paket och det är klart under 50 cm till väggen. Vi får se vad de säger, det är ju trots allt inte en regel att det ska vara 50 cm, utan en riktlinje och min tanke är att det är mindre strålningsvärme från skorstenen än från själva ugnen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men ja, det är Harvias paket och det är klart under 50 cm till väggen. Vi får se vad de säger, det är ju trots allt inte en regel att det ska vara 50 cm, utan en riktlinje och min tanke är att det är mindre strålningsvärme från skorstenen än från själva ugnen.
Är du säker på att det bara är en riktlinje? Jag har uppfattat det som regel med 50 cm till brännbart, men om det är fel vill jag gärna veta var det finns beskrivet på det viset.

Normalt är skorstensröret den del som blir varmast. Själva kaminen har större volym och fler inbyggda skyddsplåtar.
 
Ja jag är tämligen säker på att 50cm är regel gällande oisolerat rör. Det står bl.a i Harvias instruktion för skorsten.
Men i värsta fall så är det bara klä in det och poptnita en rundvalsad plåt.

Tycker det ser ut som att många bastuar har oisolerade rökröret en bit och ganska nära väggen
 
Det är ett allmänt råd från Boverket, alltså en rekommendation och inte en tvingande regel. Avsnitt 5.4 i BBR. Såhär står det i det allmänna rådet till 5.4221:
"Vad som är erforderligt skyddsavstånd beror bl.a. på den strålande ytans storlek, temperatur och emissivitet. Bestämningen av erforderligt avstånd kan göras på följande sätt:
1. För en oisolerad eldstad som inte är vattenmantlad eller för en oisolerad rök- och avgaskanal kan erforderligt skyddsavstånd till brännbara byggnadsdelar sättas till minst 0,5 meter./.../"

Så som sagt, vi får se om sotaren tycker att 70 cm oisolerat rökrör (eller vad det nu är från skyddsplåtens överkant till det isolerade röret) är ett sådant problem att anläggningen underkänns.
 
Är det inte ändå tillverkarens mått som styr? Alltså i detta fall Harvias mått.

Hursomhelst ska bli intressant att se vad sotaren säger.
Har du proveldat och känna någon temp?
 
Tillverkarna går nog bara på standardvärden. För egen del har jag svårt att se att en rund skorsten med diametern 15(?) cm skulle behöva samma skyddsavstånd som en halv kvadratmeters kortsida på själva ugnen, men jag kanske dels har fel, dels riskerar att hamna med en sotare som enkom läser i boken eller bara vet att jag har fel.

Funkar gör den i alla fall.
 
Ja det är mycket möjligt. Om man ser till anvisade måtten och använder det isolerade röret kanske man inte kommer upp i 50cm oavsett. Eftersom kaminen kan placeras ganska nära väggen och röret sitter i mitten
 
Jag installerade Harvia för ett par år sen, och sotarn var väldigt noggrann att kontrollera avstånden från kaminen, den oisolerade delen av rökröret och den isolerade delen jämfört med tillverkarens rekommendation. Så lösningen blev ventilerad mineritskiva vid bakom kamin och oisolerade delen av rökröret och saken var biff.
 
  • Gilla
Limpatraz och 3 till
  • Laddar…
Jag frågade sotaren i förväg om det gick att minska på de 50 centimetrarna då det satt minerit på väggen. Han svarade att det inte hjälpte om det inte var en luftspalt bakom. Jag löste det med en valsad plåt på klämmor på röret. Han var även noga med att påpeka att rökröret är det varmaste. Och dessutom sitter det redan strålskydd på kaminen. Sotaren var mycket nöjd med resultatet.
 
  • Kamin med brinnande eld och svart rökrör monterat med en valsad plåt på klämmor, nära en vägg med minerit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Snyggt Avemo! Så om jag har förstått det rätt så har du en plåt runt rökröret som sitter med luft emellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.