T
Vi har hittat ett hus med bra läge och pris men det är för litet. Så vi fundera på att bygga ut det på höjden så det blir en våning till. Men när man läser vad det kostar att anlita taklyftarfirmor så kostar det nästan lika mkt som att bygga ett helt nytt husHur kan det vara så otroligt dyrt?Hur har ni andra gjort som byggt ut hus på höjden?

Om du anlitar en taklyftarfirma så tar de förmodligen arbetet som totalentreprenad, dvs firman sköter i princip allting. De tar då betalt för saker som projektledning, samordning av underentreprenörer, samt extra betalt för risken att oförutsägbara saker inträffar.

Alternativet är att du själv projektleder och samordnar, och skriver separata avtal med varje entreprenör (t ex konstruktör, snickare, vvs:are, elektriker). Typiskt kan man spara 20-40% på totalpriset jämfört med totalentreprenad.

tommib
F f91jsw skrev:
Om du anlitar en taklyftarfirma så tar de förmodligen arbetet som totalentreprenad, dvs firman sköter i princip allting. De tar då betalt för saker som projektledning, samordning av underentreprenörer, samt extra betalt för risken att oförutsägbara saker inträffar.

Alternativet är att du själv projektleder och samordnar, och skriver separata avtal med varje entreprenör (t ex konstruktör, snickare, vvs:are, elektriker). Typiskt kan man spara 20-40% på totalpriset jämfört med totalentreprenad.
... givet att man tycker att det är roligt och/eller inte värderar sin tid till något.

Inte så att jag säger emot dig, ville bara få fram att projektledning och samordning kostar rätt mycket tid, särskilt om man inte är van.

Jo, det är klart. Jag skulle uppskatta att jag la kanske tre heltidsveckor på upphandling av entreprenörer, projektledning och samordning vid vår tillbyggnad (50 m2 i ett plan). Jämfört med de offerter vi fick först för totalentreprenad sparade vi ca 300 tusen, dvs "timlönen" för det arbetet var ca 2500 kr skattefria pengar. Jag jobbar annars som teknisk projektledare (i en annan bransch) och tyckte det var kul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.