Hej!

Jag har precis renoverat ett badrum på 4,5m2 och anlitade då en plattsättare som gjorde ett superbra jobb och han i sin tur anlitade en rörmokare som gjorde ett helt ok jobb. Jag fick en offert från plattsättaren som inte omfattade rörmokarens kostnader... de skulle gå på löpande.

Nu har fakturan kommit - 22 800 kronor, vilket iofs är ungefär vad jag tänkte mig på ett ungefär (i det ingår wc-stol samt en ganska dyr hörnbrunn). Men jag är ändå lite frågande till materialkostnaderna, han har skrivit:

"Tappv. mtrl 3800kronor"
"Avloppsmaterial 1950"

Vad betyder ens tappv.mtrl? Det han gjort är att flytta golvbrunn, tagit bort alla gamla gjutjärnsrör och dragit nya ner i källaren. Anledeningen till att jag blir lite misstänksam är att jag verkligen inte gillar hantverkare som saltar fakturor och tar extra för material och i detta fallet ser jag på vissa småposter som även jag vet vad det är att han avrundat uppåt.

Exempelvis: Träregel 90x45 tar han 20kr per lpm, kostar väl typ 10-12 kronor. Han fakturerar även för Träskruv 30 stycken á 5 kronor vilket är ganska mycket mer än någon träskruv jag köpt iaf. Dessa kostnader är ju ingen stor grej men finns anledning att tro att han gjort samma avrundning uppåt på de större kostnaderna?

K kv05lama skrev:
tappv.mtrl
tappvatten material, tappvatten är både varmt och kallt vatten

Tappvatten sannolikt. Har han kopplat in wc-stol och blandare och liknande har det sannolikt tillkommit lite material med det.

Eftersom du kör på löpande skulle jag helt klart be om en specificerad faktura. Har ni inte kommit överrens om annat hade jag bestridit allt material som jag anser oskäligt, vilket jag tycker att man kan likställa med nätpris.

Har han tagit en femma för en träskruv finns det nog en överhängande risk att han har tagit i ordentligt på rördelarna. Jämför med nätbutik är mitt tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.