Har försökt göra en liten mall till en trappa från en terass. (Klädselbrädan) Bortse helt från den tryckta regeln bakom. Terassen ligger på närmare 3m höjd.
Hur ska jag tänka kring sista steget. Sista steget blir trallgolvet men detta har jag inte bestämt hur jag ska lösa.
Bör trallgolvet ha utstick ca 5cm över undre steget som övriga trappsteg har?
Finns olika alternativ här..
1. Låta trallgolv sluta kant i kant med vindskiva (vita brädan). Då blir sista steget innan trallgolvet 5cm djupare än övriga steg då trallgolvet inte har ett utstick som övriga steg har.
2. Tabort klossen som jag satt vid spikplåten då blir sista steget innan trallgolvet 5cm kortare än övriga steg eftersom "tån på foten" stöter i vindskivan.
3. Göra utstick på trallen ca 4cm ut från vindskivan och även montera en stående trallbräda 28x45 på vindskivan under trallgolvet. Således blir utsticket på trallgolvet ungefär samma som på trappstegen.
4. Någon annan idé kanske som jag inte tänkt på?
Hur ska jag tänka kring sista steget. Sista steget blir trallgolvet men detta har jag inte bestämt hur jag ska lösa.
Bör trallgolvet ha utstick ca 5cm över undre steget som övriga trappsteg har?
Finns olika alternativ här..
1. Låta trallgolv sluta kant i kant med vindskiva (vita brädan). Då blir sista steget innan trallgolvet 5cm djupare än övriga steg då trallgolvet inte har ett utstick som övriga steg har.
2. Tabort klossen som jag satt vid spikplåten då blir sista steget innan trallgolvet 5cm kortare än övriga steg eftersom "tån på foten" stöter i vindskivan.
3. Göra utstick på trallen ca 4cm ut från vindskivan och även montera en stående trallbräda 28x45 på vindskivan under trallgolvet. Således blir utsticket på trallgolvet ungefär samma som på trappstegen.
4. Någon annan idé kanske som jag inte tänkt på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den del av det övre planet som är sista delen i en trappa skall ha samma nosöverhäng som övriga trappsteg. Den kan ha en annan tjocklek men steghöjden skall vara lika hög hela vägen.
Okej hur skulle du åstadkommit detta med mina förutsättningar?
Alternativ 3?
Alternativ 3?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag måste erkänna att jag försökte uttrycka mig lite generellt för att jag inte förstår dina bilder riktigt. Om du med utstick menar nosöverhäng och med stående trallbräda menar ett översta sättsteg, så är svaret ja.
Korrekt uppfattat sorry för mitt ickefackmässifa språk.
Hur skulle du gjort ang. trappan följer en vägg och ovan kamera på sista bilden finns takutsprång på ca 50cm.
Jag tänker bygga trappan in under takutsprång och ytterligare 120cm ut för att undvika att montera staket m.m. in mot den befintliga väggen.
Eller hade det varit bättre med endast 120cm trappa med staket/räcke på bägge sidor som skydd mot det hål som då blir mellan trappa och längsgående vägg...
Hur skulle du gjort ang. trappan följer en vägg och ovan kamera på sista bilden finns takutsprång på ca 50cm.
Jag tänker bygga trappan in under takutsprång och ytterligare 120cm ut för att undvika att montera staket m.m. in mot den befintliga väggen.
Eller hade det varit bättre med endast 120cm trappa med staket/räcke på bägge sidor som skydd mot det hål som då blir mellan trappa och längsgående vägg...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
Håller med Justus. En annan grej dock: du ser ut att ha väldigt låg steghöjd, rekommenderat är 17–18 cm. Kan ju vara en synvilla, men jag gissar att du har 10–12 på bilden. 17 steg borde vara lämpligt på tre meter fallhöjd.
16,5cm steghöjd är det och ja 17 steg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 570 inlägg
170 cm är nog för brett för en trappa av trätrall. 120 känns rätt brett det med. 80? Med det sagt är det förstås rätt praktiskt för stabiliteten att kunna fästa ena vangstycket i huset.
Kanske bygga trappan 120 men ställa en blomlåda eller nåt längst upp längst in så man inte springer och slår i huvudet av misstag? 70–80 cm passage måste ju räcka. Men som sagt, känns som om även en 120-trappa riskerar att bli lite svajig om du inte har bra stöd under stegen.
Kanske bygga trappan 120 men ställa en blomlåda eller nåt längst upp längst in så man inte springer och slår i huvudet av misstag? 70–80 cm passage måste ju räcka. Men som sagt, känns som om även en 120-trappa riskerar att bli lite svajig om du inte har bra stöd under stegen.
Tänkte göra ett vangstycke på mitten eventuellt och i värsta fall nån stolpe som stöd neråt.
Från väggen blir trappan hela 170cm bred om den ska in under takutsprånget..
Jag tänker man helst skulle kunna mötas i trappan 2 personer..
Har reglar som trappsteg inte trall.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Låt trappan gå fri från taksprånget. Gör den 90 cm bred. Använd trappformeln för att räkna ut rätt förhållande mellan steghöjd och stegdjup. 2xh+d=60-63, mätt i cm.