16 066 läst · 53 svar
16k läst
53 svar
Stora tråden om de mest onödiga maskiner du kan ha i trädgården.
Hustrun (som inte klarar den ganska tunga snöslungan) envisades med att vi skulle köpa en elektrisk snöskyffel, så hon skulle kunna röja lite grann på altan och trädgårdsgångar. DET var mitt sämsta köp någonsin. Fullständigt helidiotisk konstruktion (Meeca från Jula). Jag var helt genomsvettig efter bara några m. Och dessutom sladdeländet att hålla reda på. Ett 5 cm lager pudersnö kanske skulle gå. Hon har aldrig ens försökt!
Vår kompostkvarn/flismaskin av valsmodell har verkligen gått mycket. Vår tomt är otillänglig och jag har flisat ner flera lastbilslass med häck och sly i den maskinen. Volymen blir dessutom mycket mindre. Men har du bara en sopsäck med häckgrenar är det klart att den är onödig.
Haha, shit vad jag gillar diskussionen om kompostkvarn... Inte för att jag har en eller har planer på att skaffa utan för att jag brular skratta lite inombords (kanske åt mig själv) när jag ser folk komma till återvinningen och det dom har med sig är en ICA-kasse med gräsklipp/grenar medan jag kommer med ett överfullt släp (för tredje gången den månaden) och sliter med att lasta av det.... Man har verkligen olika behov
Har inte läst hela tråden, men min erfarenhet har varit att köpa kvalitetsgrejor och inte snåla på dimensionerna. Så hos oss finns Stihl-maskiner av diverse slag från motor/röjsågar, lövblås, även deras skyddskläder. Snöslungan en Husqvarna. Nya gräsklipparen och elaggregat är Honda. Och Högtryckstvätten är då en 10 år gammal Alto modellen snäppet under proffsmodell.
Men jag har ingen kompostkvarn, kanske dags att skaffa en Stihl/Viking.
Jo visst kostar maskinerna men de fungerar ju alltid och inget krångel.
Men jag har ingen kompostkvarn, kanske dags att skaffa en Stihl/Viking.
Jo visst kostar maskinerna men de fungerar ju alltid och inget krångel.
1. Man kan nästan se ut som en astronaut med en sådan på ryggen.K Kojak skrev:Min lista är enl följande:
1. Lövblåsen - Många ggr har jag sett folk stå på sina gräsmattor och blåsa runt löven ett par timmar medans det skulle gå på 30 min med räfsan få bort alla löv.
3.Kompostkvarnen - Bra om man tänkt kompostera, men rent tidsmässigt en katastrof. Har man beskärt träden går det mycket snabbare att bunta ihop kvistar och grenar och köra iväg än att stå en kvist i taget.
De andra 2, för att citera en gammal serie, tummen mitt i handen (som nog är en bra beskrivning på mig), "More power!"
Håller nog med dig, fast en högtryckstvätt gör det väldigt smidigt att spola bort lite skräp här och var. Sliter mindre på rygg och knän osv. Och, kanske även ett slag för miljön, man slipper kemikalier som rengöringsmedel m.m. genom att använda lite tryck istället.
Försöker ge ett nyanserat svar på frågan, trots att min åsikt skiljer sig.
Håller med om lövblåsen helt och hållet, det bästa är om löven får komposteras på plats, eller bara räfsas in i buskaget/trädet. Dessutom behöver man inte ännu ett oväsen i trädgården, räfsan är mer i synk med fågelsången.
Högtryckstvätten däremot är användbar, men jag är något av en bilentusiast så jag har en del att tvätta. Funkar även till båten och nu senast, badtunnan. Men jag skulle aldrig använda den till trallen eller fasaden. Den har ju fördelar av att den snålar lite på vattnet och ger en bättre stråle, helt klart. Men för små avspolningar kan det ju vara en del mek att ta fram den, det förstår jag.
Angående kompostkvarnen anser jag den vara ovärderlig, men jag håller med om att det är tidskrävande att använda den. Jag har hjälp för själva flistandet, så jag slipper göra det själv, fyra stora träd tog en hel dag att mala ner och ett par timmar en eftermiddag för mig att fälla, men både ved och kompost är värdefull valuta, så arbetet är värt det. Jag skulle aldrig transportera bort "näring" från min tomt, men har jag platsen att förvara/använda det.
Även kompressor har jag mycket användning av, då jag mekar mycket. Har en stor trefasbjässe som jag använder till allt. Lackering, mutterdragare, slipmaskin, luftpåfyllning osv.
Trimmern tycker jag är användbar för en stor trädgård. Med "trimmer" syftar jag på röjsåg med trimmertrissa (även röjsåg med klinga är ett mycket bra redskap). Den är det bästa komplementet till klipparen som inte kommer åt allt. Väljer ibland att bara köra trimmer för att rensa på mer väl valda ställen och låta gräsmattan få blomma lite.
En grävare vore kul! Någon som har en över och vill sälja? Behöver/vill dränera källaren, sen vore det najs med en damm och lite planteringar... Definitivt ett användbart redskap!
Och apropå användbara redskap (som tråden ju INTE handlar om) så har jag ännu inte läst någon yppa motorsåg ännu? Ett mycket användbart redskap, kräver en del underhåll, men väl mödan värt.
I alla dessa fall handlar det ju om olika behov, har man en större tomt, har man användning av fler maskiner. Men allt arbete tar tid även med maskiner.
Om jag ska flika in på topic, skulle jag vilja ställa frågan om jordfräsen åtminstone i odlingssammanhang, verkligen är ett så nödvändigt redskap? Jag tror att det är bäst att låta rabatten på naturligt vis får byggas upp i lager av organiskt material som adderas i omgångar och inte hålla på och "gräva runt" i jorden. Och man ska såklart inte trampa i rabatterna så hålls jorden naturligt luftig. Kanske har jordfräsen andra fördelar som inte direkt har med odling att göra, jämna till ojämn mark?
Häcksax tycker jag också verkar överflödigt. Testat lite på buskarna på gården i stan, men inget för mina finbuskar som beskärs med ren och vass sekatör.
Håller med om lövblåsen helt och hållet, det bästa är om löven får komposteras på plats, eller bara räfsas in i buskaget/trädet. Dessutom behöver man inte ännu ett oväsen i trädgården, räfsan är mer i synk med fågelsången.
Högtryckstvätten däremot är användbar, men jag är något av en bilentusiast så jag har en del att tvätta. Funkar även till båten och nu senast, badtunnan. Men jag skulle aldrig använda den till trallen eller fasaden. Den har ju fördelar av att den snålar lite på vattnet och ger en bättre stråle, helt klart. Men för små avspolningar kan det ju vara en del mek att ta fram den, det förstår jag.
Angående kompostkvarnen anser jag den vara ovärderlig, men jag håller med om att det är tidskrävande att använda den. Jag har hjälp för själva flistandet, så jag slipper göra det själv, fyra stora träd tog en hel dag att mala ner och ett par timmar en eftermiddag för mig att fälla, men både ved och kompost är värdefull valuta, så arbetet är värt det. Jag skulle aldrig transportera bort "näring" från min tomt, men har jag platsen att förvara/använda det.
Även kompressor har jag mycket användning av, då jag mekar mycket. Har en stor trefasbjässe som jag använder till allt. Lackering, mutterdragare, slipmaskin, luftpåfyllning osv.
Trimmern tycker jag är användbar för en stor trädgård. Med "trimmer" syftar jag på röjsåg med trimmertrissa (även röjsåg med klinga är ett mycket bra redskap). Den är det bästa komplementet till klipparen som inte kommer åt allt. Väljer ibland att bara köra trimmer för att rensa på mer väl valda ställen och låta gräsmattan få blomma lite.
En grävare vore kul! Någon som har en över och vill sälja? Behöver/vill dränera källaren, sen vore det najs med en damm och lite planteringar... Definitivt ett användbart redskap!
Och apropå användbara redskap (som tråden ju INTE handlar om) så har jag ännu inte läst någon yppa motorsåg ännu? Ett mycket användbart redskap, kräver en del underhåll, men väl mödan värt.
I alla dessa fall handlar det ju om olika behov, har man en större tomt, har man användning av fler maskiner. Men allt arbete tar tid även med maskiner.
Om jag ska flika in på topic, skulle jag vilja ställa frågan om jordfräsen åtminstone i odlingssammanhang, verkligen är ett så nödvändigt redskap? Jag tror att det är bäst att låta rabatten på naturligt vis får byggas upp i lager av organiskt material som adderas i omgångar och inte hålla på och "gräva runt" i jorden. Och man ska såklart inte trampa i rabatterna så hålls jorden naturligt luftig. Kanske har jordfräsen andra fördelar som inte direkt har med odling att göra, jämna till ojämn mark?
Häcksax tycker jag också verkar överflödigt. Testat lite på buskarna på gården i stan, men inget för mina finbuskar som beskärs med ren och vass sekatör.
Produkter som diskuteras: "sekatör"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Det låter som du borde lära dig hantera denna maskin... Jag tar sällan fram svampen - högtrycken (ihop med rätt kemikalier) gör jobbet!K Kojak skrev:
Vi använder lövblåsen till att blåsa bort nysnö från altanen samt hålla rent på ett gammalt cementgolv som ligger under ca 15 kvadratmeter av altanen där vi har grillen.K Kojak skrev:Min lista är enl följande:
1. Lövblåsen - Många ggr har jag sett folk stå på sina gräsmattor och blåsa runt löven ett par timmar medans det skulle gå på 30 min med räfsan få bort alla löv.
2. Högtryckstvätten - Duger till stenplattor, men till trall så flisar den bara upp och till bilen är den lika med noll då man ändå måste fram med svamp för att då den ren. Tar mer tid att ta fram den än att använda klassisk slang.
3.Kompostkvarnen - Bra om man tänkt kompostera, men rent tidsmässigt en katastrof. Har man beskärt träden går det mycket snabbare att bunta ihop kvistar och grenar och köra iväg än att stå en kvist i taget.
Högtryckstvätten använder vi på altanen med altanborste med roterande munstycken. Dessutom används den till rengöring av botten på båten.
Fungerar alldeles utmärkt.
Får man inte tvätta bilen hemma? var står det? Vad jag vet får man inte tvätta bilen på en hårdgjord yta så att vattnet rinner i en dagvattenledning, och på grund av vattenbristen får man inte tvätta bilen med en trädgårdsslang, men det finns även högtryckstvätta med vattentankO ollefisk skrev: