Han hade kanske otur när och om han tänkte
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man blir ju nästan lite imponerad. Att knö in RK i en Wago 773 är inte det lättaste.

Undrar om personen som gjorde det någon gång under förloppet tänkte att "så här svårt borde det inte vara"?
Mm, jag frågade om hon var nöjd med firman i övrigt. Svaret var "el-xxxxxxx i Xxxxx skulle jag aldrig anlita själv".
Jag funderar på att ta kontakt med henne igen och ge henne lite mer kött på benen inför hennes reklamation av det här jobbet. Jag tycker verkligen att hon inte skall behöva betala för att de kommer och rättar till detta, oavsett om byggarantin är ute.
 
Redigerat:
Det borde sitta en dragavlastning på anslutningskabeln också.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ingen som gått ut grundskolan gör ett sådant fel, så "han" bör kallas in igen tillsammans med "hans" chef.
Dom som gott ut grundskolan och är "elinstallatörer" i dag hade inte Wago då. Felet är förmodligen att elfirman inte ängnar sig åt vidareutbildning och produktinformation när nya smarta produkter skall börja användas.
 
Det är väl bara att läsa på kartongen?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Har hittat samma sak i vårt hus på några ställen, fast då endast för matning av takspottar, inget bränt ännu men har givetvis bytt till rätt klämma. Gick ganska enkelt att rycka ur RKn...
 
När och när fick man inte använda vilka kablar i Wago? Varför blir det värmeutveckling?
 
Wago 773 är endast godkänd för ek eller fk Wago 221 och 222 är godkänd även för rk värmeutveckling sker iom att glappkontakt uppstår pga dålig förbindelse
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har för mig det förklaras rätt tydligt med en bild på förpackningen för 222, om man är uppmärksam så att säga. Så det ska även gå bra för de som är analfabeter. ;)
 
Kortfattat

Wago (221, 222) med klämma: enkel-, fler-, och mångtrådiga kablar ( EK, FK och RK). Anledningen är att man mekaniskt trycker fast trådarna.


Wago (773) utan klämma: enkel- och flertrådig kabel (EK, FK). Anledningen är att trådarna kilas fast.


Tack för svar :)
 
Att du får använda 221 och 222 till rk beror på att när man avlastar låsningen är klämman öppen om du provat att föra i en rk i en 773 förstår du varför det inte är ok :)
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Värmepumpsinstallation på vägg ovanför soffa med synliga rör och kablar mot en rosa vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara älskar denna installation av ac/värmepumpen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Kör man med föstret öppet så borde det funka... :D
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Kör man med föstret öppet så borde det funka... :D
Misstänker att verkningsgraden sjunker betänkligt när man öppnar fönstret, för att den ska ha en chans att fungera....:p
 
Ang. AC/Värmepump

Jag träffade på något liknande för något år sedan, det var en enorm värmebölja och en klädbutik hade ringt i panik till en kylfirma, dom hade levererat två st. luftkonditionering den med allt i ett, satt upp den i butiken men inte förstått att slangen med den heta luften måste ledas ut ur lokalen, slangen var bara c:a 4 m lång så dom hade slängt in den bakom några klädställningar.
Gissa om där var varmt i butiken dom eldade totalt 3-4 kW inne i butiken.:mad::crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.