4 155 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Fortsätta isolera direkt mot yttervägg eller?
Planerar inför renovering av en stuga på gården. Likt övriga byggnader på gården är det ytterpanel utan luftspalt, vindpapp, regelverk med stenull och sedan innerväggsbeklädnad. Inga luftspalter, inga ångbromsar.
Denna stuga kommer ha möjlighet till övernattning uppskattnings max 3 nätter och sannolikt inte på vintern, men uppvärmningsmöjlighet kommer finnas.
De trådar jag kan läsa är eniga. Måste ha luftspalt bakom ytterpanel och måste plasta.
Jag är allergisk emot att riva befintlig panel som hållt i 80 år och jag är extra allergisk emot att plasta...
Denna stuga kommer ha möjlighet till övernattning uppskattnings max 3 nätter och sannolikt inte på vintern, men uppvärmningsmöjlighet kommer finnas.
De trådar jag kan läsa är eniga. Måste ha luftspalt bakom ytterpanel och måste plasta.
Jag är allergisk emot att riva befintlig panel som hållt i 80 år och jag är extra allergisk emot att plasta...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hur gammal är stugan, och vilket skick är den i?
Om allt är bra så finns det ju ingen anledning att ändra på något.
Såvida förhållandena med vatten, dusch, tvätt och liknande inte kommer att ändras.
Om allt är bra så finns det ju ingen anledning att ändra på något.
Såvida förhållandena med vatten, dusch, tvätt och liknande inte kommer att ändras.
Stugan är från 50-talet nånstans men någonstans efter har man klämt in stenull mellan yttervägg och innervägg, utan plast eller luftspalt.
Dessutom har man snickrat in ett innertak.
Jag har rivit bort innertaket och skulle vilja köra vidare med samma isolering i taket som man haft i väggarna för att få lite takhöjd.
Men nu har man lagt rätt mycket tid att riva innertak och lösisolering - frågan är hur man gör bäst för att få isolering emot yttertak på bästa sätt.
Dessutom har man snickrat in ett innertak.
Jag har rivit bort innertaket och skulle vilja köra vidare med samma isolering i taket som man haft i väggarna för att få lite takhöjd.
Men nu har man lagt rätt mycket tid att riva innertak och lösisolering - frågan är hur man gör bäst för att få isolering emot yttertak på bästa sätt.
Redigerat:
Jag har förstått att det är svårt att få bra svar i detta fora gällande isolering. Det är kanske för att det är en riktig djungel även bland experter och säljare?
Jag läste exempelvis på denna sida något i stil med att man kunde ha tunn stenull utan fuktspärr för fukten trycktes igenom den tunna isoleringen. Utan att veta kändes det som ett udda resonemang.
Jag är nog mer inne på att lägga träfiberisolering mot vindpapp/yttertak och sedan ångspärr på insidan före väggbeklädnad.
Är det nån som testat detta?
Jag läste exempelvis på denna sida något i stil med att man kunde ha tunn stenull utan fuktspärr för fukten trycktes igenom den tunna isoleringen. Utan att veta kändes det som ett udda resonemang.
Jag är nog mer inne på att lägga träfiberisolering mot vindpapp/yttertak och sedan ångspärr på insidan före väggbeklädnad.
Är det nån som testat detta?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tanken att riva bort gammal ytterpanel för att åstadkomma en luftspalt är heltokig. Gammalt trä håller ofta högre kvalitet än vad som kan köpas för pengar idag, under förutsättning att det varit skyddat under sin livslängd. Det man skall tänka på är att inte måla det med en diffusionstät färg, typ akrylat, som kan stänga in fukt som finns i väggen. Luftspalter är lämpliga på nybyggda hus bl.a. för att man skall kunna måla fasaden innan virket är riktigt torrt och för att diffusionstäta färger inte skall göra för mycket skada.
Plast på insidan som diffusionstätning finns i första hand till för att förhindra kondensering av vattenånga i isoleringen, som om den består av mineralull då får en sämre funktion. I ett hus som bara är sporadiskt uppvärmt kan man bortse från detta. Har man använt ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer skall man aldrig ha plast. Likaså skall ett hus som är ouppvärmt delar av året heller inte ha någon plastfolie.
Plast på insidan som diffusionstätning finns i första hand till för att förhindra kondensering av vattenånga i isoleringen, som om den består av mineralull då får en sämre funktion. I ett hus som bara är sporadiskt uppvärmt kan man bortse från detta. Har man använt ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som t.ex. cellulosafibrer skall man aldrig ha plast. Likaså skall ett hus som är ouppvärmt delar av året heller inte ha någon plastfolie.
Toppenbra! Vad tror du om ångbroms då? Cellulosa- och träfiberförsäljare tycker att det är bra att ha före innerväggsbeklädnad.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Absolut! T.ex. asfaltpapp typ AC 350.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, det finns flera användbara varianter. En del är lättare att hantera vilket kan var en fördel.
Liknande trådar
-
Isolera direkt på fasaden
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera direkt på panel utan vindskyddsfolie?
Isolering -
Isolera direkt på källarplatta med pir-isolering?
Golv -
Bygga isolerat förrådsgolv direkt på marken
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Oisolerat betonggolv i källare - lägga klinkers direkt eller flytspacka först?
Golv