Jag ska bygga ett trädäck på ungefär 4,6x3,8m på ett berg (och hålla det så lågt som möjligt). Eftersom jag vill ha ett räcke runt så borrar jag ner stolpskorna i berget och fäster med ankarmassa, sedan fäster jag 95x95 stolpar (röda fyrkanter) i dem.

Sedan sätter jag en bärlina (svarta 195x45) runt det yttre lagret och en extra på insidan av kortsidorna (eftersom jag vill ha en fris). Steg tre är att borra ner fem stolpfötter (blå) till för att fästa skruvreglarna (gröna 195x45). Slutligen fäster jag två kortlingar (gula) för att hålla ihop skruvreglarna i sidled.

Jag har tänkt använda 145x34 trall. Skulle det fungera eller blir det för klent?


Skiss av trädäcks konstruktion med röda stolpskor, svarta bärverk, blå stolpfötter, gröna skruvreglar, gula kortlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lägg fina sidan upp. Trä rör sig som det vill
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Ska lägga trall på balkongen som är ca 12 kvm (6,3m x 1,8m) och hade siktat in mig på att köpa 28x120x4200 men har insett att det blir svårt att få upp så långa trall till våning 4 i huset :)

Så mina frågor är;
1) Om jag kapar dessa på mitten och får 2,1m är det sämre än att köra fullängd? Dvs. kommer det påverka hållbarheten eller bara utseendet, att det skulle svikta eller liknande? Tänkte köra cc30...

2) Om jag kapar vad är snyggast för mönstret? Köra 2,1 + 2,1 + 1,8 och sen börja med 1,8 + 2,1 + 2,1 och fortsätta omlott?

3) Balkongen är i betong och har avrinning utåt. Bör man ha något slags material mellan spjälor och betong? Fått berättat för mig om takmatta eller liknande i butik..

Tack på förhand!
 
1. cc60 räcker med 28x120

2. Dela in balkongen i tre delar med fris. 1 eller 2 trall vinkelrätt från väggen som avdelare på 4 ställen (inkl. kortsidorna).
 
Kane skrev:
1. cc60 räcker med 28x120

2. Dela in balkongen i tre delar med fris. 1 eller 2 trall vinkelrätt från väggen som avdelare på 4 ställen (inkl. kortsidorna).
Tack då ska jag öka mellanrum på spjälorna :up:

Att dela in balkongen i 3 delar hade absolut varit det snyggaste ser jag nu när jag ritade upp det!
Problemet är att det blir lite meckigt eftersom jag måste stå nere på Hornbach och såga upp allt i förväg innan jag kör hem.. större risk att längderna blir fel. Tänkte dock lägga en fris runtom all trall.

Gissar att du tänker något i stil med bilden nedan? :)
Ritning av balkongindelning med mått, visar tre sektioner med ökade mellanrum på spjälorna.
 
jWalker skrev:
Gissar att du tänker något i stil med bilden nedan? :)
Japp!
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Kane skrev:
Japp!
Gjorde slag i saken i helgen :D så här blev det till slut
Körde med cc45 och försågade alla delar nere på Hornbach i fredags kväll ^_^ haha handsågade som en demon
Ska bara fylla ut mellanrummet mot husväggen med spjälor sen kan man ta en kall och sätta sig och njuta

Nylagt trägolv på balkong med cc45 mellanrum och stadigt räcke mot en urbansk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Smuttgubben och 3 till
  • Laddar…
F
Kan nån redogöra för hur man gerar frisen på bästa och efektivaste sätt? Och jag accepterar inte svaret "torkad trall". Har sett många exempel på gerade frisar byggda av bra snickare utan att det glipar på insidan. Hur gör dom? Metodikbeskrivning?
 
H
Riverground skrev:
Jag ska bygga ett trädäck på ungefär 4,6x3,8m på ett berg (och hålla det så lågt som möjligt). Eftersom jag vill ha ett räcke runt så borrar jag ner stolpskorna i berget och fäster med ankarmassa, sedan fäster jag 95x95 stolpar (röda fyrkanter) i dem.

Sedan sätter jag en bärlina (svarta 195x45) runt det yttre lagret och en extra på insidan av kortsidorna (eftersom jag vill ha en fris). Steg tre är att borra ner fem stolpfötter (blå) till för att fästa skruvreglarna (gröna 195x45). Slutligen fäster jag två kortlingar (gula) för att hålla ihop skruvreglarna i sidled.

Jag har tänkt använda 145x34 trall. Skulle det fungera eller blir det för klent?


[bild]
DU måste ha tänkt helt fel, ditt bärverk är väl helt tvärtom eller hur har du tänkt?
 
En fråga om markarbete till soldäck. Jag ska beställa ett lass med makadam 5-8 till både grusuppfarten och en grusplan i trädgården där vi har odlingslådor.
Kan jag använda samma makadam till grunden på soldäcket??
(Tänker alltså: -gräva bort gräs och matjord, ca 10cm, i med markduk, fylla med 5cm makadam 5-8, padda och sedan lägga ut plattor där reglarna ska placeras.)
 
Ja det funkar bra.
 
  • Gilla
Andersh_
  • Laddar…
Köpte kvalitetsskruv till altanen förra året, trodde jag! VSB Turbo Trallskruv, kata-fucking-strof, minst 50% är av efter bara ett år.
Har testat 3 olika brädor med samma resultat. Ska jag reklamera? Vad kan man förvänta sig av skruven och vad kan man förvänta sig av en reklamation?
 
  • Fem rostiga och skadade trallskruvar på en träyta, tecken på försämrad kvalitet efter användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på hemma och bygger ett litet trädäck, och undrar lite ang bärlinan. "Måste" det vara en regel, typ 45*146, eller hade det fungerar lika bra med en 70x70 stolpe? Hade besparat mig en del grävande om så var fallet.

Däcket är ca 4x4 meter, och isåfall ska denna bärlina vara i mitten av kontruktionen, och hålla upp reglarna som jag skruvar trallen på?
 
Det beror på om bärlinan ska ligga direkt på underlaget, typ grus eller plattor.
Eller om det ska vara på plintar.

70x70 har mycket sämre spännvidd än vad 45x120 har.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.