Hej!

Vi har precis köpt hus men skall inte flytta in förens slutet av november. Dock börjar tankarna gå hur man vill lösa vissa bristfälliga bitar.

Nuvarande värmekälla är en kombipanna från Ctc och modellen heter "total" årsmodell 1979. Denna panna används idag med ved och enligt tidigare ägare fungerar den som den ska. Tyvärr är den helt utan ackumulator tankar vilket enligt mig inte är hållbart. Min tanke direkt var att slänga ut den gamla oljetanken som är tom och ersätta den med ackumulator tankar, dock funderar jag på om det är värt att göra det till denna panna, kanske skulle man se om det finns någon bättre begagnad av nyare modell? Vi har i dagsläget inte ekonomi till att bygga ett helt nytt system då vi precis har köpt huset och ej vill belåna oss mer för tillfället. Behöver eran hjälp med förslag på hur jag kan få detta att fungera bra i 4-5 år tills vi har tänkt att byta ut allt, om det inte går att få det att fungera bra en längre period för en mildare summa än "nytt". Pannan har en spec som ser ut såhär:

Volym panna 120L
Volym vatten 150L
El effekt 1 5.75 kW
Max arb.tryck vattenvärmare 10 Bar

Huset är ett 2,5 plans, 135 kvm + 95 kvm biyta + källare på 100 kvm (där pannrummet är bl.a.)

Jag är helt ny på detta så all hjälp uppskattas. /Markus

Enklaste lösningen är att köpa en begagnad pelletsbrännare och stoppa i.

En kombipanna är en oljepanna. Dock med möjlighet att i "nödfall" elda med ved. Den är egentligen alldeles för liten och ineffektiv för att värma huset, med vedeldning. Eller visst går det, men kalla vinterdagar måste den brinna alla dagens timmar, samt att man får räkna med kalla mornar. En ackumulatortank gör det tyvärr inte bättre, i och med att pannan inte orkar ge någon överskottsvärme.

Om huset däremot är litet och mycket välisolerat, så skulle det väl naturligtvis fungera skapligt.

Billigaste lösningen är pelletsbrännare i den pannan. Då finns det ingen anledning att montera avkumulatortankar. Vill du elda ved så skulle jag sikta på att hitta en komplett bättre begagnad vedanläggning med panna och tankar. Det säljs en del av folk som byter till bergvärme eller fjärrvärme.

Oj, detta var ett större problem än vad jag trodde. Hur mycket jobb pratar vi för att få till en fungerande pellets brännare? måste man ha automatiska skruvar m.m så känns det som även detta kan dra iväg i pris? Måste jag även ha en pellets tank? Annars gissar jag att man får skjuta till rätt ofta?

Det känns som en bättre begagnad vedpanna kommer bli den långsiktiga lösningen,

Värt att nämna är väl att det finns även en gammal luft/luft pump, och även en stor öppen spis. Skorstenen är nyligen kollad och det sitter rör i. Det finns både möjlighet att värma varmvattenberedaren med ved och el. Jag får iaf vänta ett par tre år innan ett helt nytt system kan installeras. Frågan är hur jag klarar mig som bäst tills dess? Tack för alla svar, ni är grymma

Kompletta pelletsanläggningar hittar man till rimliga pengar på blocket. Särskilt då här års. Efterfrågan ökar framåt hösten. Kolla runt lite vilka som är tillförlitliga. Det finns forum för det också. Men åsikterna är delade.

D Daniel 109 skrev:
Kompletta pelletsanläggningar hittar man till rimliga pengar på blocket. Särskilt då här års. Efterfrågan ökar framåt hösten. Kolla runt lite vilka som är tillförlitliga. Det finns forum för det också. Men åsikterna är delade.
Vet du/någon vad jag kan ha för pelletsbrännare till min ctc total panna?

Nu är jag lite partisk, då jag har en själv, men kolla efter en janfire flex-a. Inte bäst på något men väldigt driftsäker.

Det är många som tycker att de har den bästa brännaren. Men Janfire Flex-A är en modell som jag uppfattat som vettig. Jag hade en Biona i förra huset. Det är en väldigt udda brännare.

• Gilla
Marcus Munter
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är många som tycker att de har den bästa brännaren. Men Janfire Flex-A är en modell som jag uppfattat som vettig. Jag hade en Biona i förra huset. Det är en väldigt udda brännare.

Läste lite om Janfire Flex-A och den verkar väldigt omtyckt och driftsäker presic som du säger! Hur stor tank bör man ha till? Är det lönsamt att elda med pellets? Såg att det är rätt dyrt i inköp, hur länge klara man säg på en pall under en normal svensk vinter?

Du bör inte ha någon tank alls med pellets.
Normal förbrukning är nog i storlekdordningen av 4 ton. Men det beror ju mycket på vad det är för hus.

D Daniel 109 skrev:
Du bör inte ha någon tank alls med pellets.
Normal förbrukning är nog i storlekdordningen av 4 ton. Men det beror ju mycket på vad det är för hus.

Varför bör man inte ha någon tank? Blir det inte väldigt mycket underhåll då?

Menar silo såklart

De flesta kör med säckar och ett mindre veckoföråd. Om du vill köra med bulkpellets så ska du se till att du får in minst 3ton. Typ 6kubik. Priset för transport blir högre för mängder under 3ton. Men sist jag kollade lönade det sig inte med bulk, men man slipper att bära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.