Känslan är underbar! Hela vår övervåning var i princip klädd i kvistig gran. Det var helt underbart att målas det vitt! Jag hoppas att du använder spärrfärg?
 
Anna_H skrev:
Känslan är underbar! Hela vår övervåning var i princip klädd i kvistig gran. Det var helt underbart att målas det vitt! Jag hoppas att du använder spärrfärg?
Jodå såhär ser det ut nu efter två lager spärrgrund och ett lager snickerifärg. Får väl se om det räcker med två lager snickerifärg eller om det behövs tre lager. Kanske framförallt balken i taket eftersom den var mörkbrun (nästan svart).

Ny målad takbalk och panel med symaskinsställning för målningsarbetet i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad iaf att jag köpte en riktig ställning även om det är lite jobb att bygga upp, plocka ner, flytta och bygga upp igen osv...
 
Vad blev det för ställning som du köpte? Har kanske skrivits förut men det går fortare att fråga än läsa "bakåt" om det har skrivits.....

Skulle själv vilja ha någon typ av ställning men de kostar en del så man vill inte köpa grisen i säcken.
 
Ojdå. Jag klarade mig med ett lager spärrgrund och ett lager färg. Fick spärrgrunden torka de erforderliga 24 timmarna innan du målade nästa?
 
roli skrev:
Vad blev det för ställning som du köpte? Har kanske skrivits förut men det går fortare att fråga än läsa "bakåt" om det har skrivits.....

Skulle själv vilja ha någon typ av ställning men de kostar en del så man vill inte köpa grisen i säcken.
Jag har en ställning från Zarges. Hade en stege från dem sedan tidigare som jag är jättenöjd med så när K-rauta körde kampanj på ställningen slog jag till. Har köpt Modul A+B. Ser att de kör kampanj nu också fast de är dyrare nu än när jag köpte. Jag gav runt 5500:- för både A+B.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/aluminiumställning-eurostar-modul-a

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/aluminiumställning-eurostar-modul-b
 
Anna_H skrev:
Ojdå. Jag klarade mig med ett lager spärrgrund och ett lager färg. Fick spärrgrunden torka de erforderliga 24 timmarna innan du målade nästa?
Japp minst 24 timmar mellan alla lager men som sagt balken i taket var nästan svart innan.
 
Ja, det blir nog bra i slutändan iallafall. :)
 
Jag har haft liten vackert-väder-paus inomhus ett tag nu men idag var det dags att fortsätta lite i hallen. Har reglat ut väggen vid trappan färdigt eftersom tidigare ägare tyckte att det var bra med en dammsamlarkant där. Nu blir väggen i samma nivå från golv till taket och på köpet blir vi av med glasfiberväven.
Renoverad hallvägg med ny regelstomme och isolering, klart för ytterligare väggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade nog hunnit isolera och sätta OSB också men nu bestämde sig äntligen min WTB för vägglampor i form av vita kuber 10x10x10cm som lyser uppåt och nedåt. Dimbara på 12W, tre på varje sida av hallen är tanken så det borde gå att få allt ifrån mysbelysning till städbelysning. Så nu väntar jag på en leverans av sex stycken från Kina.
Vit kubformad vägglampa som lyser uppåt och nedåt på en beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag återupptagit arbetet med att fixa en parkeringsplats för släpkärran och våra soptunnor. Tanken är att bygga en 42cm hög och 6m lång mur av Benders Maxiblock 350x210x150mm. Det kommer även att bli som två armar ut där soptunnorna ska stå. Ovanpå muren kommer det sedan att byggas ett staket runt soptunnorna för att ytterligare rama in dessa. Staketet kommer troligen att byggas med samma liggande panel som hus och garage har och målas Askgrått med vita detaljer. På marken kommer vi att lägga vanliga släta betongplattor 350x350mm allt för att hålla ner priset just på marken då vi troligen kommer att gjuta uppfart och gångvägar med mönsterbetong i framtiden.

Jag har inte hunnit så långt än men murblock och lim är inhandlat och jag har även varit och hämtat ett lass 0-18 som jag har lagt ut över ytan och sedan vattnat. Det kommer väl förmodligen att gå åt minst två såna lass till innan jag kan lägga på sättsanden.
Grundarbete för en parkeringsplats med geotextil och spridd 0-18 kross, murblock staplade vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Insåg att jag kanske inte har postat något om detta tidigare så här kommer en liten resumé. Hålet som jag nu håller på att fylla igen var tidigare en upphöjd rabatt som vi gjorde i samband med att vi planterade häcken och fick massor med jord över. Den jorden är numera bortkörd i omgångar då jag har grävt allt för hand. Bara tung lera och sten...

Här är hela rabatten bortgrävd och marken är i någorlunda rätt höjd för att kunna provparkera lite.
Utgrävd plats där en upphöjd rabatt tidigare fanns, med en häck i bakgrunden och en skottkärra till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provparkering av släp och soptunnor.
Uppgrävd rabatt intill hus och grusväg med släpkärra parkerad och grävverktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppställt släp och soptunnor på grusgrund där en rabatt tidigare grävts bort, med häck och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt område vid huskant med provparkering av släpvagn och soptunnor bredvid en nyligen borttagen rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat gräva ur leran ungefär 25cm djupt.
En utgrävd rabatt med gräs och en häck till höger, en spade och en del av ett släp syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag var ganska trött på att köra iväg lera så använde jag det sista för att jämna ut svackor och lutningar på gräsmattan. Men det är en annan historia :crysmile:
 
richardtenggren
Varför två superstora soptunnor?
Jag antar att det skiljer sig mellan kommunerna men häromkring ser man vanligen två soptunnor också, den ena brun, för kompost och den andra grön, för brännbart.

Nyfiken hur din "parkering" för soptunnorna blir, vi funderar på bygga in våra i ett "hus" när vi får tillgång till huset.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför två superstora soptunnor?
Jag antar att det skiljer sig mellan kommunerna men häromkring ser man vanligen två soptunnor också, den ena brun, för kompost och den andra grön, för brännbart.

Nyfiken hur din "parkering" för soptunnorna blir, vi funderar på bygga in våra i ett "hus" när vi får tillgång till huset.
Vi hade så som du beskriver tidigare men numera är det fyra fack i varje tunna.

Tunna 1: Plast, papp, ofärgat glas och metall. Töms var fjärde vecka.

Tunna 2: Kompost, Brännbart, Tidningspapper och färgat glas. Töms varannan vecka.

Extremt glad över detta system då vi inte längre behöver åka iväg med en massa sopor. Nu saknas det bara en tunna för trädgårdsavfall och byggskräp :crysmile:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Vi hade så som du beskriver tidigare men numera är det fyra fack i varje tunna.

Tunna 1: Plast, papp, ofärgat glas och metall. Töms var fjärde vecka.

Tunna 2: Kompost, Brännbart, Tidningspapper och färgat glas. Töms varannan vecka.

Extremt glad över detta system då vi inte längre behöver åka iväg med en massa sopor. Nu saknas det bara en tunna för trädgårdsavfall och byggskräp :crysmile:
Ja en tunna med fyra fack för trä, tryckt trä, gips och fyllnadsmassor skulle man ha. Tömning två gånger i veckan.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Vi hade så som du beskriver tidigare men numera är det fyra fack i varje tunna.

Tunna 1: Plast, papp, ofärgat glas och metall. Töms var fjärde vecka.

Tunna 2: Kompost, Brännbart, Tidningspapper och färgat glas. Töms varannan vecka.

Extremt glad över detta system då vi inte längre behöver åka iväg med en massa sopor. Nu saknas det bara en tunna för trädgårdsavfall och byggskräp :crysmile:
Då jag senare ska bygga en hage för mina tunnor av mindre modell kanske du har lust att mäta breddmåttet så man inte gör för litet om även vi får dessa?
VI har nu bara en för kompost och en för vanliga sopor, det här vore rena drömmen att slippa köra iväg med all sortering.
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Då jag senare ska bygga en hage för mina tunnor av mindre modell kanske du har lust att mäta breddmåttet så man inte gör för litet om även vi får dessa?
VI har nu bara en för kompost och en för vanliga sopor, det här vore rena drömmen att slippa köra iväg med all sortering.
Jag kommer förmodligen (inget står ju skrivet i sten än så länge så att säga) att anpassa måttet på mitt fack efter murblockens längdmått som är 350mm och minsta möjliga mått då för att ändå ge sopgubbarna lite svängrum är 5x350mm=1750mm. Jag har inte riktigt bestämt djupet än på mitt fack men jag vill iaf kunna fälla upp locket så att det lutar lite bakåt mot den bakre väggen. Jag kommer alltså att göra väggarna aningen högre än tunnorna. Detta gör jag för att underlätta sorteringen eftersom man inte bara går ut med en soppåse och lyfter lite på locket utan i vårt fall tar man ju med sig sorteringskärlen som vi har under diskbänkarna i köket och källsorterar hemma så det blir ju lite mer plockande och då är det skönt om locket kan stå själv tänker jag.

Hittade en gammal bild på hur tunnorna ser ut invändigt.
Fyra gröna soptunnor med olika sorteringsetiketter för återvinning, en med lock som är delvis öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till dessa tunnor fick vi även en lös behållare där vi sorterar batterier och ljuskällor och när den är full så hänger man ut den på tunnan inför tömningsdagen så får man även detta bortkört. Alltsammans till en lägre soptaxa än vi hade tidigare och dessutom sparar vi ju drivmedelspengar (y)

Tunnorna i sig är 75cm breda och trycker jag dem mot garageväggen och mäter från väggen är de 77cm djupa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.