Arbetet har fortsatt idag med parkeringen i form av att jag har kört hem ytterligare två lass bergkross och ett lass stenmjöl. Har även börjat inse att det kan bli en liten utmaning att få till detta mot vår befintliga oerhört ojämna garageinfart som lutar åt alla håll.

Tjejerna tyckte iaf att det var spännande med alla stora maskiner i grustaget och att få åka ner till botten av hålet. Annars har vi mest badat idag :crysmile:
 
Idag vaknade jag strax efter 0300 och efter att ha försökt somna om i nästan två timmar så gav jag upp så 0452 snörade jag på mig löparskorna pch gick ut och sprang. Tog en snabb frukost när jag kom hem innan jag gick ut och började med muren.

Halvbyggd mur av betongblock med verktyg och byggmaterial framför, tidigt skede av projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående konstruktion av en stenmur med murblock och verktyg, med häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd mur av betongblock i en trädgård med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1500 alltså 12timmar efter att jag vaknade var jag duschad och alla verktyg undanplockade.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Utrymmet för soptunnorna blev till slut 165cm brett och 91cm djupt.
 
  • Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Idag har det blivit mycket sånt där osynligt arbete i form av att åka och köpa plattor och lite annat smått och gott. Har även lagt ut stenmjöl där vi ska lägga plattorna samt att vi bestämde oss för att använda lite små plattor för att rama in området. Så jag har skurit av asfalten både på sidan mot muren och mot garaget för asfalten var så dålig där.

Provade in tunnan ihop med en rad mindre stenar.
Pågående läggning av plattor och småsten som ramar in en garageuppfart med en soptunna placerad i en nybyggd förvaringsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenar lagda utmed garaget. Syns lite dåligt eftersom det ligger stenmjöl ovanpå.
Renoveringsarbete vid garage med avskuren asfalt och utlagt stenmjöl inför läggning av plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick dit några plattor iaf
Pågående markarbete med stenmjöl och delvis lagda plattor utmed en garageuppfart, med mur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av grå stenplattor och kantsten på förberedd mark med stenmjöl, intill en mur och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Soptunnorna står på plats tillfälligt
Pågående läggning av plattor och stenmjöl för utomhusprojekt, temporärt med soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer nog att bli ganska bra det här när allt kommer på plats. :)
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
En liten bit till på vägen.
Pågående arbete med att lägga grå plattor för uppfart, med grus, verktyg och sopsorteringskärl i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Sen kom regnet...
En påbörjad uteplats med stenplattor och murblock under konstruktion, skyddat av presenning mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carreyfan och 1 till
  • Laddar…
När regnet kom så åkte jag och hämtade ett lass 8-16mm makadam så att jag kunde lägga ihop plattorna med befintlig yta där vi har odlingslådor. Sen hade vi turen att bli bortbjudna på kvällen så nu återstår de sista små passbitarna.
Halvläggd gångväg av stenplattor intill grusyta och odlingslådor med sopkärl i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis lagda plattor vid odlingslåda och hög av makadam i ett bostadsområde under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ligger alla plattor på plats och jag har börjat att foga. Känns som att man får sopa en hel del innan allt är klart... Har även varit och handlat virke till vindskyddet runt tunnorna så nu kan jag börja att såga till allt dit innan det ska målas.

Nybelagd patio med plattor och pågående fogarbete, material och soptunna i förgrunden, hus och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Blev jättebra!

Funderar oxå på hur våra sopor ska stå kvar när det blåser.. (Eftersom de står på annan mark får vi nog göra en lättare variant)
 
Igår hade vi en ganska regnig dag här så igår blev det rensning av garderober istället. Mycket gammal skit hittades kan man väl säga :crysmile:

Idag däremot så har solen visat sig igen även om det blåser väldigt mycket. Men vad passar väl bättre då än att påbörja bygget av vindskyddet runt soptunnorna.

Jag har hunnit med att få upp stommen samt kapat till alla panel utom de inre kortsidorna. Vindskyddet kommer alltså att kläs både på insidan och utsidan med panel som målas i samma färg som huset dvs askgrå.

Jag valde att använda tryckt virke i syllen och limmade och skruvade fast denna i betongblocken. För säkerhets skull så tätade jag även runt pluggarna för att förhoppningsvis undvika frostsprängning. Resten av konstruktionen är bygd av vanliga 45x70mm reglar. Hammarbandet gerade jag i hörnen samt klyvde med bordssågen så att jag fick 15 graders lutning så att vattnet rinner av ordentligt.
Grundstomme av trä på betongblock för vindskydd runt soptunnor, med reglar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat bygge av vindskydd med uppställd stomme av betongblock och träreglar på en grusad yta, nära en släpvagn och gröna soptunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen till ett vindskydd under uppbyggnad på en solig dag med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme av vindskydd under konstruktion med betongblock och skurna träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommen till ett vindskydd byggt av träreglar på en betonggrund, omgiven av en blå presenning och bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Askgråa paneler till vindskydd ligger utlagda att torka i solen på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Har snickrat och målat vidare på vindskyddet runt soptunnorna. Räknade tyvärr lite fel så det blev att åka till XL och köpa två panelbrädor till bara för att sedan klyva bort nästan allt...

Nu sitter iaf all grå panel på plats så nu återstår bara knutbrädor och och vattbrädor.

Vindskydd under konstruktion med grå panel och betongblock runt soptunnor, obearbetade träpaneler syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskydd av grå panel under konstruktion runt soptunnor med ofärdiga knut- och vattbrädor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskydd under konstruktion runt två soptunnor med grå panel och obehandlade träkomponenter och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråmålad panelvägg av vindskydd runt soptunna med pågående byggnadsarbete och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två soptunnor i ett nyligen byggt vindskydd med grå panel och synlig stomme av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även bestämt oss för att byta ut trallen på balkongen och försöka göra någonting av den så tanken är just nu en myshörna för tjejerna och en frukosthörna i andra änden. Så idag började jag med att bryta loss den nedre delen av den spårade plywooden. Den var något spröd kan man väl säga så den kommer att ersättas med gråmålad liggande panel så det blir minst en vända till till XL-bygg... Funderar på vilken tjocklek vi ska välja på trallen då vi har bestämt oss för 145mm bred. Någon som har några inputs i ämnet 28mm vs 34mm?

Delvis renoverad balkong med ny grå panel och demonterade plywoodväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
De sista bitarna på vindskyddet runt soptunnorna har kommit på plats nu. Nu återstår bara lite plantering i den lilla trekanten samt lite sjösten.
Nybyggt vindskydd i trä och plåt för soptunnor står på en grusad yta med en liten obeplanterad rabatt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt vindskydd runt soptunnor, gråsten och planteringsyta vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även fortsatt med balkongen så nu har balkarna under balkongen samt innertaket på balkongen fått första lagret med täckfärg.
Balkongens underkonstruktion och innertak med ett lager täckfärg i grått och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad med ställning under en balkong och snickare som målar taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi ändå var och köpte färg så passade vi på att inhandla ny trall till golvet på balkongen och när jag ändå lastade av allt så passade jag på att kapa till alla brädorna. Så nu ligger det 75st färdiga trallbrädor och väntar. Brukar normalt slipa till kapändarna lite för att slippa flisorna men idag provade jag att dra dem över bordsfräsen och det går snabbare så så får det bli.
 
Äntligen är det färdigmålat för tillfället och det lite roligare arbetet att lägga ny trall har precis påbörjats. Det borde bli ganska stabilt med 28x120 som skruvas med CC40 :crysmile:

Pågående läggning av ny trall på en balkong med verktyg och byggmaterial utspridda på en äldre träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigmålat utsprång av hus med träbjälkar, ny trall monterad underifrån visar kontrast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna är väl mer att betrakta som förebilder även om bilden som är tagen underifrån visar hur mycket ljusare det blir med den nya trallen.

Återkommer med bilder när det är mera färdigt.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Hm det tar lite längre tid när man först måste bryta loss ett golv och dra ur alla spikar innan man kan skruva fast det nya. Nåväl 15/75 brädor är iaf på plats så med den här takten är jag ju klar på torsdag... Skyller på den låga takhöjden längst in som gjorde det väldigt bökigt att få loss de gamla brädorna.

Renoveringsprojekt med delvis utbytt golv och verktyg synliga, låg takhöjd i bakhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är golvet äntligen färdigt på balkongen. Blev lite utflykter och annat med familjen. Vet inte om jag är mest nöjd över nytt golv eller nytt tak under balkongen. Det blev väldigt mycket ljusare vid grillen helt plötsligt.

Nytt trädäck på balkong med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt trägolv på en balkong med en hopfällbar stol och verktygslådor, med öppet innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat balkongtak med nytt ljust träinnertak och vita bjälkar, samt en del av balkonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad balkong med nytt tak och vitmålade balkar, med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara lite liggande panel och att montera ny belysning på balkongen som lyser upp innertaket precis som tidigare. Fast tanken är hitta något snyggare än de arbetslampor vi hade tidigare.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.