Det blir nog någon sådan variant. I dagsläget står förutom boningshuset en möglig friggebod och en förrådslänga (där de ovan länkade bilderna är tagna) på tomten. Nuvarande teori är att

1. Ta längan som snickarbod.
2. Riva ut gips och isolering ur friggeboden i ett (antagligen lönlöst) försök att få den att inte lukta lika mycket jord längre.
3. Flytta snickarboden till den nu inte lika illaluktande friggeboden.
4. Göra iordning förrådslängan till en vetting åretruntstandard.
5. Flytta snickarboden till den nu tjänliga och för snickeri optimerade förrådslängan.
6. Riva friggan och bygga attefallare på platsen där friggan stod.
7. Profit!

Så, jag kanske kan posta bilder från mitt snickeri inom säg... 10 år? :)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
jonmo skrev:
Så, jag kanske kan posta bilder från mitt snickeri inom säg... 10 år? :)
Om vägen är målet borde det kunna bli en del intressanta bilder längs den :)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ensam med barnen igår så jag fick stå för maten..
 
  • Bilfälg inuti en tänd ugn, tydande på ett misslyckat matlagningsförsök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Ser lite hårdsmält ut:cool:. Vad "äter" man till den? Bandsågsblad?
 
170grader och 20min så blir aluminiumen precis sådär lagom mör :)
Kunde lätt justera till de för två sista mm som gjorde en fantastisk skillnad på hur lätt det är att ställa in bladet nu.

Barnen fick pasta till. Räknade lite fel på matmängden så slutade med att jag fick ta en brödbit efteråt..
 
Jag trodde det var hjulskinka du lagade
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
M
Hyvelbänk i trä med installerad blå framtång, gammal hyvel, sticksåg och pappershög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installerade en Record 52 1/2 framtång i min snart färdiga hyvelbänk häromdagen. Fuskade med sticksåg, annars är allt gjort med handverktyg. Trät motsvarar väl furu i Sverge, formatet kallas basting här i Frankrike och jag tror man bygger takstolar av det, ca 160*63mm ohyvlat.
 
  • Gilla
xerbee och 3 till
  • Laddar…
En bunke med råa spett i en ugn, förväntas bli al dente trots lägre temperatur än i receptet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på förpackning med instruktion för omvärme till 350 grader Celsius i två timmar, med växt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min ugn når inte till 350 degC som receptet anvisar men hoppas endå det ska räcka för att få dem lagom al dente :ok:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[bild] [bild] Min ugn når inte till 350 degC som receptet anvisar men hoppas endå det ska räcka för att få dem lagom al dente :ok:
Det fungerar bra ändå. Dock genomför sysslan lämpligast när ens partner är hemifrån.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Röd ratt på vit bakgrund med temperaturindikator som visar grader mellan 150 och 250.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nanowire nanowire skrev:
[bild] [bild] Min ugn når inte till 350 degC som receptet anvisar men hoppas endå det ska räcka för att få dem lagom al dente :ok:
Jag har möjligheten att få till en riktigt krispig yta:)
 
ceson ceson skrev:
[bild]
Jag har möjligheten att få till en riktigt krispig yta:)
Det är som de gamla ordspråket säger; "Ett verktyg kommer sällan ensamt" och jag måste uppenbarligen skaffa en ny ugn :thinking:
 
  • Gilla
sirlongfellow och 1 till
  • Laddar…
När barnen och SWMBO äntligen hade somnat igår tassade jag ner och började klura på nästa projekt. En halvfärdig trä låda på ett snickarbord med hyvelspån och verktyg omkring, grova ytor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det blir en låda.. Lite grova ytor och kupade brädor så fram med en skrubbhyvel och njuta lite :) Skrubbhyvel på ett hyvelbänk med spån och snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovt hyvlat trä på arbetsbänk med spån och skrubbhyvel i en mörk verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Ett kompakt verkstadsprojekt. Matrialstöd sätts på sparringskenorna. Varit lite irriterad på att inte ha kap/gir lätt tillgänglig i verkstaden. Nu känner jag mig förtjänt av ryggdunk och en whisky.
 
  • Metallstöd monterat på väggskenssystem i en verkstad, avsett för kap- och geringssåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterat matrialstöd av metall på vit vägg i verkstad, nära brandsläckare och trästol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kap/gersåg monterad på väggskenor med materialstöd i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kap/gersåg monterad på en hopfällbar arbetsbänk, integrerad i en välorganiserad verkstadsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 12 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
ryggdunk och en whisky.
Om du monterar en sån hos mig lovar jag bjuda på hur många ryggdunkar som du vill :) Har bara 10 sorters whiskey så där beror lite mer på hur törstig du är..
 
M MathiasFr skrev:
[bild]
Installerade en Record 52 1/2 framtång i min snart färdiga hyvelbänk häromdagen. Fuskade med sticksåg, annars är allt gjort med handverktyg. Trät motsvarar väl furu i Sverge, formatet kallas basting här i Frankrike och jag tror man bygger takstolar av det, ca 160*63mm ohyvlat.
En sådan bänk skulle jag vilja ha! Räcker den storleken för att det ska bli stadigt när man hyvlar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.