Hej.

Vad för typ av filter ska man använda i sitt aggregat och hur ska det läggas? Ser ju lite provisoriskt ut på bilden...
Öppet ventilationssystem med gamla filter och delvis synlig isolering; verkar behöva underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det allt som satt i aggregatet när du öppnade ?

Ja det stämmer

Okej, om jag inte har fel är det en typ av kombinerad köksfläkt/ventilationsfläkt med tilluft ? De jag sett som liknar din hade ett värmeväxlarpaket monterat för att värma tilluften med frånluften, finns inte detta så drar den in kall luft som går direkt ut i huset utan uppvärming och energibesparingen som aggregatet normalt ger är borta.

Nu kan jag ha helt fel för mig, var ett tag sen jag såg en sån låda...

Du saknar växlarpaketet samt en fläkt. Du har typ 30% av agget kvar om man ska uttrycka det milt.

För att svara på frågan så behöver du planfilter i lämplig dimension.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
Jag har lite klippbart filter om det går att använda? Hmmm.. okej så bör man komplettera det som saknas då? Detta är föregående ägares konstverk... kommer nog byta hela skiten i samband med köksrenovering...

Snailman skrev:
[länk]

Du verkar ha en av de RDKG aggregat som visas på länken (se röda lappen på fläkten)

[bild]
Det stämmer

Värmeväxlare hade han lämnat i förrådet så det finns. Dock undrar jag vart man kan få tag i denna fläkt du säger saknas.är det nr 18 på bilden?

Fan va dyrt. Aggregatet är uräckligt och nerfettat kanske byter ut hela skiten istället när jag ändå behöver köpa till massa delar

Vad tror ni anledningen är till att den delen saknas? Föregående ägare köpte den inkomplett och begagnad kanske? Man köper väl hela systemet komplett annars antar jag.

R
Det där aggregatet sköter en en stor del av din inomhusventilation beroende på hur din ventilation är uppbyggd.
Så om den inte funkar som den ska kan du få stora problem med till och frånluft.

Och det är inte bara att byta, du måste troligtvis ha ett nytt ftx aggregat om du inte tänkt behålla detta. Och det kostar en hel del pengar. Går oftast att flytta upp på vinden med ett nytt aggregat så du slipper ha det i köket.

Jag såg på blocket att en snubbe säljer exakt likadana aggregat. Troligtvis någon som renoverat några lyor och plockat ut aggen. 1500 + frakt vill han ha, helt komplett, kap?

På byggmax fanns ett agg för 10 000 ungefär. Vet dock ej om det är skit eller om det är bra. Har tekniken ändrats mycket med tiden och är det värt att investera i något modernare?

Kommer troligtvis köpa agget på blocket och bara byta hela då de ser betydligt fräschare ut än mitt.

Tänkte på en sak. Köpte boendet för 6 mån sen och det finns en dolda fel försäkring. Borde inte det täcka detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.