Monterade en garageport i mitt nya garage och p.g.a höjdskillnad på golvet (förmodligen inte den bästa gjutningen) så fick jag lyfta en av sidoskenorna för garageporten ca 1-1,5cm från golvet, detta medför dock att det inte finns någon tätning överhuvudtaget där och att det då kan rinna in vatten, som det gjorde idag, har ni några tips på hur man kan åtgärda detta på något bra sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 10 898 inlägg
lär väl inte spela nån roll hur mycket du än tätar om vatten rinner dit som du beskriver? Det är nog bättre att se till att inte vattnet når ytan framför porten?
Jag hade samma problem. Gjutning ok men just att det kom in vatten om det slog mot porten. Jag haren rostfri plåt som porten tätar emot och som sedan täcker betongplattan utåt föt en snygh övergång till plattsättningen.
Lösningen var att höja upp (spackel) plåten på insidan så att man får ett fall utåt istället för inget eller fall inåt.
Allt vatten som rinner längs porten ner på plattan (plåten i mitt fall) rinner nu ut istället för in.
Så spackla upp ett litet fall just under porten, det måste givetvis avslutas inåt också så du inte får en skarp kant.
Komplettera gärna med gummitätningar etc så det blir tätt, men fallet vill jag gärna ha så att de eventuell dropparna som slinker igenom åker ut.
Lösningen var att höja upp (spackel) plåten på insidan så att man får ett fall utåt istället för inget eller fall inåt.
Allt vatten som rinner längs porten ner på plattan (plåten i mitt fall) rinner nu ut istället för in.
Så spackla upp ett litet fall just under porten, det måste givetvis avslutas inåt också så du inte får en skarp kant.
Komplettera gärna med gummitätningar etc så det blir tätt, men fallet vill jag gärna ha så att de eventuell dropparna som slinker igenom åker ut.
martin43 skrev:Jag hade samma problem. Gjutning ok men just att det kom in vatten om det slog mot porten. Jag haren rostfri plåt som porten tätar emot och som sedan täcker betongplattan utåt föt en snygh övergång till plattsättningen.
Har du en bild hur det ser ut hos dig ?