Hej!

Jag är på gång att isolera och inreda vindsvåningen på vårt hus.

Har tittat runt lite på olika lösningar och fastnat för isolering med skivor, både för att det är mest prisvärt och att det verkar vara det smidigaste alternativet för mig då jag vill göra jobbet själv.

Problemet är att takstolarna sitter på cc-900. Hur löser jag detta på enklaste sätt?
Skall jag lägga en och en halv skiva mellan varje takstol eller kommer det medföra kallras? Hur får jag i sådana fall isoleringen att inte trilla ner innan jag fått dit ångspärren.
Ett annat alternativ jag tänkte var att lägga skivorna på bredden och kapa dem till 900 * 565, dock med resultatet vansinnigt mycket spill.

Tanken är luftspalt 25 mm, masonite, 195 mm isolering (vertikalt), fuktspärr, 45-reglar och därmellan 45 mm isolering (horisontellt), sist takgips.

Tacksam för alla tips!.

/ Mikael

Montera dom liggande, inga problem med kallras om du gör det ordentligt. Sätt upp ångspärren en liten bit i taget eftersom du isolerar, nerifrån och upp så slipper du fästa isoleringen under tiden.

Problemet blir väl rätt mycket svinn då, eller förstår jag dig fel.
Om jag skall montera liggande utnyttjar jag bara 75% av isolerskivan 565 x 1200 mm - 900 mm = 300 mm svinn.

Hej.

Har du verkligen bett om pris på lösull? När jag sprutade min ovanvåning i vintras var det knappt någon skillnad mot skivor, och jag slapp jobbet samtidigt som det blir tätare.

Bara ett tips, vill du köra på skivor blir det säkert lika bra.

Lycka till!

kiffan skrev:
Problemet blir väl rätt mycket svinn då, eller förstår jag dig fel.
Om jag skall montera liggande utnyttjar jag bara 75% av isolerskivan 565 x 1200 mm - 900 mm = 300 mm svinn.
den 300mm-biten börjar du med nästa varv. Är du noggrann med tillpassningen och sätter nästa lager så att inga skarvar hamnar på samma ställe så blir det inga problem med kallras eller köldbryggor.

Precis, useless, då bör det inte vara några större problem att få skivorna att "stanna kvar" i facken heller mellan varven. Tack för tipset. Jag hade helt och hållet snöat in på att montera skivorna vertikalt och därmed också kapat en på mitten på längden. Horisoneltt känns klart stabilare.

G-83 skrev:
Hej.

Har du verkligen bett om pris på lösull? När jag sprutade min ovanvåning i vintras var det knappt någon skillnad mot skivor, och jag slapp jobbet samtidigt som det blir tätare.

Bara ett tips, vill du köra på skivor blir det säkert lika bra.

Lycka till!
Vad fick du ge per kvm? Hur tjockt isolerade du?

kiffan skrev:
Vad fick du ge per kvm? Hur tjockt isolerade du?
Ca 150 kvm 275 mm tjockt. 20100:- insprutat och klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.