Lånade från dalatankens sida.
Har inte en fyrvägsshunt utan en trevägare ett extra rör mellan laddningen och kopplar in före shunt med kranar för att kunna välja prioritera värme eller dusch.
plus att jag laddar från topp istället för strax under.
Har dubbla blandventiler som skissen visar.
 
Har försökt slänga mitt bevis på att jag inte borde bli bildlärare men misslyckats med det.
Skratta och njut.
Sen kan ni titta på den något tydligare skiss som jag lånade från min tanktillverkare.
:surprised:
 
Du kommer troligtvis behöva backventil och/eller värmefälla vid inkopplingen mot vp så det inte blir självcirk genom vp när solen värmer tanken till 90 grader det gillar inte vp. Vilken vp ska du ha ?
 
baggården,

Din handskiss säger mer än 1000 ord. Du har alltså ritat vad du har idag. Det är bra. Då har du visat utgångsläget och därifrån kan du tänka ut förbättringar.

Du kan radera bilder du lagt in i inlägg, på "inställningar" under övrigt/bilagor, där ser du alla bilder du lagt in i detta forum. Bilder raderas alltså inte genom redigering av själva inlägget.

Idag har du tydligen vedpanna, som ger hög temperatur ut till radiatorerna. Dina vattenburna radiatorer kanske är dimensionerade att kräva hög framvattentemperatur(60 -70 grader) för att kunna hålla huset varmt de kallaste februaridagarna? Byter du till en värmepump, brukar man inte få så hög framvattentemperatur, och skulle det gå att få så hög framvattentemperatur som 60 - 70 grader, drar värmepumpen betydligt mer energi. Låter du värmepumpen höja temperaturen endast litet, då går den som mest ekonomiskt. T.ex. vid utomhustemperaturen 10 grader, att värmepumpen ger vattentemperaturen 35 grader, dvs en temperaturökning på 25 grader. Låter du den istället värma till 50 graders vattentemperatur, då får den sämre verkningsgrad, dvs förbrukar mer energi. Det som händer då om framvattentemperaturen bara når upp till säg 45 grader är att dina befintliga radiatorer inte förmår hålla huset varmt vid kalla vintern. Radiatorerna skulle då behöva vara fler eller större.
Detta berättade nog inte dina vvs-firmor för dig.

Du har inte nämnt vilken typ av värmepump du tänker på, luft-vattenvärmepump, bergvärmepump eller annan. Jag gissar på du menar luft-vattenvärmepump.
 
Redigerat:
Har tänkt bergvärme.
Fått förlag av rörmokare på Nibe 1126 8kw
Alternativt Nibe 1255 12 kw.
1255 är nästan 20 000 dyrare.
Känns mycket att tjäna igen bara för att få en frekvensstyrd pump.

Nu med vedpanna har jag kört så låg hastighet som möjligt för att få en bra skiktning i tanken.
Då har jag 50-55 grader ut till radiatorerna som mest tror jag vid runt 20 minusgrader ute.
Med ökat flöde och högre hastighet borde jag kunna få rätt varmt med de radiatorer som jag har nu.
Ska göra om de kallaste rummen på nedervåningen inom några år och då blir det golvvärme där.
Övervåningen med sovrummen kör vi knappt någon värme ut på vinter.

Backventil kanske måste finnas för sommarens heta dagar. Är det bättre än att stänga en kran manuellt på sommaren och solen matar på?
 
Jag skulle valt en vanlig on/off vp som tex F1226 kostar mindre och antalet start stop blir få med stor vatten volym och det gör inget om vp blir lite för kraftig eftersom den går mot tank så 100% effekt täckning skulle jag satsa på. Backventil eller kran spelar ingen roll bara man kommer ihåg att stänga den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.