Skippa att duscha och ta vattnet till poolen istället...

Dusch, 5 min 60 liter
Dusch, 15 min 180 liter
Dusch, 20 min 240 liter

Hur många är ni i familjen? ;-)
 
Kan du fylla hela om du fyller lite varje dag?
 
Maila inte brandkåren, ring den du tror skulle kunna göra det. Dom får egentligen inte men erbjud en slant till kamratföreningen som skulle få någon att strunta i förbudet :)

Berätta inte om det sen utan se det som ett förtroendeuppdrag mellan dig och den som utför det.
 
Y
Spolbilar avsedda för spola vattenbrunnar är rena och bör ju inte omfattas av förbudet.
 
K
Enklast är om du har en granne med pool som ligger högre upp än din. Då köper du från biltema trädgårdsslang av lämplig längd. Sedan går du ut på natten när grannen sover, lägger i ena ändan i hans pool. Ta den andra ändan och sug på den så hårt du bara kan tills det kommer vatten och snabbt ned i din pool, nu tar häverteffekten över. Förbered gärna inför nästa morgon ett bra försvarstal liknande att vad lokalt det regnar och dunstar vatten så du kan förklara varför din pool är full och grannens tom.
 
  • Gilla
mexitegel och 11 till
  • Laddar…
Hej hej, ibland blir det inte som man vill. Själv skulle jag göra fina utflykter till badställen och strunta i poolen. Alla måste förstå att naturen har större makt än människorna och tar man inte vara på det då straffas befolkningen. Att ta vatten från sjöar minskar också grundvattnet. Så njut av vatten där det finns. <3 Vet att det är surt äpple när man bekostat den dyra poolen, men tänk vad kul ni kan ha vid fina badsjöar i naturlig miljö.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Jag tror 9 av 10 medborgare struntar i ett sånt där förbud så jag förstår inte varför kommunerna inte höjer priset på vatten?

Säg att man höjde till 100kr per kubik. Då skulle ju folk börja snåla med vattnet. Okej 50kr räcker kanske för då kostar det tio tusen per år för ett normalhushåll
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Synd med kollektiv bestraffning.
Åk ut till de som har stora peakar under sommaren och se om de har pool eller väldigt grön gräsmatta och utfärda en ordningsbot för brott mot lokala miljöbestämmelser eller vad det nu kan vara.
Det innebär också att man kan strunta i personlig hygien för att fylla poolen om man vill och är tillräckligt många i hushållet. ;)
 
magnus lord skrev:
Jag tror 9 av 10 medborgare struntar i ett sånt där förbud så jag förstår inte varför kommunerna inte höjer priset på vatten?

Säg att man höjde till 100kr per kubik. Då skulle ju folk börja snåla med vattnet. Okej 50kr räcker kanske för då kostar det tio tusen per år för ett normalhushåll
Här gick kommunen ut med att det blev exakt 0 i skillnad före och efter förbudet förra året, helt meningslöst att ens ha det.
Men vissa grannar tycker ju det är roligt att ha nått att bråka om.

Att snåla med vattnet är ju i många fall redan gjort, snålspolande kranar, toaletter osv är väl snart standard i alla hus.

Tror inte heller det skulle göra någon jätteskillnad om priset höjdes 50 eller 100kr, ungefär som när bensinpriset höjs, det är väl typ ingen som kör mindre ändå.

Däremot så kunde ju faktiskt kommunerna ställa upp och anordna smidiga ställen att hämta vatten på för bevattning, det tror jag skulle hjälpa mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har några IBC:er at sälja om nån vill ha. Dom bör nog sköljas ur först men det kan vi ordna här. Finns mellan Eskilstuna och Västerås.
Kan dessutom sälja dom fyllda med vatten från en grävd brunn men det vattnet är svagt färgat och lär få renas. Men då är ju i alla fall den första kubikmetern löst. :)
 
Chrissofsweden skrev:
Maila inte brandkåren, ring den du tror skulle kunna göra det. Dom får egentligen inte men erbjud en slant till kamratföreningen som skulle få någon att strunta i förbudet :)

Berätta inte om det sen utan se det som ett förtroendeuppdrag mellan dig och den som utför det.
Jag har redan mailat men inte fått något svar. Men jag är rätt tveksam med tanke på att brandbilarna knappast står tomma i garaget utan redan är fyllda med kommunalt vatten som de inte får fylla poolen med. De kan ju inte gärna pumpa tillbaka den för att sedan hämta sjövatten åt mig.
 
Vilka problem en del har. Eftersom vi har vattenbrist och ni har en sjö. Åk dit! :)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Robban_C skrev:
Jag har några IBC:er at sälja om nån vill ha. Dom bör nog sköljas ur först men det kan vi ordna här. Finns mellan Eskilstuna och Västerås.
. :)
Lite för lågt för mig att åka, men tack för erbjudandet. Det verkar alltid finnas en handfull IBC till salu på blocket men priset skiftar.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Kan du inte leda allt ditt takvatten direkt till poolen? En regnig dag så är poolen full. ;) Brukar alltid komma något åskväder.
 
Y
Vattentank och släp kan man hyra på Stavdal eller andra uthyrningsställen för småpengar.
Hyrde själv detta ihop med bensindriven högtryckstvätt i 3 dagar för 1000kr.

Åk sedan till någon bonde med egen brunn och erbjud 500kr för få fylla tanken 6 gånger.
Eller om du känner någon brandansvarig på kommunala verksamheter som har brandslangar så kan dom nog fylla tanken rätt snabbt, det är bra att deras brandutrustning används lite.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.