Hej där ute.

undrar om någon där ute har erfarenhet av detta?

att berget krackilerar och vatten pressas ut i berget till annat berg rum med mindre vatten tryck och sedan blir det en sättning där.

i min grann kommun har detta hänt och nu har kommunen hybris så fort man nämner bergvärme.

nu varnar kommunen alla för detta.

// Micke

Hej själv!

Låter lite konstigt - i vilken kommun skulle detta ha hänt? ???

Jag känner ingen som råkat ut för detta. Men vist kan det hända om man har otur. Borraren bör kuna svara på om det finns risk för detta, ha ska ha lite kol på hur berget ser ut.

detta har hänt i uddevalla kommun.

har heller aldrig hört talas om detta innan, men nu har kommun som sagt varnat alla för att borra.

skall börja med min grund om 2 veckor tänkte borra samtidigt, kommer köra på bergvärme ändå.

om någon hört eller vart med om något liknande skulle det vara intressant att höra om detta.

idag är det en bra dag........

// Micke

Jag har läst en artickel en gång om en som råkade ut för detta. komerinte ihåg var jag läste den, men det var på nätet.

denna kille hade ett stort sten block (ett mindre berg) som låg under huset & hela tomten, sen var det lite lera & sen kom berget. vattnet sköljde bort lite lera så att stenblocket flyta sig & det vart en regäl sättning i huset.

det var nått strul med att borraren inte ville tapåsig avsvaret för skadorne & Att hålet ej vart klart, borraren vägrade slutföra jobbet. till siste borrade en annan borfirma ett nytt hål på andra siden huset & allt vart bra

T
Har för mig att trakten runt Uddevalla tillhör det område i Sverige som har höga halter av uran i bergrunden,
kanske är det därför som dom får spelet och avråder.

Själv har jag inte bergvärme-men har sett att en del företag sänker ned slangar som är täta, så då är det väl strunt samma om det dålig kvalite på berget och mycket sprickor- dessutom är det bara vatten+alkohol i en viss blandning så det skadar inte miljön om det skulle komma ut i grundvattnet. Däremot kan kommunen bli rädd om radónhalten i grundvattnet skulle stiga p.g.a detta fenomen.

Har aldrig heller hört en kommun avråda från bergvärme, så be dom skicka din en skriftlig förklaring (ej muntlig) på varför dom har denna inställning till detta. Däremot vet jag att en del kommuner bråkar om hur många borrhål man får ha baserat på den beräknade energiåtgången och i vilka riktningar som man ska få borra nedåt och djupet på varje borrhål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.