Jag har lite beslutsångest gällande eluttag ovan bänk i kök, valet står mellan "vanliga" uttag på väggen eller den typen som sitter i vinkeln mellan vägg och överskåp.
Dels har vi utseendefrågan. Jag kan tycka att uttag på väggen ser mer "ordentligt" ut medan vinkeluttagen signalerar mer eftermontage. Å andra sidan är det ju snyggt med en obruten väggyta också, dessutom tycker jag det är svårt att hitta snygga uttag som gör sig bra mitt på väggen.
Sen har vi monteringsdelen. Vägguttag är ju enkelt, dosa i väggen, dit med uttaget, klart.
Vinkeluttagen å andra sidan antar jag att man inte passar in dosa bakom utan att det måste dras sladd från dosa i överskåpen.
Hur skulle ni ha resonerat? Tips på snygga uttag? Jag kommer att behöva montera en strömbrytare för belysning (arbetsbelysning + fönsterbelysning) ovan bänken också, så det är ju bra om brytare och uttag passar bra ihop,
Dels har vi utseendefrågan. Jag kan tycka att uttag på väggen ser mer "ordentligt" ut medan vinkeluttagen signalerar mer eftermontage. Å andra sidan är det ju snyggt med en obruten väggyta också, dessutom tycker jag det är svårt att hitta snygga uttag som gör sig bra mitt på väggen.
Sen har vi monteringsdelen. Vägguttag är ju enkelt, dosa i väggen, dit med uttaget, klart.
Vinkeluttagen å andra sidan antar jag att man inte passar in dosa bakom utan att det måste dras sladd från dosa i överskåpen.
Hur skulle ni ha resonerat? Tips på snygga uttag? Jag kommer att behöva montera en strömbrytare för belysning (arbetsbelysning + fönsterbelysning) ovan bänken också, så det är ju bra om brytare och uttag passar bra ihop,
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Vinklade uttag dels så slipper man se dom sen så är det smidigt att ansluta min matning kommer ut längs med första skåpet uppe och sen under alla överskåp
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Körde med infällda uttag rakt av. Dels har vi bara överskåp på en del och sedan känns väggboxarna rätt smäckiga. Uttag under köksskåpen går bort då det är för svårt att sätta i stickproppen.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Nej dessa satt i en bänkskiva
Bachmann twist. Har likadan i köksön. Robust som få.
Liknande trådar
-
Grunda hörnboxar för uttag under köksskåp?
El -
Vattenkokare för nära strömuttag?
El -
Vi måste byta en spot i Ballingslöf kök,tydligen serie kopplade. Hur får vi loss undre skivan? Eluttag i vägen...måste hela skåpet ner?
Belysning -
Strömmen i en väguttag i mitt kök försvinner och kommer tillbaka av sig själv
El -
Får man sätta ett uttag på insidan av en köksfläkt?
El