Jag har lite beslutsångest gällande eluttag ovan bänk i kök, valet står mellan "vanliga" uttag på väggen eller den typen som sitter i vinkeln mellan vägg och överskåp.

Dels har vi utseendefrågan. Jag kan tycka att uttag på väggen ser mer "ordentligt" ut medan vinkeluttagen signalerar mer eftermontage. Å andra sidan är det ju snyggt med en obruten väggyta också, dessutom tycker jag det är svårt att hitta snygga uttag som gör sig bra mitt på väggen.

Sen har vi monteringsdelen. Vägguttag är ju enkelt, dosa i väggen, dit med uttaget, klart.
Vinkeluttagen å andra sidan antar jag att man inte passar in dosa bakom utan att det måste dras sladd från dosa i överskåpen.

Hur skulle ni ha resonerat? Tips på snygga uttag? Jag kommer att behöva montera en strömbrytare för belysning (arbetsbelysning + fönsterbelysning) ovan bänken också, så det är ju bra om brytare och uttag passar bra ihop,

Vinklade uttag dels så slipper man se dom sen så är det smidigt att ansluta min matning kommer ut längs med första skåpet uppe och sen under alla överskåp

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om du sätter vinkeluttag släpper du bara ut slangen där uttagen ska vara, ingen dosa som du skriver. Utanpåliggande gör man bara i nödfall.

E
Jag har själv uttag i hörnbox, men rekommenderar nästintill aldrig mina kunder att välja hörnbox p.g.a att de är rejält iögonfallande så fort ögonhöjden faller under 140cm. Infällda uttag är helt enkelt smäckrare

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sedan finns det även "låga" uttag som kräver 1,5 dosa men som bygger väldigt lite från väggen, rätt planerat så hamnar de i nivå med ev. klinkers.

Tycker hörnbox ser billigt ut. Utseende på infällda uttag beror helt på vilken köksstil ni ska ha?

Rund inbyggnadsarmatur i stålfinish på mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En inbyggd dubbel eluttag i en bänkskiva, med snygg silverplatta, ger ett modernt och stilrent intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju inte så billig ut men kanske vore något

D
Andreas_kalmar skrev:
[bild]

[bild]
Ser ju inte så billig ut men kanske vore något
Till golv?

P
Körde med infällda uttag rakt av. Dels har vi bara överskåp på en del och sedan känns väggboxarna rätt smäckiga. Uttag under köksskåpen går bort då det är för svårt att sätta i stickproppen.

Nej dessa satt i en bänkskiva

Bachmann twist. Har likadan i köksön. Robust som få.

• Gilla
Jagkanalltomallt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.