1 314 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Hjälp med att tolka besiktingsprotokoll
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
Hej. Jag är på husjakt (första huset) och har lite problem med att förstå innebörden och prisbild för åtgärdande av anmärkningar från besiktningsprotokollet. Huset är från 1944 och finns i sörmland om det har någon betydelse.
Källare, Noteringar:
1. Fuktuppsug i dörrkarm/tröskel.
2. Äldre läckagespår från pannan.
3. Rensskruv saknas i golvbrunn
Punkt 1 och 2 känns överkommliga, ett äldre läckage lär vara lagat och att byta dörrkarm och tröskel är väl inget större jobb? Till punkt 3, vad är en rensskruv? Under mina 28 levnadsår med både radhus och lägenhet har jag aldrig stött på ordet rensskruv.
Ett rum i källaren har en påbörjad renovering där golv börjat bilats upp men jobbet lades på is. Vad kostar det att åtgärda detta och få det beboeligt? Kan en glad amatör göra det själv? Jag har inte tummen mitt i handen men att bila är ett nytt område för mig. Jag har tyvärr ingen bild på vad som är gjort så jag förstår att det är svårt att ge en bra prisbild men inom vilket intervall ligger jobbet på? Prisbild både om man gör det själv samt med hantverkare skulle uppskattas. Rummet är uppskattningsvis 25 m2 och det är tänkt att bli ett gästrum.
Våning 1:
4. Läckagespår vid en fönserruta men fuktindikering ok. Har tätats med silikon.
Hur hållbar lagning är detta? Något som måste åtgärdas eller funkar en sådan lagning?
Utomhus:
5. Droppläckage från hängrännor.
6. Äldre missfärgingar av luftläckage på vind
7. Tak, viss rötskada, äldre underlagstak, mycket mossa, kort plåtning kring skorsten, dåligt överlapp mellan nock och takpannor.
8. Några sprickor i fasaden (tegel) som anses vara normalt enligt besiktningsmannen.
Det låter som att ett takbyte borde göras omgående, gärna igår? Då passar man gissnigsvis på med att byta hängrännor och tillägsisolera taket?Huset är 86 m2 och är ett enplanshus, hur mycket kan det tänkas kosta att göra ovanstående? Något att tänka på angående punkt 6 och 8?
Det är ett garage i källaren och en nedfart dit. Brunnen verkar vara bortkopplad efter ett dräneringsarbete (2008) och en stenkista har gjorts i samband med detta. Här är jag väldigt lost och förstår inget.
Jag kommer självklart ta dit en egen besiktningsman om det blir som så att jag vill köpa huset, men vill gärna veta om vilket skick huset är i inför ett ev budande. Badrummen är renoverade 2006 men gjordes svart så jag gissar på att även detta måste åtgärdas fackmannamässigt för att göra försäkringsbolagen glada/behjälpliga vid ev läckage? Och detta lär väl gå på ca 100k /badrum?
Något mer att tänka på gällande 40-tals husen?
Källare, Noteringar:
1. Fuktuppsug i dörrkarm/tröskel.
2. Äldre läckagespår från pannan.
3. Rensskruv saknas i golvbrunn
Punkt 1 och 2 känns överkommliga, ett äldre läckage lär vara lagat och att byta dörrkarm och tröskel är väl inget större jobb? Till punkt 3, vad är en rensskruv? Under mina 28 levnadsår med både radhus och lägenhet har jag aldrig stött på ordet rensskruv.
Ett rum i källaren har en påbörjad renovering där golv börjat bilats upp men jobbet lades på is. Vad kostar det att åtgärda detta och få det beboeligt? Kan en glad amatör göra det själv? Jag har inte tummen mitt i handen men att bila är ett nytt område för mig. Jag har tyvärr ingen bild på vad som är gjort så jag förstår att det är svårt att ge en bra prisbild men inom vilket intervall ligger jobbet på? Prisbild både om man gör det själv samt med hantverkare skulle uppskattas. Rummet är uppskattningsvis 25 m2 och det är tänkt att bli ett gästrum.
Våning 1:
4. Läckagespår vid en fönserruta men fuktindikering ok. Har tätats med silikon.
Hur hållbar lagning är detta? Något som måste åtgärdas eller funkar en sådan lagning?
Utomhus:
5. Droppläckage från hängrännor.
6. Äldre missfärgingar av luftläckage på vind
7. Tak, viss rötskada, äldre underlagstak, mycket mossa, kort plåtning kring skorsten, dåligt överlapp mellan nock och takpannor.
8. Några sprickor i fasaden (tegel) som anses vara normalt enligt besiktningsmannen.
Det låter som att ett takbyte borde göras omgående, gärna igår? Då passar man gissnigsvis på med att byta hängrännor och tillägsisolera taket?Huset är 86 m2 och är ett enplanshus, hur mycket kan det tänkas kosta att göra ovanstående? Något att tänka på angående punkt 6 och 8?
Det är ett garage i källaren och en nedfart dit. Brunnen verkar vara bortkopplad efter ett dräneringsarbete (2008) och en stenkista har gjorts i samband med detta. Här är jag väldigt lost och förstår inget.
Jag kommer självklart ta dit en egen besiktningsman om det blir som så att jag vill köpa huset, men vill gärna veta om vilket skick huset är i inför ett ev budande. Badrummen är renoverade 2006 men gjordes svart så jag gissar på att även detta måste åtgärdas fackmannamässigt för att göra försäkringsbolagen glada/behjälpliga vid ev läckage? Och detta lär väl gå på ca 100k /badrum?
Något mer att tänka på gällande 40-tals husen?
Många frågor som det i princip inte går att ge ett bra svar på via ett forum.
Bilder kan hjälpa till för en bättre bedömning
Rensskruv är en plugg för att kunna rensa avloppet.
Ett helt tak med tillhörande häng och stuprännor är viktigt.
Rent spontant tycker jag att de punkter som besiktningen tar upp är normalt för ett hus från 44.
Bilder kan hjälpa till för en bättre bedömning
Rensskruv är en plugg för att kunna rensa avloppet.
Ett helt tak med tillhörande häng och stuprännor är viktigt.
Rent spontant tycker jag att de punkter som besiktningen tar upp är normalt för ett hus från 44.
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
Tack då vet jag
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
En rensskruv. Är en gängad plugg som sitter i äldre gjutjärnsavlopp. Där kan man ju inte dra upp vattenlåsdelen som på moderna avloppsbrunnar. Det sitter då en gängad plugg som ger möjlighet att köra in en rensfjäder/högtrycksslang i avloppsröret som ansluter till brunnen.
Sådana finns att köpa som lösa rördelar för några tior. Alternativt kan man täta med kitt eller ett rejält tuggummi. Man bör täta, annars kan det komma dålig lukt från avloppet genom hålet.
Sådana finns att köpa som lösa rördelar för några tior. Alternativt kan man täta med kitt eller ett rejält tuggummi. Man bör täta, annars kan det komma dålig lukt från avloppet genom hålet.
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Taket: det är svårt att bedöma hur akut det är. Men om vi antar att det är ett tak med vind. Så finns det inget uppenbart samband med att tilläggsisolera samtidigt som du byter tak. Normalt så byter man bara underlagspapp, ny takläkt att hänga pannor på och nya pannor. Trätaket (råsponten) under pappen byter man bara där den är rötskadad, och då skall det vara värre än lite missfärgning.
Ta reda på mycket och läs på om tilläggsisolering av taket. I äldre hus kan det ställa till mer skada än nytta att isolera. Det kan ge större fuktutfällningar på vinden, eftersom vinden blir kallare. Om vi antar att det inte finns någon diffusionsspärr (byggplast) under bef. isolering, så kommer det att stiga varm fuktig luft genom taket, fukten kondenserar i isoleringen och/eller på undersidan av den kalla råsponten. Det kan förvärras av mer isolering.
Det finns också delade meningar om hur mycket energi som sparas i förhållande till kostnaden för isoleringen.
Ta reda på mycket och läs på om tilläggsisolering av taket. I äldre hus kan det ställa till mer skada än nytta att isolera. Det kan ge större fuktutfällningar på vinden, eftersom vinden blir kallare. Om vi antar att det inte finns någon diffusionsspärr (byggplast) under bef. isolering, så kommer det att stiga varm fuktig luft genom taket, fukten kondenserar i isoleringen och/eller på undersidan av den kalla råsponten. Det kan förvärras av mer isolering.
Det finns också delade meningar om hur mycket energi som sparas i förhållande till kostnaden för isoleringen.