Jag har en Intexpool på 6 kubik som behöver fyllas med vatten. Kommunen har infört förbud att fylla pooler med kommunalt vatten p g a det låga grundvattenståndet. Och så har även grannkommunen. Alla kreativa tips hur jag kan fylla min pool är välkomna. Jag har en egen ide men väntar med den för att inte reducera er kreativitet.

Jag har ringt två företag som brukar fylla pooler från sina tankbilar. Men de är i samma sits och avböjde. Den ena uppgav att de kunde fylla i annan kommun lååångt härifrån och det skulle bli så dyrt att de inte ens ville offerera. Ingen var villig att suga upp sjövatten eftersom de inte får ha det i sina vattenbilar.
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…

Bästa svaret

Med lite GDS så om du har sjö med bra vattenkvalité i närheten, så åk och köpa en 1000L vattentank hyr en vagn om du inte har bromsad vagn själv som klara 1ton (OBS kör inte med halv tank) så har du en dag räddad med 6 resor... :D:wow:
 
  • Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
Kolla med brandkåren. De har inga problem att ta sjövatten.
 
  • Gilla
HeltNyHusägare och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kör en vända med släp och 1000l tank mitt på dagen med många som ser det. Ta lite bilder och lägg ut på sociala media. Fyll på resten på natten när ingen ser det
 
  • Gilla
Croonquist och 10 till
  • Laddar…
Anslut stuprännorna till uppsamlingskärl och hoppas på regn?
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Stuprännorna är inget bra. Vattnet hålls på plats bättre med stuprör.
 
  • Gilla
nenne2 och 10 till
  • Laddar…
Ytspänningen gör att det håller sig kvar i den stupande rännan. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Kristoffer Billdal och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla förslag.

Jonas_81: Du lyckades komma på min egen tänkta sista utväg. Jag tänkte ta hästtransporten som har boggie. Men jag vågar nog inte ta mer än 700 liter och är lite orolig hur en 2/3 fylld tank kommer att bete sig i kurvorna. Tyvärr är det just 1000 liters tankarna som man hittar hyfsat billigt. Ett praktiskt problem är att jag kommer att behöva pumpa från gatan ca 20m med en lyfthöjd på 4-5 meter. Måste få tag i rejäl pump och grov slang.

Daniel109: Ett bra tips som jag kör vidare på. Jag mejlade brandkåren i fredags och väntar med spänning på ett svar.

harry73. Lite åt hållet "kreativ bokföring". Det är förstås frestande, men nja, jag tycker nog förbudet kan vara befogat.

Anna_H: Absolut värt att implementera om inte annat för bevattning som också är förbjudet. Kan dock ta lång tid att fylla poolen. Jag har 4 stuprör som avvattnar ca 130 kvm projicerad yta. Få se: 10mm regn ger då 1.3 kbm vatten totalt. Det rimliga är att lossa ett (1) stuprör och leda ner det i en tank. Det blir då omkring 300 liter per 10mm regn. Inte så dåligt faktiskt men ändå för låg takt för poolen.

Återkommer vid midsommar så får vi se hur det gick (och om det gick).
 
Redigerat:
  • Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
D09
Lägg ut en annons om det är kanske någon som ska avveckla / tömma sin befintliga pool pga t ex renovering etc

Då kan lastbilen åka dit och slanga.

Detta är iofs ett rejält långskott
 
Stor eloge till TS som respekterar förbudet och inte tänker som många andra. Många struntar i förbud och fyllar pooler ändå.
 
  • Gilla
butomusu och 46 till
  • Laddar…
Sitter i samma sits själv. Har en 19m3 pool som behöver fyllas, inget förbud här ännu men......
Har dock börjat förbereda barnen på att det kanske inte blir någon pool i år....
 
  • Gilla
  • Ledsen
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Ställde just i ordning min vattenvagn för bevattning i går, av samma skäl som dig - vattenbrist. IBC på tusen liter på en släpkärra och en enkel eldriven JET-pump för fyllning och tömning. Pumpen har ett T-rör på sugsidan med två kulventiler, en till IBC:ns avtappningskran och en till en 10m lång sugslang. På trycksidan en grov slang direkt ner i IBC:n för fyllning och ett antal uttag med gardenakoppling för bevattning.

Fungerade utmärkt när jag testade i går. Men jag har lite tur också - jag har en damm sådär 100m hemmifrån där jag kan ta vatten, så det gör inte så mycket att jag inte kan fylla tanken helt full. Bara att krypköra hem. Och jag har tillgång till en stickkontakt vid dammen så jag kan driva pumpen när jag fyller tanken.

Med en 750W JET-pump så tog det 15 minuter att fylla ca 750L vatten.

Ett vattentips är ju annars att fundera på om du har någon känning på någon industri som använder mycket vatten och därför renar ytvatten för eget bruk. När man ska köra vatten till duschar på idrottstävlingar så brukar man hämta industrivatten på pappersbruk och liknande, men det är ju mest för att kunna få det uppvärmt i det fallet. Kvaliten brukar det inte vara något fel på.

Men det här med sjövatten i pooler... En kollega i brandkåren tänkte sig att fylla sin pool på den gamla tiden då det inte var så noga vad vi gjorde (Idag får vi inte fylla pooler där jag jobbar, av flera skäl). Normalt så har vi kommunalvatten i bilarna så det inte ska växa så mycket skit i tankarna. Och det var ju rent vatten han ville ha. Men han missade att vi hade varit ute och kört vatten till en skogsbrand dagen innan, och fyllt bilen i en tjärn i skogen på vägen hem. Det tog sin tid och en hel del rengöring att få poolen ren igen...
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Synd att du bor så långt borta - annars hade jag föreslagit att hyra din eminenta anordning. Håller på att bygga ihop en inverter från 12V till 230V för att driva min dränkpump från bilen. Men jag kommer bara upp i ca 600W.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Det finns ju tankbilsföretag som hämtar i dagbrott och inte har några problem med det, en Kompis i Örebro fyllde så någon vecka innan de tog bort förbudet att fylla pooler. surt.
 
  • Gilla
Gislaved6 och 1 till
  • Laddar…
Vill bara inflika apropå att samla regnvatten – det är naturligtvis toppen både för bevattning och andra ändamål. Tänk bara på säkerheten. Öppna kärl, som klassiska regnvattentunnor, lockar lätt till sig nyfikna barn. Det har hänt en del tragiska drunkningsolyckor :( Så skaffa en täckt låsbar variant.

Jag skulle förresten inte vara så orolig för smuts i poolen med tanke på att fylla med sjövatten. vi fyller själva med vårt sommarvatten som pumpas upp från Mälaren. Det ser inte så kul ut när poolen är nyfylld, men lite flockmedel i silkorgen där vattnet tas in till pump och sandfilter binder partiklar och efter någon eller några dagar är vattnet klart och fint (flockmedlet ser ut som ett rör med klorpuckar i mindre format).
 
  • Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.