1 619 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Fick ni era Älvsbyhus tidigare än planerat?
Sida 1 av 2
Enligt orginalplanen ska vi få vårt Älvsbyhus levererat i sommar. Det verkar dock som att det finns en chans att få det tidigare om det uppstår en lucka i produktionen.
När fick ni era hus levererade (tidigare, enligt plan, senare)?
När fick ni era hus levererade (tidigare, enligt plan, senare)?
Hej!
Vi fick vårat hus 1 månad tidigare än beräknat.
Vi skrev på i december 2000 och huset skulle vara inflyttningsklart i juni 2001.
Helt plötsligt fick dem en lucka i den andra fabriken (vårat hus skulle ha gjorts i södra fabriken men nu fick dem lucka i Älvsbyn. Hmmm, vilken lång resa vårat hus gjort, nästan genom hela landet ) så huset blev istället inflyttningsklart i maj. Vilket iof var bra men det ställde till div. problem med bl.a barnomsorg... Men det löste sig med det......
Som sagt får dem lucka i fabriken (kunder som hoppar av) så kan huset komma x antal veckor (månader) tidigare. Eftersom dem har 2 fabriker så är nog chansen rätt stor att det kan bli tidigare leverans av huset...
Lycka till båda två (byggareB & ostni)!
*Sandra*
Vi fick vårat hus 1 månad tidigare än beräknat.
Vi skrev på i december 2000 och huset skulle vara inflyttningsklart i juni 2001.
Helt plötsligt fick dem en lucka i den andra fabriken (vårat hus skulle ha gjorts i södra fabriken men nu fick dem lucka i Älvsbyn. Hmmm, vilken lång resa vårat hus gjort, nästan genom hela landet ) så huset blev istället inflyttningsklart i maj. Vilket iof var bra men det ställde till div. problem med bl.a barnomsorg... Men det löste sig med det......
Som sagt får dem lucka i fabriken (kunder som hoppar av) så kan huset komma x antal veckor (månader) tidigare. Eftersom dem har 2 fabriker så är nog chansen rätt stor att det kan bli tidigare leverans av huset...
Lycka till båda två (byggareB & ostni)!
*Sandra*
Det är väl inte så konstigt att husleveransen blir tidigarelagd.
Ä-hus är ju som bekant sveriges största husleverantör (sett till antalet hus per år).
Fabrikerna levererar 26 hus i veckan. Med tanke på hur många i detta avlånga land som skriver beställningsavtal med dem, så är det inte speciellt konstigt att en del kunder drar sig ur, pga icke beviljade bygglov, ändrade familjeförhållanden, ändrade jobbförhållanden, "kalla fötter" etc.
Och vi som precis har beställt är ju tacksamma för varje vecka som väntetiden krymper
Ä-hus är ju som bekant sveriges största husleverantör (sett till antalet hus per år).
Fabrikerna levererar 26 hus i veckan. Med tanke på hur många i detta avlånga land som skriver beställningsavtal med dem, så är det inte speciellt konstigt att en del kunder drar sig ur, pga icke beviljade bygglov, ändrade familjeförhållanden, ändrade jobbförhållanden, "kalla fötter" etc.
Och vi som precis har beställt är ju tacksamma för varje vecka som väntetiden krymper
Hur får ni beskedet att huset framflyttats?
Vi har köpt tomt av Ä-hus också och vår säljare har inte gett sken av att huset kan komma tidigare, fast jag frågat om möjligheten.
Dessutom har man lagt till sju veckor utöver de 4-5 veckor som Älvsbyhus har som säljargument. (när det gäller inflytt efter husleverans.)
jag blir lite sotis, jag vill också ha huset så fort som möjligt. Vi skrev på i sommras och, de som ovan, haft samma lev. vecka som vi har fått husen flera månader framflyttade....pust vår två på tre personer blir mindre och mindre var dag som går..
:'( /aja
Vi har köpt tomt av Ä-hus också och vår säljare har inte gett sken av att huset kan komma tidigare, fast jag frågat om möjligheten.
Dessutom har man lagt till sju veckor utöver de 4-5 veckor som Älvsbyhus har som säljargument. (när det gäller inflytt efter husleverans.)
jag blir lite sotis, jag vill också ha huset så fort som möjligt. Vi skrev på i sommras och, de som ovan, haft samma lev. vecka som vi har fått husen flera månader framflyttade....pust vår två på tre personer blir mindre och mindre var dag som går..
:'( /aja
Att ge ett leveransbesked som man sen kan flytta åt det posetiva hållet är ju bara ett bevis för att man har en god kontroll på produktionen. Hur många gånger har man inte råkat ut för det motsatta. D v s blivit lovad leverans av något och det sen kommer mycket senare. Och de är bra att de inte lovar för mycket, så slipper man besvikelse.
Vi fick vårat hus 1 månad tidigare än planerat, men det erbjudandet kom iof. ganska sent (början på juni, huset kom i augusti) och vi hade kunnat tacka nej till detta om vi velat och hålla kvar vid den ursprungliga planen. Fast detta passade oss bra så vi accepterade men det blev faktiskt väldigt stressigt med tomten då vi inte fick tillträde till den förrän början på juli och den dessutom bestod av 1300 proppfulla m2 med skog :
MVH/Christina.
MVH/Christina.
Vårt hus kommer varken tidigare eller senare än vad dom sagt från början. Vecka 4, 2004 kommer det.
Jag tänkte passa på att fråga er som byggt älvsbyhus en grej. Vi kommer att byta handtagen i vårt kök, och vill ha en speciell modell som vi är osäkra på om dom kommer att passa. Jag undrar därför om det kanske finns någon vänlig själ som kan ge oss måttet från ett överskåps underkant till centrum av handtagets nedre skruvhål. Knäpp fråga, men vi chansar på att det finns någon som kanske inte har något att göra, och som vill hjälpa oss.
Tacksamma!
Jag tänkte passa på att fråga er som byggt älvsbyhus en grej. Vi kommer att byta handtagen i vårt kök, och vill ha en speciell modell som vi är osäkra på om dom kommer att passa. Jag undrar därför om det kanske finns någon vänlig själ som kan ge oss måttet från ett överskåps underkant till centrum av handtagets nedre skruvhål. Knäpp fråga, men vi chansar på att det finns någon som kanske inte har något att göra, och som vill hjälpa oss.
Tacksamma!
Hej!Fridolf skrev:Jag tänkte passa på att fråga er som byggt älvsbyhus en grej. Vi kommer att byta handtagen i vårt kök, och vill ha en speciell modell som vi är osäkra på om dom kommer att passa. Jag undrar därför om det kanske finns någon vänlig själ som kan ge oss måttet från ett överskåps underkant till centrum av handtagets nedre skruvhål. Knäpp fråga, men vi chansar på att det finns någon som kanske inte har något att göra, och som vill hjälpa oss.
Tacksamma!
Det 37 mm.
Lycka till!
*Sandra*
tjo!
fick först lev. vecka 50 2004
blev sen flyttat till vecka 42 .tjoho!
för att sedan flyttas återigen till vecka 28. jippi!!
tro det eller ej, i över morrgon kommer mitt hus den 29/3 2004 alltså VECKA 14 ;D men inte klagar jag för det
btw, det är ett TYR-hus
fick först lev. vecka 50 2004
blev sen flyttat till vecka 42 .tjoho!
för att sedan flyttas återigen till vecka 28. jippi!!
tro det eller ej, i över morrgon kommer mitt hus den 29/3 2004 alltså VECKA 14 ;D men inte klagar jag för det
btw, det är ett TYR-hus