Jag har ett soffbord i ek som jag är jäkligt nöjd med, men nu har jag köpt ny soffa och bordet är liiiite för stort.

Jag skulle vilja kapa av ena hörnet så att det följer soffans utforming.

Vet dock inte om jag vågar såga i bordet, kommer jag att kunna få den nya skarven att bli lika fin som övriga kanter på bordet, genom att slipa och olja?

Eller kommer det alltid se ut som att man gjort någon åverkan?:confused:

Någon som gjort nåt liknande?

Ekhörn på soffbord bredvid grå soffa, med ritad linje för föreslagen avkapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Risken är ju att bordet inte är massiv ek utan fanerat lamellträ e dyl. I så fall får du en väldigt ful kant som bara kan täckas med en eklist, något som nog kommer att se ganska skumt ut.
Hur har du tänkt göra med benen f ö, de verkar sitta långt ut i hörnen?

//Ronnie

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Stavfanér har jag aldrig sett så jag tror det är massivt och går alldeles utmärkt att kapa. Men varför inte bara göra det kortare? Varför snedkapa, det är tveksamt om det blir snyggt.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tänkte sätta benet i vinkeln.
Schematisk ritning av en rektangulär platta med en avhuggen hörn i vinkel för att placera ett bordsben.
Skapa konto

Alltså snedkapningen blir ju inte så stor som bilden visar. Det handlar i själva verket om att ta bort en liten bit av hörnet och flytta in benet.

Skiss av en skiva med snedkapning i hörnet som illustrerar planerad kapning för ett byggprojekt.
Skapa konto

Det är ingen fanér, men det är ju som bilden visar "längder" i ek som är sammanfogade till en skiva, ca 3,5 cm tjock... Väger bly!!

Varför snett? Tyckte såklart det kunde vara lite coolt (y)

Du kan nog få det snyggt men frågan är vilka verktyg du har till hands. Glöm handsågat om du inte har rätt anhåll.
Kör med sänksåg på skena eller sticksåg med skena för att få ett riktigt rakt snitt. Skulle även hitta lämplig kloss med en "u-skåra" och sandpapper för att få återskapa samma rundning som resten av bordet, om du inte har en fräs till hands med runt profilstål.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tänkte mig en cirkelsåg på skena och handslip :)

rockin_john skrev:
Tänkte mig en cirkelsåg på skena och handslip :)
Det blir nog bra. Menar du sandpapper eller slipmaskin? Borde räcka med sandpapper för en sån liten bit. Min erfarenhet är dock att kanterna kan se lite ojämna ut om man håller sandpappret och bara slipar "på känn". Risken är att du inte får den där jämt rundade kanten utan det kommer att se "hemmasnickrat" ut.
Glöm inte att köra maskeringstejp på snittet så att du inte får flisor.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
tänkte mig en sån där slipmus, men kanske ska börja med sandpapper. Ska skivan kapas ovanfrån eller underifrån för bästa resultat?

Jag skulle definitivt kört. Tror det hade kunnat blir riktigt coolt! Se till att putsa till och olja det ordentligt bara, så det ser snyggt ut!

lycka till!

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
rockin_john skrev:
tänkte mig en sån där slipmus, men kanske ska börja med sandpapper. Ska skivan kapas ovanfrån eller underifrån för bästa resultat?
Slipmusen kan du eventuellt ta för själva snittytan men för ett sådant litet snitt kan det vara overkill. Allt beror på snittkvaliteten dvs vilken klinga du har på sågen. Har du en fintandad klinga kanske du inte behöver särskilt mycket slipning alls.
Gissar på ovansidan med din cirkelsåg men prova först på en annan bit trä eller längre ut på samma hörn du tänkt såga av.
Använd maskeringstejp och tejpa helst runt hela snittet en extra gång, spänn tejpen och se till att den sitter på bra. Du vill inte dra loss en flisa vid snittets slut för då får du fixa och trixa med reparation så lägg lite tid på förberedelserna.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Thanks!
Återkommer med resultatet!

Om man kör med handhållen cirkelsåg så är väl risken för flisning störst på den sidan som ligger mot sågen, dvs där klingan går upp ur arbetsstycket och då kan riva av fibrerna. Snittet blir alltid snyggast på den sidan där klingans tänder går in i träet, i detta fall på undersidan i förhållande till sågen. Det är alltså lämpligt att vända bordet upp-och-ned vid sågning. Som redan sagts ovan, tejpa där sågsnittet kommer, det kan hjälpa en hel del.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.