Köpt en färgspruta. Det verkar vara lite meck med att ställa in.
Hand håller en ny Bosch färgspruta inomhus med skyddsplast och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chrissofsweden skrev:
Köpt en färgspruta. Det verkar vara lite meck med att ställa in.
[bild]
Måste man späda färgen oxå när man använder en sån?
 
Det är lite meck med den innan man hittar rätt inställningar och spädning.
Om du inte får till inställningen så kan det vara o-ringen i munstycket som är paj. Drog sönder min ring i början, och det är ingen extra med i kartongen.
Så ett tips kan vara att komplettera med nån extra så du inte står där men en trasig o-ring när alla affärer stängt.

Är det den 2000 eller 5000?
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
nanowire skrev:
Några tips här:
[länk]

Ja, lite meck innan man lärt sig men sen fungerar det väldigt bra. Senaste jag målade var alla luckor i ett stort 50-talskök.
Ungefär hur tänkte du luft- och färgmängd? Stämmer det verkligen med fem delar färg och sju (?!) delar vatten? Tack för tipsen! Det var många lärotimmar i det :)



fgo: Det är en 5000 :)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Ungefär hur tänkte du luft- och färgmängd? Stämmer det verkligen med fem delar färg och sju (?!) delar vatten? Tack för tipsen! Det var många lärotimmar i det :)
Mycket luft, lite färg. Då torkar det snabbt och rinner inte. Som sagt många tunna lager.
Spädning beror på färgen. Köksluckorna sist målade jag med snickerilack (kan ha varit beckers men jag minns inte) och då var det färg:vatten ca 5:4 eller 1:1 har jag för mig. Mer koncentrerat så blir det lättare att den spottar färgblobbar :)
 
Som sagt, väldigt hög spädning må jag säga :) Känns som ett väldigt pillande men jag ska definitivt prova. Tusen tack för tipsen!
 
Chrissofsweden skrev:
Som sagt, väldigt hög spädning må jag säga :) Känns som ett väldigt pillande men jag ska definitivt prova. Tusen tack för tipsen!
Vad jag förstått är det en av sakerna som skiljer mot en dyrare spruta från tex wagner. Det är inte så farligt och tidsvinsten, och framför allt kvaliten på ytan, är väldigt stor jmf med pensel eller roller.
Ingen orsak, lycka till!
 
Tanten har tjatat om en färgspruta länge men jag har satt mig på tvären...
Hur mycket dammar det? Måste man täcka in hela rummet om man tex ska spruta några luckor?
 
nino skrev:
Tanten har tjatat om en färgspruta länge men jag har satt mig på tvären...
Hur mycket dammar det? Måste man täcka in hela rummet om man tex ska spruta några luckor?
Stod på kallvinden och målade luckor. Du kan döma själv..

Handavtryck i damm på kallvind med en nymålad lucka nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Har ngn liknande från Bosch. Tyckte det blev riktigt bra resultat med Beckers elegant Aqua lackfärg. Den är vattenlöslig. Men som sagt det är mycket spädning som gäller.
 
Spädde 1:1 igår och jag är helnöjd!
Mer luft än rekommenderat och mycket mindre färg. Kan nog minska färgen till 1 tror jag och eventuellt minska lite luft till ca 7/10.

Men jag är helnöjd!
Nymålad vit list med profilerade kanter i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Vilken färg körde du med?
 
Ny Bosch borrskruvdragare och tillbehör i en plastväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog en jävla tid, men nu har jag precis hämtat ut den. La beställningen 6e april...
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
scim skrev:
[bild]

Det tog en jävla tid, men nu har jag precis hämtat ut den. La beställningen 6e april...
SVH24.de?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.