Tänkte vi samlar det mesta kring AM 420 i en egen tråd.

420 är gen3 från tidigare 320. Laddar fullt på 55 min och runt 1,5h körtid.
430x har nästan(?) dubbelt batteri, dubbla Guide-kablar, samt GPS-navigering.
440 har 3x större batteri och kör runt 4h på en enda laddning.

Quick guide
Användar-manual
Reservdelskatalog
Installations-manual

Automover Connect-manual

Dessa är länkade direkt från Husqvarna men det kan förekomma senare utgåvor på
http://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/automower-420/

Batteriet är 3.2Ah men utnyttjas till 80% för att förlänga livslängden så klipparen rapporterar 2600mAh vid fullt batteri.

Automower® 420
 
  • Tabell över menyfunktioner för Automower® 420 med arbetsområde, arbetsdagar, arbetstid och intervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Åsa Lund
Tänk på igelkottarna nästa gång du programmerar tiduret är du gullig :)
 
Ja, Timern är väl det enda bekymret. Man tror sig få det mesta automatiserat, men detta först efter att programmeringen är gjord alltså.

Ovanstående är förslaget från Installations-manualen.

Och Timern kommer nog att behöva justeras allt eftersom. Vädertimern verkar vara lite oberäknelig från vad jag har hört...
 
Redigerat:
Tips på väggupphängning.
Köpte en liknande så'n här på Bauhaus 69:-

87063001-p.jpg
 
Här är lite anteckningar som jag gjort för att programmera klipptiden optimalt, dvs låta roboten vara ute så mycket som möjligt och undvika att den åker hem mitt i en klippning för att ladda.

Jag har räknat med att den klipper 100 minuter, tar 10 minuter att hitta laddstation och laddar 60 minuter.

- 1 körning = 110 min > 1h 50 min
- 2 körningar = 280 min > 4h 40 min
- 3 körningar = 450 min > 7h 30 min
- 4 körningar = 620 min > 10h 20 min
 
Redigerat:
  • Gilla
Mysman
  • Laddar…
Åsa Lund
Då har du ingen söktid för klipparen att hitta stationen?
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hej!

Bra och informativa inlägg!
Vi har en tomt på 2500 varav jag uppskattar att någonstans kring 1800 kommer vara gräsmatta när vi är klar. U-formad gräsmatta runt 3 av husets sidor.
Jag vill helst att min klippare skal köra t.ex från 20-09 då vi eller barnen kommer vara ute mycket under den andra tiden, och jag vill våga släppa ut mina småttingar utan att behöva ha koll på klipparen.

Jag gissar att jag behöver kliva upp på en 430x i sådana fall? Vet ni om det finns en sån där fin lista med tider som det är postat till 420n? Eller om ni har några andra tips på val av klippare? Tomten är helt plan med en del större träd som jag kommer avgränsa med kabel (mycket rötter osv), där jag får köra trimmern vid behov.

mvh
 
Åsa Lund skrev:
Då har du ingen söktid för klipparen att hitta stationen?
Bra där, det hade jag inte tänkt på. Uppdaterar min kalkyl ovan!
 
När de specar att en gräsklippare klarar t ex 70 kvm/timme, är det inklusive laddning? Eller är det bara ren klipptid?
 
degas skrev:
När de specar att en gräsklippare klarar t ex 70 kvm/timme, är det inklusive laddning? Eller är det bara ren klipptid?
Inkl laddtid
 
  • Gilla
degas
  • Laddar…
Grim Pedersen skrev:
Jag gissar att jag behöver kliva upp på en 430x i sådana fall? Vet ni om det finns en sån där fin lista med tider som det är postat till 420n?
Kolla Installations-manualen, sid 45.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
mg765 skrev:
- 1 körning = 110 min > 1h 50 min
- 2 körningar = 280 min > 4h 40 min
- 3 körningar = 450 min > 7h 30 min
- 4 körningar = 620 min > 10h 20 min
Bra tider, stämmer väl med mina uppskattningar. För enkelhets skull sätter jag 2h för ett pass, och 4,5h för två pass.

Intressant att man "tjänar" 1h på att bryta upp 4st till 2x2st pass. Det beror på att en laddtid görs under den inaktiva tiden.

Det måste betyda att jämförelsen med rekommenderad körtid är densamma dvs. över 10h trots att den bara är aktiv drygt 9h med 2x2st setup.
 
Redigerat:
En sak jag reagerat på är START/PARK-knappen
Display visar parkeringsinställningar på en laddstation med valen 'Parkera', 'Starta om 3 timmar', 'Starta med timer'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stäng INTE luckan nu!
Om man byter val och väljer t.ex. 'Nästa timer' så måste man trycka OK efter...
Annars gäller standard-valet fortfarande.
Digital skärm med texten "Stäng lucka för PARKERING" och en informationsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NU kan man stänga!
Står inget om det i manualen, men det har ni väl greppat ändå, va?
 
Redigerat:
Nu går det att läsa tabellen högst upp i ämnet.
 
  • Gilla
Mysman
  • Laddar…
Åsa Lund
Tänk på våra igelkottar ❤ Kör klipparen på dagen.
Vi har två barn och en Automower. Första barnet och Nisse (klipparen) kom till oss samma vår, 2006.
Det har ALDRIG varit ens i närheten av olycka med Nisse. Vi har sagt till barnen och deras gästande kompisar att när Nisse kommer så ska de stå still och "visa rumpan" för Nisse. Med andra ord ska de inte springa undan med risk för att trilla. De ska stå still med ryggen mot klipparen och klipparen studsar då mot deras hälar. Ingen risk för klippta barntår.
Krypande barn ska man givetvis alltid ha uppsikt över, men det känns som en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.