183 157 läst · 631 svar
183k läst
631 svar
Ännu ett garagebygge.. (Projekttråd)
Här är länken: http://bygglovdirekt.se/products/bygglovshandlingar/aleica skrev:
Där kan du fylla i mått som du vill ha, sen förhandsgranska. Ser dock att de kletat på "DEMO" över hela ritningen som de inte hade när jag tog en ritning därifrån.
Mvh Jonas
Har letat som tusan i stort sett hela dagen efter s200 skivor. Är inte det lättaste att få tag i. Sätta en vän på att försöka få handla en pall från ahlsell. Lyckas det så byter jag ut de under lyften till dessa.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Tack! Ja som sagt har ju lite projekttrådar om bilen på vissa sidor nu i 12år så man har ju vanan inne, dock är jag dålig på att ta kort nu för tiden tyvärr..
Idag var jag och hämtade 6st S200 cellplastskivor och bytte ut dem som blir under lyften. På fredag ska lite material komma till armeringen.
Mvh Jonas
Idag var jag och hämtade 6st S200 cellplastskivor och bytte ut dem som blir under lyften. På fredag ska lite material komma till armeringen.
Mvh Jonas
Skulle ha kommit armering i fredags som sagt, inget kommit ännu. Han som ska gjuta skickade till mig ikväll och frågade om det kommit tillockmed.
Passade på att gå runt hela grunden efter ett tips från gjutaren. Det var att att lyfta upp övre lagret av plasten sen lägga en tunn sträng med byggfog mellan övre och undre lagret. Detta för att säkerställa att plattorna inte flyttar sig eller att betongen ska tränga sig ner och resa plasten. Skickade även en bild till honom och han tyckte det såg kanon ut.
Hoppas armeringen kommer snart, börjar bli otålig. haha
Mvh Jonas
Passade på att gå runt hela grunden efter ett tips från gjutaren. Det var att att lyfta upp övre lagret av plasten sen lägga en tunn sträng med byggfog mellan övre och undre lagret. Detta för att säkerställa att plattorna inte flyttar sig eller att betongen ska tränga sig ner och resa plasten. Skickade även en bild till honom och han tyckte det såg kanon ut.
Hoppas armeringen kommer snart, börjar bli otålig. haha
Mvh Jonas
Armeringen kom till slut och lades i, likaså rännan. 5m blev den med gjutet svart galler.
Idag har plattat gjutits. Ska gjutas upp en kant runt hela plattan som syllen kommer att ligga på. Plattan blev ca 11,5cm över hela ytan sen +10cm för lyftens skull, kommer nog att räcka
Snickarna ska resa stomme, lägga på takstolar och göra taket så pass klart så jag kan lägga ut takpannorna själv. Kommer att ha fullt upp på min 7veckor långa sommarsemester iår
Mvh Jonas
Idag har plattat gjutits. Ska gjutas upp en kant runt hela plattan som syllen kommer att ligga på. Plattan blev ca 11,5cm över hela ytan sen +10cm för lyftens skull, kommer nog att räcka
Snickarna ska resa stomme, lägga på takstolar och göra taket så pass klart så jag kan lägga ut takpannorna själv. Kommer att ha fullt upp på min 7veckor långa sommarsemester iår
Mvh Jonas
Det har blivit lite omplanering.. Loftet kommer jag att skippa i detta nu, blir för mycket pengar för att få det till att funka så som jag vill och snickarna tycker att det blir för stor kostnad för att det ska vara försvarbart. Likaså kommer vi att skjuta upp carporten ett tag, dock kommer jag handla takstolarna så de finns här.Gimner skrev:
Kostnaden är en bra fråga. Utgrävning för garage + garageuppfart, uppfyllnad, material för grund + gjutning, stomresning, takstolar och takförberedelser inför takpannor kommer jag ha hjälp med från maskinist/snickare så detta hamnar nog på ca 450k. I detta är takpannor och material för att klä in garaget som jag gör själv, och även takstolar för carporten. Sen port, dörr, fönster, värmepump m.m. så får man nog lägga på 50k till.
Sen är det bara all el, vatten, isolering, lampor invändig beklädnad och sånt kvar. Men det tar jag lite då och då, i detta fallet är jag bara tvungen att ha plats för mina åk så får ta det som det blir. Det ska ändå göras så...
Mvh Jonas
Jaha, igår vart det full kalabalik här. Gjutare kom och fixade gjuten kant för syllen, samtidigt kom leveransen för all material till stomresning, tak och beklädnad.
På tisdags sätter de igång! Nästa helg ser det troligtvis en "aningens" annorlunda ut här
Mvh Jonas
På tisdags sätter de igång! Nästa helg ser det troligtvis en "aningens" annorlunda ut här
Mvh Jonas
Medlem
· Västra Götaland
· 51 inlägg
Du funderade aldrig på att lägga i en syllbalk av betong som man gjuter in i plattan? Jag gjorde det på mitt garage och det blev kanon ☺
Nae. Vi valde att göra såhär med kantstöden upp till syllen för att få lite isolering hela vägen upp, så att säga. Finns ju 1000 olika sätt att göra detta på..A andreaslun skrev:
Mvh Jonas
Medlem
· Västra Götaland
· 51 inlägg