KristinaRT
Abies koreana skrev:
" It is particularly well-suited to growth along riversides..."

[länk]
Ja, men att växa längs flodbanker (där marken ofta sluttar, det är väldränerat men inte för torrt) betyder inte nödvändigtvis att den gillar fuktig eller sumpig mark. Shadowfire beskriver ju själv hur ett fuktigt dike stoppar utbredningen åt ett håll. Jag ser precis samma sak på ett bestånd som växer längs cykelvägen till jobb - ett fuktigt dike där det nästan alltid står lite vatten har stoppat utbredningen åt ett håll av ett ganska stort bestånd.

På samma sätt är det en pionjärväxt, dvs den är inte speciellt tålig för konkurrens från träd, sly och liknande - vilket har beskrivit av många här i tråden. Den växer i gläntor och längs vägar, men man hittar dem inte inne i en skog.

Deras djupare rötter verkar inte vara väldigt tåliga för kyla, minimitemperatur för växten uppges till -30,2 grader men det är i luften, nere vid djuprätterna är det sannolikt knappt frysgrader - vilket betyder att om djuprätterna ligger ytligt (av något skäl; berg, högt grundvatten, tjocka lager lera?) blir växten mer känslig. Detta borde man kunna utnyttja genom att (iaf i de norra delarna av landet, här nere hjälper det nog inte så mycket :( ), gräva bort jord och försöka frilägga djuprötterna och därmed hoppas att kylan tar dem.

En intressant idé lades fram här ovan: gräv ner till djuprätterna och spruta in bekämpningsmedel direkt i dem, då borde problemet kunna stoppas vid roten (vet inte om de testat detta i UK, kanske någon vet?).

Ekologiskt och evolutionärt är detta en växt som är mer anpassad för torka än väta, och trivs förmodligen perfekt i makadam och sprängstenen vid vägkanter, eftersom detta likar dess naturliga miljö.
Den älskar så klart djup och näringsrik trädgårdsjord, och i den miljön kan den bli riktigt invasiv och därmed ställa till problem. Det milda klimatet i UK är förmodligen sista spiken i kistan, och förklaringen till att den ställer till så mycket problem där.
 
Jag följer diskussionerna och funderar.Vad sägs om den här idén:
Borra hål med en relativt liten Skurupsborr, kanske till 2-2,5 m djup. Stoppa ned U-formade kopparkylslingor. Koppla ihop med en cirkulationspump och en lastbilskylare från skroten. Fyll med kylvätska och vänta på januarikölden. På så sätt borde man relativt snabbt kyla ned jorden till, kanske -15 C. Vi har ju, till skillnad från britterna, tillgång till januariköld de flesta år.

Om inte annat är det intressant projekt att pyssla med. Man bör nog ha ett eller fler tomrör för instrumentering/avläsning.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
KristinaRT
mattiasp skrev:
Jag följer diskussionerna och funderar.Vad sägs om den här idén:
Borra hål med en relativt liten Skurupsborr, kanske till 2-2,5 m djup. Stoppa ned U-formade kopparkylslingor. Koppla ihop med en cirkulationspump och en lastbilskylare från skroten. Fyll med kylvätska och vänta på januarikölden. På så sätt borde man relativt snabbt kyla ned jorden till, kanske -15 C. Vi har ju, till skillnad från britterna, tillgång till januariköld de flesta år.

Om inte annat är det intressant projekt att pyssla med. Man bör nog ha ett eller fler tomrör för instrumentering/avläsning.
Jag tycker det låter som en riktigt intressant idé! Speciellt om man har relativt väl avgränsade bestånd.
Kylan kanske inte tar kål på alla rötter, några kanske överlever en bit från hålet - MEN nyckeln till framgång är nog att bli av med de tjockaste djuprötterna, eftersom de sannolikt fungerar som "energireservoar" till alla andra rötter och för spridning. Det är sannolikt lättare att utrota nya plantor som gror ut från små rotfragment, än om de har en enorm energireservoar att tappa från!
 
mattiasp skrev:
Jag följer diskussionerna och funderar.Vad sägs om den här idén:
Borra hål med en relativt liten Skurupsborr, kanske till 2-2,5 m djup. Stoppa ned U-formade kopparkylslingor. Koppla ihop med en cirkulationspump och en lastbilskylare från skroten. Fyll med kylvätska och vänta på januarikölden. På så sätt borde man relativt snabbt kyla ned jorden till, kanske -15 C. Vi har ju, till skillnad från britterna, tillgång till januariköld de flesta år.

Om inte annat är det intressant projekt att pyssla med. Man bör nog ha ett eller fler tomrör för instrumentering/avläsning.
Det finns enklare sätt att få ner kylan i marken. När man vill ta död på en stor myrstack, som kan vara lika stor under marken som ovanpå, så kan man slå ner några järnspett/järnrör så långt ner man kan i stacken och när vintern kommer så för järnet ner kylan i stacken och myrorna dör.
Vem vet... om rötterna inte gillar kyla så kan det ta död på en del.

Funderar på att om man använder järnrör så kan man hälla Roundup i rören för att nå ner till rötterna med.
Frågan är bara... när ska man i så fall hälla i Roundup? På hösten innan den första frosten eller på våren när den börjar växa?
 
S
ROUNDUP SKALL INTE HÄLLAS I JORDEN.

Roundup är ett ganska otrevligt gift men bryts ner relativt fort där det finns biologisk aktivitet såsom i växter. I den översta delen av jorden finns också viss aktivitet som bryter ner mindre mängder. Kommer Roundup djupare bryts det inte ner och går då nästan oavkortat till grundvattnet och förgiftar det.

Dessutom är Parkslide ganska okänsligt mot Roundup så det krävs höga koncentrationer. Det är inga svårigheter att ta död på allt liv. Konsten är att döda Parksliden utan att skapa en öken och förgifta naturen.
 
  • Gilla
Anna.p och 4 till
  • Laddar…
Ni som använt kaustiksoda, hur har ni gjort?
 
S
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
STB skrev:
Beskrivning av kaustiksoda här:
[länk]

Sprutan var från Biltema, men det är ju en liten detalj. Tyvärr är det inte riktigt lika effektivt som det låter som i det inlägget, men det är fortfarande mycket bättre än att bara rycka upp dem.
Tack. Ja, jag gör nästan vad som helst bara jag blir av med skiten.
 
Fördelen med en "heatpipe" framför ett järnrör är att det transporterat värmen extremt mycket fortare. Dessutom blir värmetransporten i princip enkelriktad.

Man bygger den lämpligtvis av ett järnrör.
 
Jag har också en sån där mojäng i min trädgård, står någon meter framför en gran i söderlig riktning. Den skjuter skott 3-4m framför huvudplantan och några enstaka under granen.

Granen skulle jag vilja ta ner, men det kanske är en dålig idé så inte parksliden börjar springa åt det hållet också, framför är det öppen gräsmatta.

Någon nämnde att injicera roundup direkt i huvudroten, jag skulle kunna testa det om jag törs.
Runt parksliden står det fullt av hallonbuskar och ungarna älskar hallonen, jag vill inte ge ungarna kosttillskott av roundup genom hallonen. Eller kommer parksliden "äta upp" all roundup så det är riskfritt?
 
Tykon skrev:
Jag har också en sån där mojäng i min trädgård, står någon meter framför en gran i söderlig riktning. Den skjuter skott 3-4m framför huvudplantan och några enstaka under granen.

Granen skulle jag vilja ta ner, men det kanske är en dålig idé så inte parksliden börjar springa åt det hållet också, framför är det öppen gräsmatta.

Någon nämnde att injicera roundup direkt i huvudroten, jag skulle kunna testa det om jag törs.
Runt parksliden står det fullt av hallonbuskar och ungarna älskar hallonen, jag vill inte ge ungarna kosttillskott av roundup genom hallonen. Eller kommer parksliden "äta upp" all roundup så det är riskfritt?
Huvudroten är som ett enda träd, så jag ser inte hur ni ska lyckas med det. Glyfosatet tas ju bäst upp om det finns klorofyll, dvs på blad och grönt. En välvuxen parksliderot är som en människoarm och är stenhård, medan de tunnaste rötterna är så pass tunna att man ser inte om man gräver av dem. De är svarta och ser ut som en sytråd.

Jag skulle mer sikta på att injicera i stammarna, men köra det precis innan frosten då den drar ner växtsaften i rotsystemet. Tittar man i en stam nu under tillväxtperiod så är den helt vätskefylld, så en injicering nu riskerar att glyfosatet blir kvar lokalt vid injektionshålet. Då kan man lika gärna pensla bladen med roundup+diskmedel istället. Det som blir träffat av roundup, oavsett det är hallon eller parkslide, kommer vissna ner.
 
S
Jag har själv inte använt Roundup (glyfosat) utan kör med den giftfria metoden att dra upp skotten och dränka jorden med natriumhydroxid. Det är mer verksamt än att bara dra upp skott, men förmodligen inte lika snabbt och enkelt som glyfosat.

Jag tror inte någon testat att spruta glyfosat direkt i roten. Det skulle vara intressant om du kunde testa det och rapportera om resultatet här. Det "vanliga" sättet för bekämpning med glyfosat är att köpa koncentrat från Tyskland. Därefter injicerar man det i stammarna strax före första frosten. Tydligen är det ganska verkningslöst att bara spraya på bladen såsom man brukar göra. Det över marken dör men dras inte ner till rötterna.

Edit: Som jag förstått det så påstår tillverkaren att glyfosat bryts ner snabbt i växter och därmed inte borde spridas. Det skall också vara relativt ofarligt för människor. Själv litar jag inte så mycket på det att jag vill ha det i min trädgård bredvid min grävda brunn.
 
Redigerat:
Jag kör med tarpning enbart i år fram till sensommaren då jag lyfter på allt och kembekämpar det som är ovan jord. Redan nu börjar den försöka spränga igenom presenningarna dock, det märks var den försöker lyfta skotten. Där trampar jag runt och sonika bryter av skotten bara. Bara ett sätt att trötta ut den ännu mer, låta parksliden få slösa sin energi i onödan.

Planen just nu är att vända på steken och låta den växa fritt nästa år. Skjuta upp alla skott den bara har innan den åker på glyfosatinject. Det ska bli dödsstöten och slutet på kampen mot eländet.
Blå presenning täcker marken med stenar som tyngder och svullna delar där vegetation trycker underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag var ut och tittade till min parkslide nu och får rätta mig lite. Skotten framför är bara 2m ut och jättesmå, dom bakom under granen har skjutit upp och är någon meter höga. Dom under granen verkar stå i 3 klungor plus enstaka skott.

Hade hoppats kunna slå ut huvudroten med roundupen och på så vis göra den mycket vekare, men det känns som jag har grova rötter under granen som förser den med energi också.

Får se hur jag går vidare, måste göra nånting åt den innan den knallar över tomtgränsen, har bara 2m kvar i östlig riktning från sista synliga skottet så det kanske redan är för sent...
 
Ungt skott av parkslide och hallon som växer i gräsmatta med skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet sött skott i gräset.

Skott av parkslide och hallon i skuggan under barrträd och bland grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parkslide och hallon, den verkar trivas i skuggan också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.