gäst skrev:
Skapligt dyra takbyte ni ger prisuppgift på. Är det Sthlms priser eller?
Lite vill jag hålla med här. Min granne renoverade hela taket för 1,5 år med sådant plåttak som ser ut som takpannor. Ett normalstort tvåvåningshus utan krussiduller. Damen som äger huset har passerat pension sedan många år så ALLT lejdes bort till en större firma som gjorde hela arbetet för 140 000.

Samma sak när jag räknar på mitt eget tak. Med material (takpannor, råspont, läkt och papp samt diverse) från XL Bygg utan någon rabatt så landar det på drygt 30 000 för mitt hus men då gör jag arbetet själv och plåtarbetet är inte inräknat då jag känner plåtslagaren och gör arbetsbyten för sådant.
Med artikelns priser så går resterande 145 000 till arbetskostnader, byggställning, psykiskt lidande och plåtarbeten. Det kanske är rimligt men det är inget pris jag kan uppnå på mitt hus enligt snickaren vi använder på firman.

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Med takbytet nu avslutat kan jag bara vara nöjd med att jag anlitade en firma som gjorde allt. Vi hade aldrig fixat att byta detta tak själva, varken tidsmässigt eller kunskapsmässigt, och visst, det är mycket pengar men väl värt varenda krona!

S
Imorron avslutar jag takomläggningen på mitt hus. Är inte så stort, ca 95 m2 tak med pannor (kupan har bandtäckning). Har rivit bort takspån, gjort luftspalt, råspont, papp, läkt och pannor. Har dessutom gjort ny takavvattning och grävt ner markrör. Detta till en kostnad av 25000 riksdaler.
Sen har vi lagt 280 h på tre personer senaste veckan... Så om man gör arbetet själv är det inte speciellt dyrt.

Klart gamla pappen skall bort, så man ser och ev. kan fixa råsponten. Tänk på att nya taket skall ligga där i 30-40 år, vem vill då ha något ruttet undertill?
Allt annat är bara att fuska bort några tusenlappar - bara löjligt och dumsnålt.

Håller med Marlene att det är som kakel på kakel - du ser inte vad du ev. haft för problem bakom och kan åtgärda.
Anser att det resonemanget är helt rätt.
De som bara tittar på slutsumman i en offert kommer bara att lura sig själva. Är det värt jämfört med att kanske få göra om allt? Jag hade då inte vågat!

• Gilla
Bubs och 1 till
  • Laddar…
Förutom att sätter man kakel på kakel kan inte något under kontrolleras. Däremot är det många vindar där man faktiskt ser råsponten inifrån. :)

• Gilla
DIY.doit
  • Laddar…
Men inte utsidan. Fundera på om sponten på vissa/några ställen till hälften är ruttet. Vill du då chansa på att de håller 50 år till?
Är det verkligen värt att lägga 50-100 tusen och då snåla in på de sista 5'? Det är just det vi snackar om. Kostnaden för pannor, läkt och underlagspapp och själva arbetet är precis densamma. Det är bara kostnaden för att riva bort gamla underlagspappen som skiljer...

Jag säger bara att det är en viss skillnad på att kakla in kakel och bygga in underlagspapp. Jag skulle inte göra något utav det. ;)

Vi är ett kompisgäng som gått runt på varandras hus, ca ett hus vartannat år har det nästan blivit efterhand som husköpen ramlat igenom.

Några av vännerna är snickare och har koll, några är bara glada vänner med mycket tid som hjälper till med grovjobb. Någon har lastbil som kan köra bort skit, någon har truckar och hjullastare som kan lyfta upp och ner grejor.

När det blev min tur så slängde jag upp ställningen veckan innan och rev ner de delar som var skadade och fixade under veckan det som jag kunde hitta för taket var rätt åtgånget i nedkanten. Polarna kom lagom till helg nr 2 rev av och på till sista pannan inklusive allt plåtarbete förutom 1 venthuv samt rev byggställningen på totalt 3 dagar (påskhelgen förra året -16)

Som mest var vi 14 personer och jag hann knappt upp på taket själv innan alla plattor och papp var nere och packat för bortforsling. Folk kom och gick efter vad dom kunde, någon var där alla dagar och någon kom 1 eller 2 dagar.

I princip gick jag själv bara runt och koordinerade, försåg alla med material, verktyg etc hann inget annat. Sambon tillsammans med en tjejkompis körde full bespisning med frukost, lunch och middag alla dagar :)

Grannarna pratade om det länge efteråt. :)

• Gilla
  • Älska
Joakim654 och 10 till
  • Laddar…
Amish-style rules! ;)

• Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Extreme Home Makeover: Sammy Edition :D

Några smakprov från förra året i lite osorterad ordning :)

Arbetare som demonterar gammal takbeläggning på ett hus med landsbygd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grupp människor i verkstad samlade kring bord med snacks och dryck, arbetsverktyg synliga.
Skapa konto

Gaffeltruck vid byggarbetsplats lyfter pall med dryckesburkar.
Skapa konto

Lastbil full med byggavfall parkerad bredvid en åker.
Skapa konto

Byggplats i dimmigt landskap med lastbil och gaffeltruck synliga genom nakna trägrenar.
Skapa konto

Röd Scania bärgningsbil med kran parkerad framför ett hus under molnig himmel.
Skapa konto

• Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Lite vill jag hålla med här. Min granne renoverade hela taket för 1,5 år med sådant plåttak som ser ut som takpannor. Ett normalstort tvåvåningshus utan krussiduller. Damen som äger huset har passerat pension sedan många år så ALLT lejdes bort till en större firma som gjorde hela arbetet för 140 000.

Samma sak när jag räknar på mitt eget tak. Med material (takpannor, råspont, läkt och papp samt diverse) från XL Bygg utan någon rabatt så landar det på drygt 30 000 för mitt hus men då gör jag arbetet själv och plåtarbetet är inte inräknat då jag känner plåtslagaren och gör arbetsbyten för sådant.
Med artikelns priser så går resterande 145 000 till arbetskostnader, byggställning, psykiskt lidande och plåtarbeten. Det kanske är rimligt men det är inget pris jag kan uppnå på mitt hus enligt snickaren vi använder på firman.
Bytte också hela taket cirka 150 KVM från betongpannor till plåt. Mtrl kostnaden liknande din. Inte så svårt men tidskrävande. Håller med om att priset som artikeln anger låter väldigt högt.

• Gilla
Timey
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:

Newsflash: Det är lätt att komma ner i pris om man 1) gör arbetet själv, 2) byter tjänster med plåtslagaren, 3) har en snickare "på firman". 😋

Nu var det inte mitt tak som låg som grund för ifrågasättningen i det 6 år gamla inlägget du citerade, utan grannen som lejde bort allt och ändå inte var nära artikelns "175 000-250 000 kr eller ännu mer för en villa".
Mitt tak var bara ett prisexempel på materialet för att påstå att arbetskostnaden skulle då ligga på 100 000 eller mer för ett villatak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.