Hej

På jobbet ville vi byta några strömbrytare som har blivit fula. De här rummen har inte jordade uttag. En elfirma vi kontaktade sa att de inte fick byta bara strömbrytarna. De fick bara byta allt och installera jordfelsbrytare. Kan detta stämma?

Nej det stämmer inte inget problem att byta strömbrytare. Märkligt påstående av firman närmast försök till ren bluff om det inte är något som inte framgår av din beskrivning.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om man skall utöka/förändra dragningarna i rummet så skall allt bytas mot jordat. Att bara byta brytare innebär inte det....

Byte av strömbrytare är ett typiskt underhåll. Det kräver inga övriga ombyggnader av elanläggnińgen. Det jobbet behöver ingen elfirma göra. Det får en person med kunskap göra själv.

Till och med att installera enstaka nya uttag i ett rum med ojordade uttag, kräver inte att man gör om allt i rummet.

Välj en annan elfirma, antingen har de totalt noll koll på vad som gäller, och sådana vill man inte anlita, de kan vara lika usla på kunskap i största allmänhet. Eller så var det ett rent bluff försök, och sådana vill man inte heller anlita.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det kan finnas en poäng i elfiirmans åsikt.
Nuvarande elanläggning kanske inte uppfyller kraven på isolerad miljö längre. Är det gamla ombyggda lägenheter som har fått väggar bedrivna, jordat datakablage indraget , gołven utbytta till klinker m.m. Då krävs redan idag jordade uttag.
Förr skulle kontorsrum alltid ha jordade uttag eftersom man hade ett flertal nätanslutna klass 1 kontorsmaskiner på samma skrivbord t.ex. elektrisk skrivmaskin , elektrisk räknemaskin. ( Nu är jag antik). Även idag skall många stationära datorer anslutas till jordat vägguttag ( något som det fuskas med i stor omfattning i hemmen).

Redigerat:
En poäng kan finnas men det har knappast med frågan om man kan göra ett byte av brytare som TS ställde att göra.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för alla svar. Om det skulle vara krav på jordade uttag så borde de nämna det och inte bara vägra byta strömbrytare. Är det ok att vår vaktmästare, men nödvändig kännedom, byter strömbrytarna?

Det är OK om han gör det hemma hos sig. Men jag har för mig att det inte gäller på arbetsplatser. Men jag har en rätt "dimmig" uppfattning där. Kan vara fel. Det är möjligt att det inte handlar om elinstallationsregler då, utan arbetsmiljöregler.

Om vi antar att han gör det på begäran av chefen, och han får en stöt och dör. Då skulle jag tro att chefen kan ligga rätt illa till.

tommib
Jag hittar inget i ELSÄK-FS som förbjuder det men håller med hempularen om att det kan vara andra regler som är tillämpliga. Rent allmänt finns det skrivet i AMA-EL (tror jag, eller om det är SS 4vaddennuheter) att man kan förutsätta att det i offentliga miljöer är yrkesmän som kopplar och därför kan tillåta sig t.ex. flerfasgrupper och överkoppling på apparater på ett sätt som man avråder från hos privatpersoner. Om det finns något lagstöd bakom vet jag inte.

Jonas Birgerson skrev:
Hej

På jobbet ville vi byta några strömbrytare som har blivit fula. De här rummen har inte jordade uttag. En elfirma vi kontaktade sa att de inte fick byta bara strömbrytarna. De fick bara byta allt och installera jordfelsbrytare. Kan detta stämma?
Nä.

Vilken status har elanläggnińgen för övrigt??
Ojordade uttag kan tyda på en äldre anläggning med kulo eller eller infällda kaböar i plåtrör som i båda fall är isolerade med gummiisolering. Den isoleringen är idag så pass sönder torkad att ingen kan ta ansvar vad händer när man rör på trådarna. Efter ett jobb kan mantlar eller rö4 bli spänningssatta. Det skapar både brandrisk och personfara. Jordfelsbrytare är minimum skyddsåtgärd i en sådan anläggning. Det optimala är utbyte av ledningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.