Får se hur aktivt jag orkar hålla igång detta men kul att dokumentera på något slags samlat vis.

Vi har alltså en tomt som sluttar mycket och vi tröttnade på att parkera långt ifrån huset, både i höjd- och markled om man kan säga så. Vi har dessutom ingen vettig plan trädgårdsyta.

Efter mycket om och men, anlitande av arkitekt osv så är vi nu igång och räknar med att vara färdiga i oktober.
 
  • Gilla
Trymmel
  • Laddar…
Ett par före-bilder:

Bakgård före renovering med uteplats, stolar, bord och stängd parasoll omgiven av träd och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Volvo grävmaskin framför vit villa och garage i soligt bostadsområde med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Ritningar:

Detaljerad ritning av en byggtomt med höjdkurvor, vägar och planerade byggnadsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Architectural sections of a house showing elevation details and measurements
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av en villa från olika vinklar, inklusive sektion och fasader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektoniska ritningar av en garageplan, ett hobbyrum och en sektion A-A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivning garage:

Gula grävmaskinen river byggnad, takpannor på marken, grönt gräs, trädgård, soligt väder, bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete på ett garage med en grävmaskin och rivna delar av byggnaden synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Träd kapade och slänten där garaget / stugan ska vara röjd på löst bös, blev en fin liten utkiksplats att ta kaffet vid:

Gul grävmaskin röjer slänt för bygge nära ett staket, med stenar och utsiktspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utkiksplats med bord och stolar på en röjd slänt, träd i bakgrunden, grävmaskin till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 5 till
  • Laddar…
ser spännande ut.

//Mathias
 
Mathias12 skrev:
ser spännande ut.

//Mathias
Det är oerhört spännande... :)
 
Just nu slåss vi med dilemmat ifall vi ska byta till bergvärme för både villan och kommande garage + gäststuga eller köra vidare med våra (väldigt nya) luftvärmepumpar + elradiatorer och installera motsv i garage och gäststuga.

Vi har fått ett uppskattat totalpris på byte till BVP som är väldigt bra (ca 185kkr) men det är ändå svårt att öka på projektbudgeten i det här skedet.

Vidare så är vi inte helt säkra på de kommande stödmurarna. Billigast verkar det bli med skalblock + putsad yta, och det ser väl egentligen rätt tidsenligt ut för bostaden (som är byggt 38/39). Synd att det är dyrt att klä med oregelbunden skiffer...
 
Ser ut att bli ett gediget garage. :)

Ja, räkna ordentligt på det där med bergvärme kontra att köra vidare med värmepumpar och radiatorer. Du kan köpa väldigt mycket el för 185 kkr.

Har du lust att dela med dig av priset på rivningen, om du nu tog in det jobbet på separat offert?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ser ut att bli ett gediget garage. :)

Ja, räkna ordentligt på det där med bergvärme kontra att köra vidare med värmepumpar och radiatorer. Du kan köpa väldigt mycket el för 185 kkr.

Har du lust att dela med dig av priset på rivningen, om du nu tog in det jobbet på separat offert?
Jo, och blir väl typ 3m i takhöjd i garaget, det ser jag fram emot. Helt och hållet en positiv bieffekt av hur högt upp vi kunde placera garaget och att yttertaket ska agera både platta och terrass framför hus och gäststuga.

Ja, jag har räknat på det. Cirka 7,5 år tills man tjänat igen kostnaden. 185kkr är inte jättemycket när man köper el för ca 50kkr per år. Men 185kkr är ändå mycket i projektbudget.

Tog inget separat. Rent betalningsmässigt är projektet uppdelat i moment och där betalar vi ca 30kkr för rivning (inkl bortforsling etc) av garaget, men du kan nog inte jämföra det med en separat offert utan det är bara en del av ett projektupplägg här.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Det är ju inte samma sak privat som på jobb, men min förre chef inom allmännyttan sade att alltid att om det var rak pay-off på under tio år ska man göra det...
Riktigt spännande projekt detta!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det är ju få investeringar där man har en definitivt ROI på under 10 år. Och väljer man att ta de sparade pengarna och spara regelbundet i fonder eller motsvarande så blir ju kalkylen ännu bättre. Dessutom är det ju smidigt att borra medan tomten ändå är i kaos. Nåväl, det var BV det. Spännande projekt, ser fram emot att följa det.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Skall helt klart bli intressant att följa!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag frågade om bergvärmen för det var en VVS-konsult som sa till mig att det bara lönar sig på hus med hög energiförbrukning, men det verkar ju ni ha. Han fick räkna på det åt mina föräldrar och kom fram till att det var bättre för dem att installera en elpanna (dock två personer i hushållet och hade varken uppvärmt garage eller gäststuga).
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag frågade om bergvärmen för det var en VVS-konsult som sa till mig att det bara lönar sig på hus med hög energiförbrukning, men det verkar ju ni ha. Han fick räkna på det åt mina föräldrar och kom fram till att det var bättre för dem att installera en elpanna (dock två personer i hushållet och hade varken uppvärmt garage eller gäststuga).
Och Skåne kanske? 30-talshus direkt i havsblåsten i Göteborg kräver en del energi... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.