Microkatten
Hög tid att börja ta slipandet på allvar, speciellt nu när jag blivit med hyvlar. Gav idag två nya hyvelstål en slutfinish och skärpte den japanska kockkniven. Sist men inte minst var det hög tid att fixa till den ganska misshandlade eggen på favoritstämjärnet:

Svart handhyvel med trähandtag på en bänk vid sidan av en gul vattensten för slipning av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter slipningen med tre olika vattenstenar behövde man bara knacka på järnet för att ta av lite ändträ istället för att banka med klubban...
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
S
Ibland går det dåligt.
Skulle montera 8 st glaskassetter med kranbil men det blev bara 6 st för 230 kg glas ramlade i backen.

Sprucken glaskassett på marken bredvid kranbil och byggmaterial, olycka vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick bättre med de andra.

Stor glaskassett monterad i tegelvägg vid byggprojekt, synliga emballagematerial inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Wish me luck! Vi får se om större träbitar kan bli mindre, med lite precision, innan solen går ner...
Bordssåg i verkstad med uppspänd mätdon och inställningsverktyg redo för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Solen gick tydligen ner 21.06 i katrineholm som väl ligger i södermanland. Nå? :p
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Sinus@ Lider med dig. Är aldrig roligt att knäcka glas.

Nu var det inte det jag skulle skriva om. Har i dag varit och eftermonterat hellånga brytskydd på en port. Som förberedelse till detta, för att slippa olika varianter av frihandsfräsning funderade jag ut en fräsjigg för ändamålet.

Den skall glida lätt. Ha rätt vinklar. Vara tillräckligt flexibel för att inte haka upp sig på fnas där beslag suttit och kunna svälja även sparkplåtar. Helst fräsa hela falsen i ett moment utan urslag eller ojämnheter. Allt detta utan att jag behöver hänga av dörren.

Det här kom jag på.

Egenbyggd träjigg för fräsning med en lutande anhållssida uppsatt på en träbit, i en verkstadsomgivning med verktyg och arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhålls-sidan är vinklad i 4 grader då det brukar var den vanligaste vinkeln. Ytan som fräsen sitter på är sågad till 90 grader i förhållande till anhållet. Listen som jiggen sitter på är bara en testbit för att se om det fungerade.

Baksidan av jiggen ser ut så här.

Hemmagjord träjigg med vinklat anhåll och fjädermekanism, hållen av en hand, vid en verktygsbänk med spån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett mothåll gör fräsningen väldigt mycket stadigare. Det perfekta mothåller är förstås en fjädrande rulle mitt emot själva stålet..
För att en fjäder i plywood skall fungera kan den inte vara rak. En rak fjäder som flexar vill flytta centrum på fästena. Om fjädern ser ut som en pilbåge. Då kan den röra sig utan att det drar och trycker i axlarna. Om fjädern är rak så blir den stum om axlarna sitter fast... och det vill man ju att de skall göra.

Dagens fältstudie visar att det fungerade :).

Den uppmärksamme känner säkert igen rullen jag använde. Den som kan säga från vilken sågtillverkare delen kommer, och var den sitter på sågen. Vinner ingenting. Bara Äran :D

Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda och 9 till
  • Laddar…
Hummm som vanligt blev det fler plank tillverkade i kväll
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Solen gick tydligen ner 21.06 i katrineholm som väl ligger i södermanland. Nå? :p
Han precis inte.
Borden ligger nu inom någon tiondels mm men knivarna är hackigt slöa och suva-skydd måste monteras. Men några spånor fick vi till, jag och Morten :p
Hyvelbänk med träspån och justerade bordsytor, omonterat suva-skydd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Använt pickadollen till innertak. Fungerade kalas efter råd härifrån :)

Pickadoll verktyg monterat på teleskoprör används för att fästa innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvättade de slutkörda vinterdäcken som jag drog dubbarna ur i går och förde dem på balansering...... sedan blir de sommardäck.
Mina gamla sommardäck som förresten också är gamla vinterdäck är helt kaputt....... och det är knappt om pengar.
 
Vit bil framför stort garage med blå dörrar, däckbyte utförs utomhus, rödfärgad byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sommardäck på sista bilen av tre.
250kvm garage men ändå får jag byta däck utomhus...
Det måste röjas innan hösten!
 
nanowire skrev:
Han precis inte.
Borden ligger nu inom någon tiondels mm men knivarna är hackigt slöa och suva-skydd måste monteras. Men några spånor fick vi till, jag och Morten :p
[bild]
Och i god tid innan soluppgången är SUVA och nyslipade knivar på plats. Postade dem ca 0,15 mm över utmatningsbordet, är det för mycket måntro?
Knivar monterade och inställda på hyvelbänk, redo för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är i överkant. 0,02 mm över utmatningsbord är lagom. Mät och justera inte bara på sidorna, utan även i mitten av kuttern.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Ja, det är i överkant. 0,02 mm över utmatningsbord är lagom. Mät och justera inte bara på sidorna, utan även i mitten av kuttern.
Ahh, så lite. Då flyttar den inte en träbit-tricket på ett reproducerbart sätt men det spelar väl mindre roll. Ska sänka lite ikväll.
 
Hur mäter ni så små differenser på ett bra sätt?

Är det den där hyveln som man inte behöver lyfta borden för att ställa om mellan rikt/plan? Det är funktionen som jag inte visste att jag ville ha när jag köpte min hyvel... ;)
 
badtastex skrev:
Hur mäter ni så små differenser på ett bra sätt?

Är det den där hyveln som man inte behöver lyfta borden för att ställa om mellan rikt/plan? Det är funktionen som jag inte visste att jag ville ha när jag köpte min hyvel... ;)
Jag kan inte påstå att jag kan mäta med så små differenser som hundradelar även om mätklockorna klarar det (och minsta bladmåttet 0,05). Borden i sig själva är hyvlade och har ca 0,1 mm mellan dal och topp. Sen tillkommer kanske 0,05-0,1 mm skevhet i bordet, slitage på det. Men om jag ligger på 0,15-ish över nu så ska det nog gå fint att minska till 0,05-ish.

Och nej tyvärr, den måste ställas om enligt vad jag läst. Men ska nog testa att bygga en stos för planhyvling som kan monteras utan att fälla upp utmatningsbordet. Min gamla HM0 hyvel har jag kvar(tyvärr trasig för ögonblicket, imploderad inmatningsvals), den ställde jag inte om mellan rikt/plan men det krävde lite nogranhet med att dammsuga rent efter några bitar. Har reservdelar men har ännu inte bestämt om jag ska sälja eller behålla på på landet när den lagats? Ack, dessa svåra val!🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.