Halloj, kommer i samband med stambytet behöva isolera om dom nya KV, VV och Värmestammarna inomhus. Dessa kommer gå genom uppvärmda ytor i källare/souterräng.
Dom nya stammarna kommer vara 22 och 28 mm koppar, Vilken isoleringstjocklek skall man sikta på? Vill ju att det skall se någorlunda snyggt ut och inte vara allt för skrymmande heller.
Räcker 20 mm? Det rör sig om pannrum och tvättstuga, sen får det bli nakna rör i dom "riktiga" boytorna.
Har kollat på rinkaby och dom erbjuder väl 2 sorter, Armalok som är av isolerskum och Isover som är mineralull. Armalok'en har något plastplåt över vilket gör det lite trevligare att titta på än Isovern som man dessutom skall spola med spoltråd.
Antar att Armaflex AF inte är för dessa ändamål utan för köldbärare etc.?
Är Armaflex HT eller alternativ? Lite dyrare men verkar kunna gå att få till det rätt snyggt, då den är flexibel och man har 45 gradfers böjar.
Är isolerskum och mineralull likvärdiga?
Fråga nummer 2 är väl om det ens är lönt att satsa på teknisk isolering i mitt fall, när det rör sig om relativt sett kort sträcka i uppvärmda utrymmen. Vilken omfattning är praxis att man isolerar?
Dom nya stammarna kommer vara 22 och 28 mm koppar, Vilken isoleringstjocklek skall man sikta på? Vill ju att det skall se någorlunda snyggt ut och inte vara allt för skrymmande heller.
Räcker 20 mm? Det rör sig om pannrum och tvättstuga, sen får det bli nakna rör i dom "riktiga" boytorna.
Har kollat på rinkaby och dom erbjuder väl 2 sorter, Armalok som är av isolerskum och Isover som är mineralull. Armalok'en har något plastplåt över vilket gör det lite trevligare att titta på än Isovern som man dessutom skall spola med spoltråd.
Antar att Armaflex AF inte är för dessa ändamål utan för köldbärare etc.?
Är Armaflex HT eller alternativ? Lite dyrare men verkar kunna gå att få till det rätt snyggt, då den är flexibel och man har 45 gradfers böjar.
Är isolerskum och mineralull likvärdiga?
Fråga nummer 2 är väl om det ens är lönt att satsa på teknisk isolering i mitt fall, när det rör sig om relativt sett kort sträcka i uppvärmda utrymmen. Vilken omfattning är praxis att man isolerar?
Hur mycket utrymme har du till att börja med? När jag isolerar värmepupmpar lägger jag så tjockt det går. Oftast får man bara plats med 30mm.
20mm är nog lite klent, men på KV kan du nog köra 20mm med tanke på att det är för kondensen du isolerar dom.
Glöm inte att tejpa alla skarvar på KV.
Isovern är väl glasull? Tror inte dom gör mineralull på VVS isolering. Kan ha fel dock.
Du lägger vanligtvis plastplåt på vanlig vvs-isolering, finns i Vit, grå och svart färg.
Men det kan bli svårt att få tag på som vanlig privatperson. Och isf får du nog köpa en hel rulle, som är 35m2, vilket är lite mycket kanske.
Armaflexen är som du säger, till för kylrör osv.
HT kan du lägga utan problem. 19mm bör räcka för ändamålet. Ju tjockare desto bättre dock.
Tänk på att du måste ha speciellt HT Lim för att limma den skålen. Ha en vass kniv när skär den.
Den är lite mer "gummiaktig" jämfört med den vanliga armaflexen.
Är inte så pass tekniskt insatt i själva materialen, men jag skulle säga att jämför du med samma tjocklek på armaflexen som med mineral/glasullen, så är armaflexen bra mycket bättre.
Hur lång sträcka pratar vi om? KV bör du isolera mot kondens iallfall är min rekommendation. VV gör man väl som man vill, man den hade jag isolerat också när man ändå håller på.
20mm är nog lite klent, men på KV kan du nog köra 20mm med tanke på att det är för kondensen du isolerar dom.
Glöm inte att tejpa alla skarvar på KV.
Isovern är väl glasull? Tror inte dom gör mineralull på VVS isolering. Kan ha fel dock.
Du lägger vanligtvis plastplåt på vanlig vvs-isolering, finns i Vit, grå och svart färg.
Men det kan bli svårt att få tag på som vanlig privatperson. Och isf får du nog köpa en hel rulle, som är 35m2, vilket är lite mycket kanske.
Armaflexen är som du säger, till för kylrör osv.
HT kan du lägga utan problem. 19mm bör räcka för ändamålet. Ju tjockare desto bättre dock.
Tänk på att du måste ha speciellt HT Lim för att limma den skålen. Ha en vass kniv när skär den.
Den är lite mer "gummiaktig" jämfört med den vanliga armaflexen.
Är inte så pass tekniskt insatt i själva materialen, men jag skulle säga att jämför du med samma tjocklek på armaflexen som med mineral/glasullen, så är armaflexen bra mycket bättre.
Hur lång sträcka pratar vi om? KV bör du isolera mot kondens iallfall är min rekommendation. VV gör man väl som man vill, man den hade jag isolerat också när man ändå håller på.
Tack för svar!
Du har nog rätt gällande Isovern, jag som inte läst så noga i materialspecen. Tråkiga med Isovern är väl avsaknaden av prefabböjar, där leder ju Paroc men det är stenull? Kanske kan kombinera isover på raksträckor och paroc i böjarna. Stenullen har stående fibrer medan glasullen har liggande läste jag någonstans, varvid glasullen var lite bättre. (har inga belägg för detta)
Utrymme finns väl egentligen gott om då jag inte dragit stammarna ännu, så där kan ju anpassa mig, men ska man följa normen att ha 50mm mellan ytskikt isolering och vägg/tak/andra rör så bygger det ganska mycket, vilket jag vill försöka undvika. Skall man isolera ett 28mm enligt norm med 40mm så blir det ju underkant tak==>underkant isolering 50+40+28+40 = 158mm.
och skall jag ha 4 rör i taket blir mattan= 50+40+28+40+50+40+28+40+50+40+22+40+50+40+22+40 = 620mm x 158mm
Inom pannrum och tvättstuga där jag tänkte isolera rör det sig om 14 meter per rör KV, VV, framledning värme, retur värme.
Jag har ett AB så jag kan nog öppna ett konto hos Bevego utan kredit och handla på kort, så materialet går nog att lösa.
Du har nog rätt gällande Isovern, jag som inte läst så noga i materialspecen. Tråkiga med Isovern är väl avsaknaden av prefabböjar, där leder ju Paroc men det är stenull? Kanske kan kombinera isover på raksträckor och paroc i böjarna. Stenullen har stående fibrer medan glasullen har liggande läste jag någonstans, varvid glasullen var lite bättre. (har inga belägg för detta)
Utrymme finns väl egentligen gott om då jag inte dragit stammarna ännu, så där kan ju anpassa mig, men ska man följa normen att ha 50mm mellan ytskikt isolering och vägg/tak/andra rör så bygger det ganska mycket, vilket jag vill försöka undvika. Skall man isolera ett 28mm enligt norm med 40mm så blir det ju underkant tak==>underkant isolering 50+40+28+40 = 158mm.
och skall jag ha 4 rör i taket blir mattan= 50+40+28+40+50+40+28+40+50+40+22+40+50+40+22+40 = 620mm x 158mm
Inom pannrum och tvättstuga där jag tänkte isolera rör det sig om 14 meter per rör KV, VV, framledning värme, retur värme.
Jag har ett AB så jag kan nog öppna ett konto hos Bevego utan kredit och handla på kort, så materialet går nog att lösa.
Redigerat:
@krilleman_215 minnns du om din isolerare bara gerade isover rörskålarna eller om denna skar ut tårtbitar i böjarna? För att kunna montera på prefab plastplåtsböjar.
Vore ju kanon om det räcker med att gera, så trycker man ihop skarpa hörnet lte vid montering av plastplåtsböjen.
I mitt fall rör det sig om CU22-28 med 45 respektive 90 graders presskopplingar.
Vore ju kanon om det räcker med att gera, så trycker man ihop skarpa hörnet lte vid montering av plastplåtsböjen.
I mitt fall rör det sig om CU22-28 med 45 respektive 90 graders presskopplingar.
Sådar, då har jag beställt
- 48 meter ClimPipe 22x30
- 48 meter ClimPipe 28x30
- 35 meter plastplåt
- 15 prefabböjar 22mm, 30 prefabböjar 28mm
- Massa plastplåtsböjar, böjar, nitar, tejp etc.
Landade på styvt 9000kr för rubbet, prefabböjarna var ganska dyra men det lär kapa arbetstiden ganska mycket för en glad amatör.. Jag gjorde hela inköpet från 2 olika tyska nätshoppar.
På EV-butiken skulle bara motsvarnde mängd rörskålar kosta 16.000 + plastplåt, böjar etc.
Jaja, får väl hoppas att det är OK payoff tid på den här investeringen
- 48 meter ClimPipe 22x30
- 48 meter ClimPipe 28x30
- 35 meter plastplåt
- 15 prefabböjar 22mm, 30 prefabböjar 28mm
- Massa plastplåtsböjar, böjar, nitar, tejp etc.
Landade på styvt 9000kr för rubbet, prefabböjarna var ganska dyra men det lär kapa arbetstiden ganska mycket för en glad amatör.. Jag gjorde hela inköpet från 2 olika tyska nätshoppar.
På EV-butiken skulle bara motsvarnde mängd rörskålar kosta 16.000 + plastplåt, böjar etc.
Jaja, får väl hoppas att det är OK payoff tid på den här investeringen
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Det är ju även lättare att ha en kamrat som pysslar med detta varje dag...
Isover ger ingen extra installationsanvisning heller med vinklarna...
http://www.isover-teknisk-isolering...s/documents/arbetsanvisning_climpipe_alu2.pdf
Isover ger ingen extra installationsanvisning heller med vinklarna...
http://www.isover-teknisk-isolering...s/documents/arbetsanvisning_climpipe_alu2.pdf
Det förstås Har dammsugit internet på anvisningar, från Paroc och Rockwool också utan framgång.
I mitt fall så undrar jag om jag ens kommer räkna hem investeringen på bara materialet, att betala ytterligare 8000? för att låta någon göra jobbet hade nog gjort att jag aldrig räknat hem det. Rören går ju genom uppvärmda ytor, så spillvärmen hade ju egentligen inte varit förluster heller..
I mitt fall så undrar jag om jag ens kommer räkna hem investeringen på bara materialet, att betala ytterligare 8000? för att låta någon göra jobbet hade nog gjort att jag aldrig räknat hem det. Rören går ju genom uppvärmda ytor, så spillvärmen hade ju egentligen inte varit förluster heller..
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Man kanske inte alltid räknar hem materialkostnaden i alla lägen.
Kallvatten är ju bra att kondensisolera, hetvatten är ju bra att isolera mot brännskador osv.
Det finns ju även en estetisk syn på det hela. Det ska vara snyggt.
En bra isolerad anläggning ger mervärde bortom det ekonomiska enligt mig!
Kartongen på isover ger lite hjälp med vinklarna (ner till vänster):
Kallvatten är ju bra att kondensisolera, hetvatten är ju bra att isolera mot brännskador osv.
Det finns ju även en estetisk syn på det hela. Det ska vara snyggt.
En bra isolerad anläggning ger mervärde bortom det ekonomiska enligt mig!
Kartongen på isover ger lite hjälp med vinklarna (ner till vänster):
Redigerat:
Jag brukar alltid köra för hand. Kör aldrig efter nån mall. Men jag jobbar ju med det dagligen. Så då är det ju bra mycket lättare.K KjellTimell skrev:
Limmar du eller stiftar du plastplåten?
Glöm inte och tejpa KV.
Bifogar två bilder på ett par jobb jag gjort.
Det är väldigt ofta det ser ut så när man kommer ut till kunden och ska isolera.
Men man får se det som en utmaning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde ha isolerat klart vid det här laget men jag postar lite inspiration ändå.
Böjar behöver man ingen mall för utan det skär man på frihand.