Fick hem ett nytt kort igår från SEB med blipp-funktion. Tyckte mobilen har haft konstiga ljud från sig hela dagen och tänkte först det var någon uppdatering som lagt in något konstigt i mobilen. Kom dock efter ett tag på på att det var mitt nya kort som var boven. Har ett plånboksfodral och då hamnar ju alltid korten bakom själva mobilen när man öppnar den och surfar/skriver. Så nu ger sig min mobil ifrån sig ett blipp ljud titt som tätt. Otroligt irriterande! Har ni varit med om något liknande? Hur har ni löst det:)? Det går alltid att låta korten ligga åt en sida när man öppnar den och skriver. Men man vill ju kunna använda bägge händerna smidigt.

Stäng av NFC på telefonen?

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Telefonen försöker läsa av kortet hela tiden men misslyckas och varnar för det. En kompis hade samma fel på sin hon fick precis som fg. Skribent säger stänga av NFC

Byt till ett säkrare kort, som varken din telefon eller obehöriga kan läsa av. Att ha kort, som med lätthet kan avläsas på distans är ju som att han ett plakat på ryggen, med alla ens kort uppgifter på. Alternativt kan man ju trycka upp uppgifterna på små lappar, som man kan sprida runt eller annonsera ut uppgifterna i någon lämplig rikstidning. Om du ändå vill han funktionen på kortet, föreslår jag att du kräver att banken skriftligt garanterar att alla eventuella orätta uttag, rättas till omedelbart d.v.s på sekunden efter anmälan.
Själv skulle jag byta bank om de propsar på att funktionen ska finnas på kortet och de inte vill skriva någon skriftlig garanti.

C
Tror tyvärr att det är så gott som omöjligt att välja bort kontaktlösa bankkort nuförtiden. Det som irriterar mig mest är att man numera måste plocka upp busskortet från plånboken. Läsningen funkar inte när det är flera kort i närheten.

Mikael_L
HasseTeknik skrev:
Själv skulle jag byta bank om de propsar på att funktionen ska finnas på kortet och de inte vill skriva någon skriftlig garanti.
Du blir kanske helt utan bankkort i nära framtid ... :rolleyes:

richardtenggren
Borde gå att koppla bort NFC-slingan med ett välriktat hål också.

Kanske täcka den med aluminiumtejp?

Mikael_L : kontanter, Swish eller faktura får väl räcka då. Kort typ ICA för matinköp, går att få "utan radio" och dessutom är den typen mindre "farlig" eftersom det inte finns så mycket pengar på ett sådant konto. Bankkort eller kreditkort, där det normalt kan finnas möjligheter till 10-tusentals kronor och det kan ta veckor eller månader att få tillbaka pengarna ( om du någonsin får det) gör betydligt större skada. Tänk dig en småföretagare med 5 anställda och 1 MSEK i kreditutrymme. Kan ju t.o.m vara risk för konkurs om återbetalning dröjer.

J
Eller skaffa Samsung Pay. Har kört det i en vecka nu. Otroligt smidigt, och fungerar i alla typer av terminaler. Man ersätter sina kort helt och hållet med mobilen. Scannar in korten i mobilen, och sedan aktiveras bara NFC eller magnetremsefejkning med ett fingeravtryck på mobilen när man ska handla. Jag lämnar plånboken hemma numera.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Mikael_L : kontanter, Swish eller faktura får väl räcka då. Kort typ ICA för matinköp, går att få "utan radio" och dessutom är den typen mindre "farlig" eftersom det inte finns så mycket pengar på ett sådant konto. Bankkort eller kreditkort, där det normalt kan finnas möjligheter till 10-tusentals kronor och det kan ta veckor eller månader att få tillbaka pengarna ( om du någonsin får det) gör betydligt större skada. Tänk dig en småföretagare med 5 anställda och 1 MSEK i kreditutrymme. Kan ju t.o.m vara risk för konkurs om återbetalning dröjer.
Varför nämner du kreditkort i detta sammanhang? Du betalar inte för reklamerade köp.

Nej, men det kan ju ta tid innan det upptäcks och framför allt åtgärdas. Att vara utan kredit en vecka eller två kan vara förödande.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med useless och det gäller ju även kreditkort eller användande av "chechkredit/övertrasseringsmöjlighet", därav min skrivning.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.