7 003 läst · 14 svar
7k läst
14 svar
Blipp-kort stör mobilen?
Fick hem ett nytt kort igår från SEB med blipp-funktion. Tyckte mobilen har haft konstiga ljud från sig hela dagen och tänkte först det var någon uppdatering som lagt in något konstigt i mobilen. Kom dock efter ett tag på på att det var mitt nya kort som var boven. Har ett plånboksfodral och då hamnar ju alltid korten bakom själva mobilen när man öppnar den och surfar/skriver. Så nu ger sig min mobil ifrån sig ett blipp ljud titt som tätt. Otroligt irriterande! Har ni varit med om något liknande? Hur har ni löst det? Det går alltid att låta korten ligga åt en sida när man öppnar den och skriver. Men man vill ju kunna använda bägge händerna smidigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 087 inlägg
Stäng av NFC på telefonen?
Byt till ett säkrare kort, som varken din telefon eller obehöriga kan läsa av. Att ha kort, som med lätthet kan avläsas på distans är ju som att han ett plakat på ryggen, med alla ens kort uppgifter på. Alternativt kan man ju trycka upp uppgifterna på små lappar, som man kan sprida runt eller annonsera ut uppgifterna i någon lämplig rikstidning. Om du ändå vill han funktionen på kortet, föreslår jag att du kräver att banken skriftligt garanterar att alla eventuella orätta uttag, rättas till omedelbart d.v.s på sekunden efter anmälan.
Själv skulle jag byta bank om de propsar på att funktionen ska finnas på kortet och de inte vill skriva någon skriftlig garanti.
Själv skulle jag byta bank om de propsar på att funktionen ska finnas på kortet och de inte vill skriva någon skriftlig garanti.
Tror tyvärr att det är så gott som omöjligt att välja bort kontaktlösa bankkort nuförtiden. Det som irriterar mig mest är att man numera måste plocka upp busskortet från plånboken. Läsningen funkar inte när det är flera kort i närheten.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag har beställt några kortfodral som skärmar av kortet, mest för att företagskortet stör ut mitt privata kort så det inte fungerade att blippa på Ica.
Jag beställde på ebay, men det finns ju hur många varianter som helst:
https://www.amazon.com/BLOCKIT-Protector-RFID-Protectors-Recommended/dp/B00QXZLER4
Jag beställde på ebay, men det finns ju hur många varianter som helst:
https://www.amazon.com/BLOCKIT-Protector-RFID-Protectors-Recommended/dp/B00QXZLER4
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 087 inlägg
Borde gå att koppla bort NFC-slingan med ett välriktat hål också.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Mikael_L : kontanter, Swish eller faktura får väl räcka då. Kort typ ICA för matinköp, går att få "utan radio" och dessutom är den typen mindre "farlig" eftersom det inte finns så mycket pengar på ett sådant konto. Bankkort eller kreditkort, där det normalt kan finnas möjligheter till 10-tusentals kronor och det kan ta veckor eller månader att få tillbaka pengarna ( om du någonsin får det) gör betydligt större skada. Tänk dig en småföretagare med 5 anställda och 1 MSEK i kreditutrymme. Kan ju t.o.m vara risk för konkurs om återbetalning dröjer.
Man kan ju alltid skaffa en korthållare i metall...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimma-ditt-nya-bankkort
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimma-ditt-nya-bankkort
Eller skaffa Samsung Pay. Har kört det i en vecka nu. Otroligt smidigt, och fungerar i alla typer av terminaler. Man ersätter sina kort helt och hållet med mobilen. Scannar in korten i mobilen, och sedan aktiveras bara NFC eller magnetremsefejkning med ett fingeravtryck på mobilen när man ska handla. Jag lämnar plånboken hemma numera.
Varför nämner du kreditkort i detta sammanhang? Du betalar inte för reklamerade köp.HasseTeknik skrev:Mikael_L : kontanter, Swish eller faktura får väl räcka då. Kort typ ICA för matinköp, går att få "utan radio" och dessutom är den typen mindre "farlig" eftersom det inte finns så mycket pengar på ett sådant konto. Bankkort eller kreditkort, där det normalt kan finnas möjligheter till 10-tusentals kronor och det kan ta veckor eller månader att få tillbaka pengarna ( om du någonsin får det) gör betydligt större skada. Tänk dig en småföretagare med 5 anställda och 1 MSEK i kreditutrymme. Kan ju t.o.m vara risk för konkurs om återbetalning dröjer.
Instämmer med useless och det gäller ju även kreditkort eller användande av "chechkredit/övertrasseringsmöjlighet", därav min skrivning.
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
För stort hål för att montera dörrhandtag
Fönster & Dörrar -
Köpa stor täljstensplatta
Värme allmänt -
Störande reklam byggahus i mobilen.
Övrigt husrelaterat -
Större text och tydligare navigering i mobilen
Information & Feedback