Jag har två stycken en 24l och en 50l båda gör sitt jobb men för att flyttas runt utomhus är dom fullkomligt värdelösa. Försöker jag köra dom så välter dom hela tiden och att bära runt dom är jobbigt.

Jag skall köpa en kompressor till för fältarbete och den skall ha axelkonfiguration som den Scheppach som Lolight tipsade om, Jula har också ett par modeller på samma tema.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ok denna är smidiga att rulla runt med? Tanken är bara 16 liter är nog på håret
Scheppach 2,5HK kompressor med 16L tank och hjul för enkel förflyttning, modell HC16.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en sån här, och den har jag både spikat ihop regelverk för och panel på en friggebod med utan att det varit några problem. Man ska ju hinna sätta dit brädorna också... http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/

Håller dock med om att de rullar dåligt ute, så det är vettigt att ha en lång luftslang så kompressorn kan stå rätt stationärt. Ta fram den på morgonen och ställa undan på kvällen är trots allt hanterbart. Man får vad man betalar för.

Redigerat:
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Du har en mindre maskin redan, har du provat den med en sk "stomspikare" ?
Min 6 liters kompressor klarar utan problem en "stomspikpistol". ( spikat både ytterpanel 75 och stomme 90 mm spik)

Nötegårdsgubben, : Är resonemanget att saker som bullrar inte spelar någon som helst roll alls, och all form av ljuddämpning är bortkastade pengar ?

Rekommendationen att droppa i 3 droppar olja gäller naturligtvis då du använder spikpistolen, inte annars.

• Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
hyggabus skrev:
Nötegårdsgubben, : Är resonemanget att saker som bullrar inte spelar någon som helst roll alls, och all form av ljuddämpning är bortkastade pengar ?
Nej, snarare att om uppgiften för kompressorn är att driva en spikpistol så tänker jag mig att man ändå bullrar och stör, och att man för egen del ändå har hörselskydd. Rent allmänt är jag annars mot saker som bullrar i onödan.

Är det inte smidigare med en oljefri kompressor eller är dom oftast mycket klenare då?

Jo, oljefri tycker jag är smidigt. Har nu uppdaterat min länk till vad jag faktiskt har...

Beträffande smidigheten tror jag att det är viktigt att få ner tyngdpunkten eller ha brett mellan hjulen. Och då är nog de liggande varianterna med ett hjul i varje kortända det enklaste sättet att lösa det om man inte ska gå ner i storlek till en helt bärbar.

Den såg smidig ut.. ska man tömma maskinen på luft om man inte använder den på typ ett halvår eller hur gör ni där

J
Lång slang är nästan ett måste om man ska arbeta över lite större ytor. När jag bytte gavelpanelen så satte jag kompressorn på marken under byggställningen och drog upp en slang till plattformen. Dels så slapp man stå med en kompressor som väsnas bredvid en och dels kunde jag spika obehindrat utan att behöva flytta rundor på kompressoråbäket.
I samband med att kompressorn köptes inhandlade jag http://www.jula.se/catalog/verktyg-...llbehor/slangar-och-vindor/slangvinda-077011/ på Jula (den var på rea just då). Den slangen var främst tänkt för att jag skulle kunna pumpa däcken på bilen utan att behöva släpa upp kompressorn från källaren, men den funkade bra till spikpistolen också.

Ska också köpa mig en ny kompressor. Min Stanley från jula som kanpt är använd funkar inte (usel kvailtet) samt min lilla skrutt meec börjar ge upp efter många års användande.

Sitter och kika på att köpa en på Bauhaus då de har 5 års garanti. Velar lite mellan dessa två:https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-fifty-ol-227-502.html?nosto=nosto-related-products https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-rollair-ce-new.html?nosto=nosto-related-products

Båda verkar smidiga att flytta på och samma kw, frågan e om man vill ha 50l tank eller 8+8? Jag ska främst ha dem till spikpistoler, stompistol samt papp.

K
O Octavianus skrev:
Ska också köpa mig en ny kompressor. Min Stanley från jula som kanpt är använd funkar inte (usel kvailtet) samt min lilla skrutt meec börjar ge upp efter många års användande.

Sitter och kika på att köpa en på Bauhaus då de har 5 års garanti. Velar lite mellan dessa två:[länk] [länk]

Båda verkar smidiga att flytta på och samma kw, frågan e om man vill ha 50l tank eller 8+8? Jag ska främst ha dem till spikpistoler, stompistol samt papp.
O Octavianus skrev:

Sitter och kika på att köpa en på Bauhaus då de har 5 års garanti. Velar lite mellan dessa två:[länk] [länk]

Köpte du kompressorn från Bauhaus? Funderar på att köpa den och tänkte höra mig för om omdöme:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.