Hej
Jag ska montera Ikeas Långudden diskho och har då köpt med Ikeas "lillviken" vattenlås. Men den har bara en "avloppsstuts" (som det heter på danska, vet inte vad det heter på svenska) - jag behöver en med två, då jag ska koppla på både tvättmaskin och diskmaskin här. Tidigare fanns vattenlåset Atlant, men den har nu utgått från Ikeas sortiment.

Frågan är då om jag kan köpa ett annat vattenlås från ett annat fabrikat (tex från Silvan eller Bauhaus)?

Eller har Ikea egna dimensioner på sina delar så att ett annat vattenlås inte kommer att passa? Hoppas att de kör på standard!

Tacksam för svar!

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Krilleman
Vilken variant på lillviken har du?

Har ingen aning om standard, men "avlopssstuts" går med största sannolikhet att översätta till direkt til avlopsstos

Den där ovala historian slutar efter 90° böjen med standard 40 mm. Sen är det vattenlåset och nån slang i udda storlek som slutar med en adapter som åter blir 40 mm, om jag minns rätt.

Krilleman
Det är finska Prevex som tillverkar detta vattenlås.

www.prevex.com

• Gilla
Fredrik.thomsson och 2 till
  • Laddar…
Appropå IKEA vs standard. Har en köksblandare därifrån( Lillviken) och vill kunna få på en sån spridare - där var det däremot inget vanligt mått - gängad insida mindre än R10 - finns det adapter ? Nån som vet ��

krilleman_215 skrev:
Vilken variant på lillviken har du?
Jag har denna för enkel diskho (inte dubbel)

Enkel avloppsrörinstallation för diskho, modell LILLVIKEN från IKEA, visas på en produktinfordringssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid pilarna är det standarddimension 40 mm. Vid kröken är det en liten hulling, så man får rycka till ganska bra för att få isär.

Rörinstallation med standarddimension 40 mm vid pilarna och en hulling vid kröken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår jag det rätt om jag sammanfattar era svar till två alternativ.

1)köpa ett helt nytt vattenlås från finska prevex. Om det är prevex som producerar för Ikea borde det va samma dimensioner på bottenventil mm så att den passar med Ikeas diskhoar?

2) byta ut den ena delen i det vattenlås jag köpt, till en med två "avloppsstos". Men verkar klurigt och meckigt att få det till att passa eftersom det är bara standardmått på ena delen av röret. Kopplingen till diskhon verkar vara Ikea-special? (Se bild)

Alltså, du ska bara koppla på en diskmaskin och en tvättmaskin men i övrigt passar allt som det ska? För det ska du väl inte behöva byta hela bottenventilen, det räcker med en y-koppling på strategiskt valt ställe. Beroende på hur det ser ut med plats under din diskho finns det ju oändligt många lösningar. Ta en bild under diskhon och en översiktsbild på hur maskinerna är placerade så är det säkert nån här som har bra idéer.

Edit:
Bottenventiler finns i massa olika storlekar så du är inte bunden till nån speciell tillverkare om du vill byta hela rasket.

Ja precis! Allt annat passar. Men saknar som sagt en extra kopplingsmöjlighet till en extra maskin..

fick intryck av att "bara för jag varit dumsnål och valt Ikeas disk så är det bara Ikeas rörvoch vattenlås som passar" men om det finns många olika så är det ju bara o testa m annat fabrikat :)

Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.