Klipparen stannar när spänningen försvinner, många billiga gör ej detta, utan bara kör och försvinner, nog tror jag klipparen hittar slingan nr spänningen återkommer, laddaren känner väl att det inte finns nån klippare i laddstationen..

Men prova, dra ut nätsladden när den klipper.
 
Hej!
Ny säsong= nytt batteri?
Plockar fram min 315 från vinterförvaring och batteriet är dött.
Maskinen har stått på laddning i laddstationen hela vintern.

Förra vintern laddade jag 2 ggr under vintervilan. Batteriet var dött när jag plockade fram den då också.

Hur ska man bete sig egentligen för att inte ta kål på batteriet?!?
Finns nåt sätt att sparka igång ett djupurladdat batteri?

Pär
 
Du ska inte ladda batteriet under vinterförvaringen. Innan du ställer in roboten för vintern, tillse att batteriet är fulladdat. Stäng sedan av huvudströmbrytaren, That's it. (framgår klart & tydligt i manualen).
 
Hej

Står det inte att den skall laddas var 3'dje månad? Jag klickade igång min klippare i förrådet i Söndags, totalt död! Ändå laddade jag den runt Jul, huvudbrytaren har varit avslagen, känns inte jättebra, så dessa batterier är känsliga mot urladdning.

På min 220Ac så satt det bly batterier, betydligt mindre känsliga.

Jag har min klippare i förrådet, där är det öl kallt..
 
  • Gilla
vdb
  • Laddar…
Från manualen:
För att säkerställa batteriets funktion och livslängd, är det
mycket viktigt att robotgräsklipparen laddas fullt innan
vinterförvaring. Ställ robotgräsklipparen i laddstationen
med öppen lucka tills dess att batteriikonen i displayen
visar att batteriet är fulladdat. Ställ därefter huvudbrytaren
i läge 0.


VIKTIG INFORMATION
Batteriet måste laddas fullt inför
vinterförvaringen. Om batteriet inte laddas
fullt, kan det ta skada och i vissa fall bli
obrukbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
vdb
  • Laddar…
Hursomhelst..
eftersom garantitiden har passerat öppnade jag klipparen och plockade ur batteriet.
Lyckades sparka igång det med en imax B-6 laddare. Först i NiMh läge i 20 min för att få upp spänningen tillräckligt för att kunna ladda i Li-Ion läge. 10 min på 0,1A i Ni-Mh läge, sen 45 min i Li-Ion 0,2A 45 min. Nu tar den emot laddning i laddstationen igen.
Får väl se hur det håller när klippsäsongen drar igång...
Pär
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Om jag inte ska använda en apparat på länge brukar jag plock ur batteriet. Om man inte vet hur det är kopplat i apparaten finns risk att den tjuvdrar lite och det kan räcka för att batteriet ska tömmas om det får stå tillräckligt länge.
 
Brukar ladda vart 3'dje månad, men ändå totalt dött! Så var det aldrig med 220'n som hade bly Acc...
 
quick skrev:
Nä det är inget som jag kan tänka mig ska ha någon inverkan. Men det har hänt tidigare att klippare och laddstation inte varit parade ifrån fabrik.
Nu helt plötsligt när jag kollade felmeddelandelistan så står det "ingen slingsignal" igen 3gånger nu i eftermiddag. Har ju gått felfritt sen i helgen när jag genererade ny slingsignal. Men klipparn går ändå och verkar reagera i alla fall på Begr slingan.
Ska jag köra en ny signal igen?
Om jag mäter motståndet i slingan. Får jag ut nåt vettigt av det?
Hur många ohm /m ska det vara?
 
Men lampan i stationen blinkar inte?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Brukar ladda vart 3'dje månad, men ändå totalt dött! Så var det aldrig med 220'n som hade bly Acc...
Låter som något är knas tyvärr. Jag har aldrig laddat min 310 under vinterförvaringen och den här varit lika fullladdad som när jag stängde av den.
 
jordraketen skrev:
Nu helt plötsligt när jag kollade felmeddelandelistan så står det "ingen slingsignal" igen 3gånger nu i eftermiddag. Har ju gått felfritt sen i helgen när jag genererade ny slingsignal. Men klipparn går ändå och verkar reagera i alla fall på Begr slingan.
Ska jag köra en ny signal igen?
Om jag mäter motståndet i slingan. Får jag ut nåt vettigt av det?
Hur många ohm /m ska det vara?
Kolla kontakterna vid laddstationen och eventuella skarvar på begränsningskablen.
 
Men hade det varit dålig förbindelse i slingan skulle väl inte lampan lysa grönt?
 
jordraketen skrev:
Men hade det varit dålig förbindelse i slingan skulle väl inte lampan lysa grönt?
Men även om det lyser grönt så kan det ju glappa till i mellan åt så signalen försvinner nån sekund.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Har du kollat strömkabeln som du kortade ner?
Kan vara glapp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.