Se bild. Hur gör man? Lägger man någon remsa? Eller fogar man? Hur gör man om glipan är för stor för latexfog?

Stor glipa mellan två gipsskivor i ett hörn där väggen inte är rak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blev ett hörn där det gick precis jämt upp så jag fick en rejäl glipa då väggen inte är helt rak.

Glipa mellan två väggskivor som mäts med ett måttband, visar behov av fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsbruk, pappremsa sen spackel. Så hade jag gjort.

Pappremsa i den sneda delen också?

• Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
Vad är gipsbruk förresten? Grovspackel?

Får man en glipa på 15mm är det betydligt lättare att ta den mitt på väggen. Bara att fylla upp med gipsbruk och sedan spackla.

Jag börjar alltid med hörnen för att få de så jag kan använda mjukfog. Sedan kan jag ta en större glipa mitt på.

Jag brukar köra latexfog (ingen remsa). Stor glipa vet jag inte hur jag hade gjort, troligtvis gipsbruk.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Men gipsbruk ger inga träffar. Gipsputs?

Jo, tack och lov är det här rummet provrummet :) Nästa gång lägger jag upp gipsningen lite annorlunda.

Jag skulle kör modellgips till en sån där glipa, men visst skulle nog gipsputs fungera.

Men nått generaltips måste det väl finnas? Varför skulle gips funka bättre än spackel i hörnet?

Webers Gypsum kanske är ett alternativ, finns bla på beijerbygg. Borde väl fungera?

Dom små skarverna du har i hörn/snedtak, skulle jag använt latexfog.

Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Men nått generaltips måste det väl finnas? Varför skulle gips funka bättre än spackel i hörnet?
vanligt spackel i stora mängder sjunker och torkar inte på bra sätt. Gips och andra liknande produkter är ganska formstabilt och med det kan man bygga "hur mycket som helst" utan att det påverkas.

• Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle även skära fas på kortskarven om jag vore dig. Så du får ett litet dike att lägga spacklet i.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.