Nu får det vara nog med allmogetramset.
Jag är intresserad av ett matbord i Corian (eller annan akrylsten).
Någon som vet någon lämplig leverantör, priser eller egna erfarenheter?
Jag misstänker att Corian inte är självbärande i större dimensioner utan att man får göra ett underrede i MDF eller liknande.
/O.
Jag är intresserad av ett matbord i Corian (eller annan akrylsten).
Någon som vet någon lämplig leverantör, priser eller egna erfarenheter?
Jag misstänker att Corian inte är självbärande i större dimensioner utan att man får göra ett underrede i MDF eller liknande.
/O.
Ett varningens tecken:
Handlopol säljer inte Corian och har helt fel information om materialet ute på sin hemsida. Många av färgerna man visar där slutade produceras för 5-6 år sedan.
Det finns mer information men kan anses vara känslig på denna sida. Är det någon som undrar mer så skicka ett PM.
/D
Handlopol säljer inte Corian och har helt fel information om materialet ute på sin hemsida. Många av färgerna man visar där slutade produceras för 5-6 år sedan.
Det finns mer information men kan anses vara känslig på denna sida. Är det någon som undrar mer så skicka ett PM.
/D
Största fördelen med corian tycker jag är att du kan limma ihop flera skivor med corianlim, putsa från grovlek 80 till ca 1500 beronde på glans och hur matt den ska vara, så vipps ingen skarv. du kan limma ihop bordskivor, gavlar, diskhoar vad som helst utan att en enda skarv syns. Hur känsligt det är beror på slipningen innan. och skulle d bli en repa. fram med slipmaskinen och tvätta av med t-röd = som nytt igen
Lyfter och fyller på i den här tråden. Har precis fått klart ett bord i Corian. Underredet i ek byggdes av möbelsnickare och skivan från erfaren Corianfirma. Riktigt nöjd. Fint med ett massivt material som går att laga och återställa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Någon som vet var man kan köpa spackel till corian ? Har lite bitar över som jag tänkt använda att förlänga mina befintliga bänskivor med ? Färgen är Glacier White
Du menar limmet man skarvar med? Något spackel finns mig veterligen inte. Hör med lokalt snickeri som jobbar med Corian, om de kan undvara en skvätt. Det säljs inte i butik till gemene lekman vad jag vet. Det är ett tvåkomponentslim i särskild patron och man måste ha Duponts egna Corianlimspruta till det...Jag har sett det säljas på ebay ibland dock.
Glacier white är samma färg som jag har på min bordsskiva, fint.
Glacier white är samma färg som jag har på min bordsskiva, fint.
Glöm för guds skull inte rengöra som en j#vel med t-sprit innan du limmar ihop 2 bitar. Annars får du en svart linje i skarven som du aldrig kan slipa bort.singemoller skrev:
Lycka till corian e kul material!
👍👍👍
Medlem
· västra götaland
· 129 inlägg
Ja, det är väl ett lim man skall ha. Kanske därför jag inte hittat det, jag har sökt på spackel... Har även jag gjort ett bord med corianskiva på ett underrede från ett iKEA-bord. Hur jämna måste kanterna vara man limmar ihop, limmet fyller väl ut lite grann ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att det här är en gammal tråd men vi har ett matsalsbord med skiva i corian från Naver Collection och är väldigt nöjda! Det är en helt annan känsla än laminat eller liknande och det är ett av våra bästa möbelinköp!
Liknande trådar
-
Hur behandlar jag teak-bord (slipa och/eller olja)?
Möbelsnickeri -
Bygga ny innervägg på befintligt laminat/klickgolv? Eller borde golvet bytas först? (Inga planer på att byta annars inom de närmsta åren.)
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga igen inomhus pool, biljardbord eller vad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Borde husnummer fästas om eller tätas?
Fasad -
Borde jag skaffa solceller?
Fritidshus