norrbottenssnickaren skrev:
Frun kommer ge mig en roundhousekick i skrevet om jag börjar montera upp rackskåp i kåken tyvärr. Så dörren är där för att dölja eländet ;)
De yttre är väl för att dölja, men vad har den inre för funktion?
 
Jag tror det blir jättebra som TS planerat. Billigt, diskret och kommer göra sitt jobb. Behövs lite ventilation kan det ju räcka borra några hål långt fram i botten samt längst bak i taket på skåpet. Men så länge det inte står någon NAS eller Wifi AP i skåpet lär det säkert klara sig bra (även om livslängden på elektroniken förlängs om man kan hålla det max 20-30 grader.
 
Nerre skrev:
Den andra bilden är hur jag hade kunnat göra. Det hade dock behövs dubbla näterkskablar vissa sträckor då för att "gå tillbaka" med nätverket för LAN-sidan och det var det jag ville slippa. Men har man inget behov av nätverk i det rum där fibern kommer in så räcker det ju med den röda kabeln där.

[bild]
Vet inte om du redan byggt ditt nät enligt förslaget.

Får jag tycka något så är det lite för komplicerad design du kommit fram till.
Dels så kan man nyttja VLAN-teknik för att ha virtuella nätverk i samma kabel, det betyder att du inte behöver gå upp och ner ur fiberrummet med två kablar utan kan ha en med två olika nätverk. Det kräver lite mer av din utrustning men de flesta switchar som är managerade (web, cli) kan detta.

Sen, beroende lite på hur mycket jobb det är hade jag försökt centralisera åtminstone nätet till en enda switch. Att ha en massa nätverksströssel utspritt i huset blir bara huvudvärk med tiden. Sen drar du därifrån kablage till de ställen där du vill ha nätverksutrustning. Förlägger du kabel dolt är det ingen stor skillnad på att dra fram 4 kablar istället för 1.
Tror lämpligt placering i ditt fall hade varit central switch i elskåpet med routern där också. Kablar ner till ditt "serverrum" och kablar ut till källare och datorer runt om i huset.
 
tompaah7503 skrev:
Vet inte om du redan byggt ditt nät enligt förslaget.
Jag har haft nätverket så i över 10 års tid (med lite justeringar under årens lopp).

Jag vet inte om du missat fotona jag har lagt upp på hur det ser ut.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foton-pa-era-naetverksloesningar.192990/page-12#post-1668058

Dels så kan man nyttja VLAN-teknik för att ha virtuella nätverk i samma kabel, det betyder att du inte behöver gå upp och ner ur fiberrummet med två kablar utan kan ha en med två olika nätverk. Det kräver lite mer av din utrustning men de flesta switchar som är managerade (web, cli) kan detta.
VLAN var inget som fanns i konsumentprylar när jag byggde mitt nätverk i slutet av 90-talet.

Och vad skulle jag vinna med VLAN? Slippa ha en extra accesspunkt? Då skulle jag inte ha nån WiFi-täckning i källaren där det står en TV med Chromecast.

Sen, beroende lite på hur mycket jobb det är hade jag försökt centralisera åtminstone nätet till en enda switch. Att ha en massa nätverksströssel utspritt i huset blir bara huvudvärk med tiden. Sen drar du därifrån kablage till de ställen där du vill ha nätverksutrustning.
Det skulle innebära att jag skulle behöva dra ett dussin kablar mellan vinden och källaren, istället för att dra EN kabel och sätta en switch. Jag har lite svårt att se den stora vinsten med det faktiskt....

Eftersom vår lina bara är 100/100 och det är en Gigabit-switch som sitter i elcentralen så blir den ensamma kabeln inte på nåt sätt en flaskhals. Jag har alltså 1 Gbit/s mellan "routern" i källaren och switchen i elcentralen. (En av switcharna på den gamla bilden är alltså utbytt mot en 8-portars Gbit-switch, så jag har Gbit till i princip alla burkar som har Gbit-uttag.)

I källaren går det inte att dra dolt, det är betong i både golv, väggar och tak.
 
Nerre skrev:
Jag har haft nätverket så i över 10 års tid (med lite justeringar under årens lopp).
Jag vet inte om du missat fotona jag har lagt upp på hur det ser ut.
[länk]
Jo det hade jag missat, tack för länken.

Nerre skrev:
VLAN var inget som fanns i konsumentprylar när jag byggde mitt nätverk i slutet av 90-talet.
Och vad skulle jag vinna med VLAN? Slippa ha en extra accesspunkt? Då skulle jag inte ha nån WiFi-täckning i källaren där det står en TV med Chromecast.
Du skriver själv att
Nerre skrev:
Det hade dock behövs dubbla näterkskablar vissa sträckor då för att "gå tillbaka" med nätverket för LAN-sidan och det var det jag ville slippa
Att ha dubbla nätverkskablar för att få fram olika nät till samma plats är exakt vad man har VLAN till att lösa. Två nätverk i samma kabel.Det här med din accesspunkt vet jag inte riktigt hur du menar, accesspunkter placerar man där man behöver täckning och har inte så mycket med det trådade nätets topologi att göra.

Nerre skrev:
I källaren går det inte att dra dolt, det är betong i både golv, väggar och tak.
Fram med kabelkanaler då :)
 
tompaah7503 skrev:
Att ha dubbla nätverkskablar för att få fram olika nät till samma plats är exakt vad man har VLAN till att lösa.
Ja, men som sagt var, den där bilden visar ju en värdelös placering av routern, 20 kabelmeter ifrån inkommande fiber. Då skulle jag i såna fall behövt byta ut routern mot en VLAN-kapabel switch och dessutom sätta en extra accesspunkt som täcker gillestugan, så vad hade jag vunnit då? Jag hade behövt minst två extra burkar, bara för att slippa dra en extra kabel?

Desssutom hade en switch alltså hamnat på WAN-sidan av routern, jag är inte helt bekväm med att sätta en switch där och låta både WAN-trafik och LAN-trafik gå i den switchen.

Då är det väl bättre att routern står där den står, så sitter den så nära inkommande fiber som möjligt, dessutom sitter den i mitt arbetsrum så jag lätt kommer åt att fixa med den om det behöver startas om eller nåt. Och så ger dess inbyggda accesspunkt WiFi-täckning i gillestugan, dit accesspunkten som sitter centralt i huset inte nåt.

Två nätverk i samma kabel.Det här med din accesspunkt vet jag inte riktigt hur du menar, accesspunkter placerar man där man behöver täckning och har inte så mycket med det trådade nätets topologi att göra.
Routern har ju en inbyggd accesspunkt, den ger då täckning i gillestugan där den står idag. Hade jag placerat den enligt bilden så hade den accesspunkten suttit omringad av betongväggar i utkanten och huset och inte täckt nånting alls. Och accesspunkten som sitter i elcentralen nåt inte heller ner i gillestugan eftersom det är i andra änden av huset nere i källaren. Kåken har bjälklag av lättbetong.
 
Nerre skrev:
Desssutom hade en switch alltså hamnat på WAN-sidan av routern, jag är inte helt bekväm med att sätta en switch där och låta både WAN-trafik och LAN-trafik gå i den switchen.
Nja, fysiskt så hade switchen varit på både WAN-sidan & LAN-sidan men VLAN-en kan man se som två separata switchar.

Det enda du behövde köpa till är en liten VLAN-switch till serverrummet.
I "Switch 100" konfigureras en port till "VLAN1" (WAN från fiberkonverter), en port till "VLAN1" (WAN) och "VLAN2" (LAN) (till andra switchen), resten av portarna konfigureras till "VLAN2" (LAN)

I "Switch Gigabit" konfigureras två portar till "VLAN1" (WAN) och "VLAN2" (LAN) (från första switchen och till tredje switchen), resten av portarna konfigureras till "VLAN2" (LAN)

I "nya Switchen" en port till "VLAN1" (WAN till routerns WAN), en port till "VLAN1" (WAN) och "VLAN2" (LAN) (från andra switchen), resten av portarna konfigureras till "VLAN2" (LAN) (från routerns LAN och till NASarna)
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Nja, fysiskt så hade switchen varit på både WAN-sidan & LAN-sidan men VLAN-en kan man se som två separata switchar.
Jag menade ju att den ÄVEN hade suttit på WAN-sidan. Och jag känner mig inte tillräckligt kompetent på att konfigurera VLAN för att kunna vara säker på att den switchen då inte går att "hacka" så det går att komma åt LAN-trafiken utifrån.

Det enda du behövde köpa till är en liten VLAN-switch till serverrummet.
Nej.
I "Switch 100" konfigureras en port till "VLAN1" (WAN från fiberkonverter), en port till "VLAN1" (WAN) och "VLAN2" (LAN) (till andra switchen), resten av portarna konfigureras till "VLAN2" (LAN)
Inga av de nuvarande switcharna har VLAN-stöd. Då hade jag fått köpa dyrare switchar i sån i fall.

Och dessutom hade den behövt fler portar, men alla portar används redan idag så jag hade behövt köpa en större switch, och då hade det börjat blir rejält trångt på väggen i skåpet där.

Och som sagt var, jag byggde detta för över 10 år sen, det har uppgraderats bit för bit, t.ex. köpt fler switchar, bytt accesspunkt, bytt router, dragit några nya kablar osv. Visst hade det säkert gått att göra snyggare idag, men varför ska jag bygga om ett nätverk som fungerar som det ska?
 
Mitt bidrag

Fiberomvandlaren sitter strax bredvid skåpet och den är kopplad rakt ner till servern där jag kör hyper-v och en pfsense router. Sen direkt upp till switchen kommer 3 olika vlan från servern:
-vanliga nätet för egen utrustning datorer och telefoner, chromecast och Sonos etc
-media för sånt som vill ha internet men som vi inte kommunicerar direkt med (typ Verisure larm, enheter för elmätaren, boxer box etc)
-gästnät

Kör UniFi AP, Philips hue samt Sonos i hela huset. Sonosen längst ner i skåpet är för uterummet. UPS är en nödvändigt ont då vi bor på landet och strömmen går ganska ofta tyvärr.

Kostnaden var ett ämne tidigare, förutom switchen som fick köps för rackmonterat ändamål så kosta det i princip inget då jag fick ärva skåpet från en polare som köpte större :)

En nätverksuppställning med fiberomvandlare, server, switch och VLAN-utrustning i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

UPS-enhet och nätverksskåp i ett hemlaboratorium för datanätverk med olika VLANs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
En fördel med att skippa VLAN är ju också att om en switch pajar så är det bara att byta ut den mot en ny. Inget krångel med att försöka konfigurera den nya switchen med samma VLAN. Vem som helst i familjen kan svänga förbi Kjell & Co och köpa en ny switch och åka hem och byta.

Så som vårt nätverk ser ut så går även routern att byta ut i princip rakt av, nätverket fallerar inte på grund av att man stoppar in en router med defaultkonfiguration.
 
Det behöver inte vara så avancerat, de flesta stoppar nog bara in kablarna i routern de erhåller eller kopplar en switch till den.
Beror ju på vad som ligger i ens intresse.
Men det är kul å se en del kreativa lösningar.
 
Själv har jag från inkommande fiber på bottenvåningen dragit upp en kabel till min patchbox på vinden. Där har jag en Edgerouter X och en dumswitch från Netgear. En Unifi AP AC LR sitter i innertaket på övervåningen och ger täckning på hela tomten. Än så länge har jag bara nätverk på nedervåningen men när barnen kommer mer i datoråldern då får jag dra till deras rum på övervåningen också.
Har en server (dvs en gammal laptop som kör Debian) gömd i ett hörn för film och sånt.
Foto på min nätcentral (bara för att dra ner på ambitioninivån i tråden😊) En hemmanätverkscentral med en Edgerouter X, Netgear switch, och flera ethernetkablar på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FRS05 och 2 till
  • Laddar…
Ursidae skrev:
Själv har jag från inkommande fiber på bottenvåningen dragit upp en kabel till min patchbox på vinden. Där har jag en Edgerouter X och en dumswitch från Netgear. En Unifi AP AC LR sitter i innertaket på övervåningen och ger täckning på hela tomten. Än så länge har jag bara nätverk på nedervåningen men när barnen kommer mer i datoråldern då får jag dra till deras rum på övervåningen också.
Har en server (dvs en gammal laptop som kör Debian) gömd i ett hörn för film och sånt.
Foto på min nätcentral (bara för att dra ner på ambitioninivån i tråden😊)[bild]
Rören är snygga (y)
 
Nikorasu skrev:
Jag tycker också utrustning hör hemma i rack. Helst med mycket ledig plats att kunna fyllas på...
[bild]
Industrielektriker i automationssvängen? :)
 
Inte än, men man måste ha ambitioner! 😀
Inspirationen till skåpen fick jag från en kompis som bygger industriautomation.
 
  • Gilla
politby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.