Vet inte om det här blev rätt kategori, hittade ingen klockren...
Vi bygger hus, eller rättare sagt vi köper nyckelfärdigt, men målar fasaden själva. Vi har fått lov av snickaren att använda byggställningarna att stå på vid målning så vi har börjat måla nu innan dessa försvinner. Nåväl när vi under målningen varit nära huset (och vi har även kikat invändigt då det inte sitter någon dörr ännu då bara att gå in) har vi noterat vissa skador på fönstren tex skador i plåten (aluminiumfönster) där färgen är bortskrapad, på något ställe djup repa i handtaget (invändigt), skada i träramen på fönstret (ser ut som kabel dragits in genom öppet fönster och skavt av färgen) som inte kommer gå att måla över då detta är fabrikslackat eller vit grundfärg kladdad på svart fönsterbleck där skyddsplasten inte täcker den (fel från fabrik, fönsterfoder grundmålat på fabriken). Vi har dokumenterat detta för att kunna påvisa att vi inte orsakat detta. Är detta sånt man får "tåla" eller sånt som anmärks på vid slutbesiktning? Det mesta går inte laga på annat sätt än att fönstren byts ut... Ska vi ta upp det med vår säljare redan nu? Det invändiga ska vi ju egentligen inte ha sett än då vi egentligen inte får beträda bygget invändigt...

H
detta kommer tas upp på slutbesiktningen om besiktningsman anser de vara ett fel.
och mycket går att fixa utan att byta bra mycket mer än du tror så du kan nog vara lugn

Men om besiktningsmannen inte går och synar så noga som jag gjort då? Man kanske inte ser det förrän man står och synar fönster för fönster och vid besiktningen är det ju lite mer att kolla på tänker jag. Får jag som ägare påpeka saker jag ser på besiktningen?
Ändå tveksam till att det går fixa hack i fabrikslackat trä eller sprutmålad metall så det blir som nytt... :( hade ju liksom föredragit att få göra de första märkena i vårt hus själva...

Du ska självklart vara med på slutbesiktningen.

All fel du påtalar måste besiktningsmannen ta med. Även om hen inte anser att det är fel.
Allt ska vara noterat som ni ser. Skit viktigt att gå igenom noggrant.

Sedan skall DU utse slutbesiktningsman. Inte entreprenör. Också väldigt viktigt.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Då känns det genast bättre! Tack för svar!

H
Jo besiktningsmannen måste ta med de i protokoll om ni tar upp de men de betyder inte att de ska åtgärdas de bestämmer besiktningsman.

ett visst mått av skador eller "brister" är ok och man tar även hänsyn till hur de är att åtgärda.
De fel du nämner byter man absolut inte utan fixar på plats. Då blir de inte allt som nytt och man väljer besitkningsman att inte åtgärda

Så man ska få acceptera att fönstren på det nya huset för dryga 3 miljoner ska se ut som om de suttit där i 10 år redan när man flyttar in? Låter ju "kul"...

Det är en risk att bygga nytt hus. Har man otur och får dåliga byggare kan det kan till och med sluta i katastrof. Det finns en anledning att många tjänar x-antal hundratusenkronor att sälja ett nybyggt hus för folk är helt enkelt beredda att betala mer när de ser slutresultatet och "riskerna" minskat. Det Hul hänvisar till är helt korrekt då det inte är rimligt att byta ut ett helt fönster för ett skrapmärke, dock har ni då istället rätt till prisavdrag.

Marias_hus skrev:
Så man ska få acceptera att fönstren på det nya huset för dryga 3 miljoner ska se ut som om de suttit där i 10 år redan när man flyttar in? Låter ju "kul"...
Tror inte du ska dra förhastade slutsatser utan avvakta slutbesiktning. Men som noterats så ska åtgärden vara rimlig i proportion till skada, t.ex. att mindre skada på lackad yta kan innebära bättringsmålning och inte utbyte.
Vill du få lite mera detaljerade gissningar av forumet här så ta bilder på skadorna för bedömning.

Men ta lite tid nu i påskhelgen och läs avtalet med byggföretaget, samt de regelverk för entreprenad som det hänvisas till. Här finns det beskrivet hur ev. skador hanteras och regleras.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
Självklart uppstår det skador under ett bygge. Det brukar man i regel försöka åtgärda innan besiktningen. Görs inte detta eller inte är möjligt att åtgärda så ta upp detta på besiktningen om besiktningsmannen missar detta så får ni föra en dialog om det.

Danne_83 skrev:
Det är en risk att bygga nytt hus. Har man otur och får dåliga byggare kan det kan till och med sluta i katastrof. Det finns en anledning att många tjänar x-antal hundratusenkronor att sälja ett nybyggt hus för folk är helt enkelt beredda att betala mer när de ser slutresultatet och "riskerna" minskat. Det Hul hänvisar till är helt korrekt då det inte är rimligt att byta ut ett helt fönster för ett skrapmärke, dock har ni då istället rätt till prisavdrag.
Nu tror jag du gissar gällande prisavdrag. Första ska skadan bedömas, sedan ev. åtgärd och efter det diskussion om ev. kompensation.

H
Marias_hus skrev:
De säger jag inte. Men besiktningsmannen kommer att avgöra om de behöver åtgärdas eller inte och om du är beställare får du påtala något som du anser är fel. då måste besiktningsman ta upp de i protokollet. Men besiktningsmannen avgör om de är ett fel eller ej.

Det är fortfarande ett hantverk vi pratar om och de finns toleranser på allt, även brister på ytskikt som är okej.
Och blir de en punkt så kommer de krävas otroligt mycket jag kan nästan garantera att de kommer åtgärda felen på plats med diverse lösningar. inget kommer bytas ut.

Sedan ska du veta att besiktningsmannen har flertal regler hur han ska besikta också.
han ska stå flera meter från väggen och de får inte användas släpljus osv.
Så med andra ord ser man de inte stående en bit i från i normal belysning så är de ofta helt OK

AndersS skrev:
Nu tror jag du gissar gällande prisavdrag. Första ska skadan bedömas, sedan ev. åtgärd och efter det diskussion om ev. kompensation.
Ja så är det. Jag menade om skadan inte kunde åtgärdas men åtgärdas det så finns ju inget fel tänker jag.

H
AndersS skrev:
NÄ Danne_83 har rätt man ser till omfattning och istället kan de då ske ett prisavdrag.
Ofta uppfört som N punkt i protokollet

H
Men Maria-hus kan du inte lägga upp lite bilder så kan vi försöka avgöra om de kommer bli en punkt eller inte.
jag har personligen gått besiktnings på 100-tals hus och lägenheter och de finns säkerligen andra i tråden som gjort de samma så vi kan nog vara till hjälp man lär sig vad en besiktningsman tittar på och inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.