Jag har nyligen varit i samma situation, byggt tillbyggnad med en blandning av eget arbete och flera olika entreprenörer.

För det första: färdigställandeskyddet är ett lagkrav och kommunen kräver det bara för att de är satta att kontrollera att lagen uppfylls. Det är ingen mening i att ifrågasätta syftet med kravet (OK, förutom att man kan givetvis bearbeta sin riksdagsman för att få till en lagändring). Min tolkning är att lagen om krav på färdigställandeskydd är en rest av kravet på byggfelsförsäkring om avskaffades. För att Gar-Bo inte skulle tvingas lägga ner fick man ha kvar färdigställandeförsäkringen som tröstpris. Det är helt bortkastade pengar, men man får helt enkelt se det som en extra avgift för att bygga som är given av staten.

Det är upp till kommunens handläggare att se till att färdigställandeskyddet finns innan startbesked skrivs ut. I praktiken innebär det bara att han vill se ett papper, han är normalfallet inte särskilt insatt i eller intresserad av detaljerna. Det korrekta sättet att hantera färdigställandeförsäkringen i det här fallet är att börja med att avtala med en entreprenör om bygget. Till exempel kanske man tar in en firma som gör markarbeten och grund och avtalar om en entreprenadsumma på 100 000 kr. Sedan ringer man till Gar-Bo eller Bostadsgaranti (de enda som utfärdar försökringen) och ber om en offert för försäkringen baserat på dessa förutsättningar. De kommer ta ut en minimipremie på omkring 3000 kr oavsett hur låg entreprenadsumman är. Sedan är tanken att man efter hand som man avtalar med fler entreprenörer utökar försäkringen och betalar en extrapremie varje gång.

Nu har du ett försäkringsbrev med färdigställandeförsäkring där det står en entreprenör. Detta visar du upp för kommunen och får startbeskedet.

Sedan startar du bygget och har två möjligheter: antingen gör du enligt regelverket och uppdaterar försäkringen för varje ny entreprenör. Eller också struntar du i att göra något (så gjorde jag). Sannolikheten att kommunen bryr sig är väldigt låg. De anser sig ha uppfyllt lagkravet i samband med att de kontrollerade försäkringen vid det tekniska samrådet. Sedan gör de ingen uppföljning.

Robert-san01 skrev:
Jag har just startat nyproduktion av en villa och klarade mig från färdigställandeskydd från både bank och kommunen. Banken ville först ha det men nöjde sig med entreprenadavtal som visar att de inte får betalt om de inte gjort sitt.
Då bryter kommunen mot lagen, men det är ju bara för dig att tacka.

Jag pratade precis med Gar-Bo och förklarade min situation, de sa att de inte försäkrar belopp under 200 000kr. Och att min kommunkontakt ska kontakta dem om hon har frågor, för han sa att det är omöjligt att ge en försäkring i detta skede. Handlar det om lägre belopp är det istället entreprenören som får se till att skaffa en bankgaranti.

I mitt fall är det fortfarande omöjligt eftersom jag kommer behöva tjänsten om 3 år från nu, och jag har inte ens bestämt mig eller vill bestämma mig om vad jag ska ha för elsystem, om det ska bli ett smart elsystem så väntar jag hellre tills byggnaderna är uppförda då det kanske kommit bättre smarta elsystem på marknaden om 3 år.

Även om jag skulle bestämt mig idag om allt ända ned till var väggkontakterna och lampknapparna ska sitta och vilken färg de ska ha, så tror jag inte att en elektriker vill ge mig en offert på detta som ska utföras om 3 år?

Vilket otroligt trubbigt och omständigt verktyg.
Gar-Bo sa även att kommunen kan ge vite på ett prisbasbelopp om man hyrt in en UE utan att skaffa en färdigställandeförsäkring eller en bankgaranti. Man straffar alltså den enskilde med ett rejält vite, för att man inte köpt en försäkring som ska täcka upp även väldigt små belopp, för den enskildes (rent ekonomiskt) bästa... Sjuk värld vi lever i...

Redigerat:
Färdigställandeskydd kan också vara en bankgaranti. Försäkringen täcker 10% av entreprenadbeloppet, alltså i praktiken vääääldigt onödigt. Sätt av motsvarande summa som bankgaranti så har du uppfyllt kravet.

Krullert skrev:
Jag pratade precis med Gar-Bo och förklarade min situation, de sa att de inte försäkrar belopp under 200 000kr. Och att min kommunkontakt ska kontakta dem om hon har frågor, för han sa att det är omöjligt att ge en försäkring i detta skede.
Jag tecknade en försäkring för en entreprenadsumma på 130 000 med Gar-Bo för en premie på 3000 kr i december 2015. I så fall har de ändrat sina villkor sedan dess.

Mainstream skrev:
Färdigställandeskydd kan också vara en bankgaranti. Försäkringen täcker 10% av entreprenadbeloppet, alltså i praktiken vääääldigt onödigt. Sätt av motsvarande summa som bankgaranti så har du uppfyllt kravet.
När jag höll på med detta i slutet av 2015 så godkände inte kommunen en "bankgaranti" som man utställer själv. Det måste vara entreprenörens bankgaranti i så fall. Och entreprenörer är oftast måttligt intresserade av att hålla på med sånt, även om man är villig att betala för det.

Byggde nytt 2015 i Åkersberga norr om Sthlm. Generalentreprenad och delvis eget arbete. Kommunen och banken släppte kravet om färdigställandeförsäkring efter viss diskussion.

f91jsw skrev:
Jag tecknade en försäkring för en entreprenadsumma på 130 000 med Gar-Bo för en premie på 3000 kr i december 2015. I så fall har de ändrat sina villkor sedan dess.
Helt sjuk premie. 3.000 i premie som betalar ut 13.000 i händelse av konkurs....

Mainstream skrev:
Helt sjuk premie. 3.000 i premie som betalar ut 13.000 i händelse av konkurs....
Och om du skippar den kan du få ett prisbasbelopp i vite av kommunen, allt för din ekonomiska säkerhets skull ;)

• Gilla
attefall
  • Laddar…
Är i startgroparna inför en stor tillbyggnad samt totalrenovering av bef hus. Färdigställandeskyddet kom upp som en punkt på det första samrådet. Lyckades efter en hel del diskussion komma runt detta. :) Eftersom vi bygger i egen regi (delad entreprenad) så måste man teckna en försäkring per entreprenad. Det räckte med att jag gjorde en sammanställning i excel där jag listade samtliga entreprenadkostnader kontra kostnaden för färdigställandeskyddet.

Den totala kostnaden för färdigställandeskydden skulle hamna på 47500:- dvs mer än vad jag kunde få ut om en av entreprenörerna gick i konkurs (max 10% av entreprenadkostnaden). Nu har jag så som du inte fått offerter på en del eftersom dessa ligger längre fram i tiden, gjorde kvalificerade gissningar på dessa delar..

Dessutom gäller följande:
//Kravet på färdigställandeskydd gäller alltså enbart när åtgärden utförs av en näringsidkare för en konsuments räkning. Något färdigställandeskydd behöver inte finnas när en näringsidkare uppför
huset åt sig själv //

Fast det funkar inte så att premierna för de enskilda entreprenörerna adderas på det sättet, i alla fall inte när jag tecknade. För den första entreprenören är det en dyr premie (typ 3000 kr). Sedan är det en mindre extrapremie för varje ny entreprenör, upp till maxsumman. T ex om totala entreprenadkostnaden är 800 000 kanske totala premien landar på 6000 kr.

Men det är fortfarande dyrt och helt onödigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.