Hej

Att gå i husbyggar tankar är sannerligen ett heltidsjobb.
Jag har nig 14 kataloger och 200 idéer nu.
Men har bläddrat en del i Bra hus katalog senaste tiden och undrar om någon byggt med dem?
Informationen i katalog och hemsida är väldigt sparsmakad kan jag tycka och priserna känns väldigt optimistiska.
Därför undrar jag om det är något de utelämnat?

Dela gäna med er av erfarenheter :)

Har inget specifikt att säga om Bra hus men oavsett vem det blir se till att få ALLT på papper. Saker som kan vara sååååå självklara när man pratar med någon, vilken roll den personen än har, kan vara helt annorlunda vid ett senare tillfälle. Det är därför blivande sambon och jag håller på och trilskas med försäkringsbolag/entrepenör/underentrepenör just nu i samband med en marksanering efter en husbrand. Det som sades i skumrasket en sen eftermiddag i november, och som lät så bra, så har inte blivit utfallet. Hade varit bra i nuläget med ett underskrivet dokument om vad som skulle göras och inte. Se upp med det. Även (kanske speciellt) med underleverantörer.

//Roger

Jag tycker husfabriken i Furudal som tillverkar Brahus gör ett väldigt bra jobb, vi var där när dom byggde vårt hus. Mycket nöjd med konstruktion och bemötande.

Säljorganisationen tycker jag fungerade väldigt bra, vi hade kontakt med Borlängekontoret. Bra bemötande, problem löstes omgående och vi fick snabba svar.
En stor fördel med Brahus är att du kan bygga inprincip vilket hus du vill, vi fick mycket hjälp av arkitekten, dom är inte begränsade till husmodeller.

Jag tror faktiskt du kan ta vilken katalog/husmodell från vilken tillverkare som helst, och be en husfabrik bygga det. Dom flesta verkar bygga fritt från konkurrenters modeller. Haka inte upp dig på modellen, välj det företag som inger förtroende, har bra bemötande och som är rätt gällande era önskemål om konstruktion (trä eller sten t.ex.), och som är rätt i prisklass.

Kolla upp årsredovisning också om du orkar, vi valde bort ett par företag p.g.a. företagets stora skulder.

Det Brahus behöver förbättra är att de behöver koordinera alla de ritningar de lägger ut på entreprenad (vattendragning, ventilation, el). Det blev någon krock där som till slut löstes till vår favör. Brahus har faktiskt varit väldigt snabba och bra på att lösa problem som uppstått.

Det är däremot delad entreprenad, så det vill till att du själv har drivet, tiden och engagemanget att hitta bra hantverkare.
Säljaren till vårt hus hade färdiga kontraktsförslag och lokala firmor han brukar rekommendera. Vi blev väldigt nöjda med hans rekommendationer (de hade även kollats av lite via bekanta).

Dock som Hyvel-Bengt skriver, var väldigt tydlig med vad som skall göras eller vad som inte blir gjort.

Tydligast blir detta med grundläggarna/markentrepenören. Där gick vi på en liten miss när vi gick runt och tittade på tomten med de som skulle gräva. Vi missförstod varandra helt, enligt oss kom vi överens om vad som skulle göra, medan markentrepenörens ägare nog trodde vi pratade om framtida visioner om hur man kan göra med en tomt.
Det enda vi förlorade var däremot tid, eftersom tomten inte ställdes i ordning och vi fått göra det nu efteråt.

Redigerat:
P
F_man skrev:
Kolla upp årsredovisning också om du orkar, vi valde bort ett par företag p.g.a. företagets stora skulder.
Glöm inte att även kolla upp säljarens/handelagentens bolag. En av BraHus säljare/agenter har nyligen försatt sitt bolag i konkurs. Då kan det bli besvärligt med hjälp/support längre fram i byggprocessen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.