Ska lägga in nytt golv på hela undervåningen (vardagsrum, kök, matrum, hall(klinkers vid entrén)) och vill ha samma golv överallt.

Är egentligen sugen på att lägga in oljad ek men är rädd för att min budget (runt 200 kr/kvm) inte räcker till ett tillräckligt bra parkettgolv. Har också blivit avrådd från att lägga in parkett eftersom det lätt blir märken och repor när man som vi har småbarn.

Jag såg idag ett laminatgolv (tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette) som påminnde ganska mycket om oljad ek, men priset var 329 kr/kvm.

• Är det någon som har tips på något laminatgolv som påminner om oljad ek, men till ett pris på max ca 200 kr/kvm?

Är även intresserad av om någon lagt in golv från byggmax och Ikea och om ni är nöjda? Har kikat lite på detta golv från Ikea:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=16055&chosenPartNumber=00080577

Jag har ingen erfarenhet av IKEA-golvet, men skulle vilja påpeka att det inte är ett laminatgolv, utan ett fanér-golv.

Ett laminat-golv är uppbyggt med ett ytskikt av papper med ett fotografi på av materialet som det ska efterlikna. I ett fanérgolv finns det riktigt trä i ytskiktet, men bara en tunn fanér och den kan inte slipas om.

Vissa fanérgolv är väldigt känsliga för slitage, just för att de är trä, men bara i ett väldigt tunnt lager, men jag har som sagt ingen aning om hur IKEAs är.

Varför inte skippa imitationsgolvet och gå in för ett golv med egen karaktär. Linoleum finns (återigen) i skivformat som kan mönsterläggas med en hyfsad enkelt diys-insats.

Är inte helt övertygad själv om att det blir ett laminatgolv, men det är rätt många kvadrat som ska läggas och jag vill ha samma golv överallt.

Intressant med Linoleum som alternativ, ska kika på hur de ser ut.

Någon som vet något om Byggmax oljade ek golv för 229 kr? De har ju väldigt bra priser på mycket annat så jag antar att man får rätt bra golv för pengarna?

http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=1119

Om det står Barlinek på golvpaketen från Byggmax (jag tror de säljer annat än Barlinek också) så finns det ett antal trådar med diskussion om just de golven (sök på Barlinek på forumet). Verkar vara helt ok golv, varken superbra, eller superdåliga.

/ama

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.