Ja så sa den firman, 20mm handspackling med ardex.

Jörgen: Roligt med någon som är i branschen.
Kan du rekommendera vilket typ av flytspackel som skulle funka i ett mek-garage med allt vad det innebär.

Ska fixa bild ikväll.

Ja ingen dum idé kanske att klinka och lägga tjockare där det behövs. Men även där behövs proffs med erfarenhet av att jämna ut över större yta.

jbak skrev:

Kan du rekommendera vilket typ av flytspackel som skulle funka i ett mek-garage med allt vad det innebär.

Ska fixa bild ikväll.
Du minns nog fel. Man handspacklar inte 20 mm. Utan det var flytspackla 20mm snarare.

jbak skrev:

Ska fixa bild ikväll.
Har aldrig varit med om att man handjagar ut 20mm spackel.....är rätt övertygad om att dom tänkt flytspackla, som man ibland får stå mitt i och jobba med, oftast med en tandat spackel.
Finns flera leverantörer som kan tillgodose vilken typ av spackel du skall ha, vill inte rekommendera ett specifikt spackel, om ngt skulle hända :)
Dock kan jag klart rekommendera just Ardex och även Schönox.

Peter2400 skrev:
Kan du inte göra såhär då,
[länk]
Eller är det helt uteslutet med klinkers?
Inget jag kan rekommendera, dessutom lär det bli dyrare.
En klinker gjord för att klara påfrestningarna i ett garage är dyrare än flytspacklet per kvm, dessutom tar arbetet längre tid.

Det står handspackling i offerten, men skitsamma..

Jörgen: Är det ett industi-flytspackel du rekomenderar isåfall?

Behöver ytan ruggas upp innan eller räcker det att rengöra, primas?
Behövs armering?

Hur mkt flytspackel kan man blanda för hand i taget?

Ja "industrispackel", kärt barn har mång namn, bäst att fråga tillverkaren direkt, så får du svar vilket dom rekommenderar för just ditt projekt.
Ytan skall rengöras samt primas.
Att blanda för hand är ett hästjobb, och man vill gärna flyta allt på en gång = 3gubbar tills det är klart, då ingår knäckta ryggar. :)
Att planspackla 48kvm är ingen barnlek om man inte gjort det förut, ska du bygga ca 20mm kan man styvt räkna med ca 1.5säck /kvm beroende på leverantör och spackel. 48 x 1.5 = 72st säckar a25kg. = 1.8ton som skall hanteras ett antal ggr innan det ligger uthällt på golvet.
Jag har gjort liknande jobb och det är tungt, svettigt och rätt stressigt.
Kan inte rekommendera att göra det själv om man inte vet hur det går till, kan bli dyrt i slutändan....

Tanken är att ta hjälp av 2-3pers isåfall.
Hur ska man annars blanda om man inte gör det för hand, tombola?
Behöver man någon form av armering i botten?

Lite bilder på eländet...

Sliten verkstadsgolv med fläckar och märken, några verktyg och däck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blöt och fläckig betonggolv i garage med läckage och rörmokarverktyg.
Skapa konto

Sliten betonggolv i ett förrådsutrymme med fläckar, sprickor och spilld vätska.
Skapa konto

Slitet betonggolv med skador och ojämnheter.
Skapa konto

Redigerat:
Såhär ser det ut ungefär,.
Vad tror du om detta Jörgen Ö.

Jag hade också lite ojämnt garagegolv ca 45m2. Behövde lägga på ca 20mm på värsta stället. Jag kollade lite olika varianter och till slut blev det Finja 520 industri. 40 säckar blev ca 8000kr + moms. Jag hyrde en nivålaser och satte ut höjdskillnad med nivåpinnar i rutnät varje meter sedan valde jag ut två frivilliga kompisar som fick stå och blanda så att jag kunde hälla ut. Blev kanon :)

Jag vet ju inte vad du har för krav men tycker nog att en ordentlig slipning och en målning skulle kunna räcka

Intressant.

Hur längesen är det, inga sprickbildning eller konstigheter i efterhand??
Armerade du något?
Blandade ni en påse i taget eller hur gjorde ni?
Har du någon bild?

Svårt att säga, men tror inte du kommer behöva 20mm.....kanske ca 10 -15 mm max.
Blandar gör du med en kraftig omrörare/visp, absolut inte tombola.
Kör man för hand så blandar man i rullar (hinkar) eller i en stor tunna, 2 - 3säckar åt gången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.